کم کاری تیروئید، خطری که بانوان را تهدید می کند

استرس مزمن می‌تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر منفی بگذارد و خستگی را تشدید کند. تمرین تکنیک‌های کاهش استرس مانند: مدیتیشن، یوگا و تمرکز حواس می‌تواند مفید باشد.

خستگی بانوان علایم متعددی دارد که یکی از مهم ترین آن کم کاری تیروئید می‌باشد.

غده تیروئید چیست؟

غده تیروئید، یک غده درون‌ریز در گردن است و هورمون‌هایی تولید می‌کند که نقش حیاتی در تنظیم فرآیندهای متابولیک مختلف در بدن دارند. دو هورمون اصلی تولیدشده توسط تیروئید، تیروکسین و تری یدوتیرونین نام دارند. این هورمون‌ها مسئول کنترل متابولیسم بدن هستند. به عبارتی چگونگی سوخت و ساز و استفاده بدن از انرژیِ حاصل از غذاها توسط این هورمون‌ها تعیین می‌شود.

ارتباط بین غده تیروئید و خستگی

رژیم غذایی مناسب، ورزش، و خواب درست میتواند تا حد زیادی از بهبود خستگی جلوگیری کند، اما گاهی وقت ها خستگی دلایل دیگر از جمله کم کاری تیروئید دارد.

خستگی یک ناراحتی جسمی است که در موارد حاد منجر به ناتوانی فرد شده و فرد قادر به انجام فعالیت های خود نمی باشد، غده تیروئید نقش مهمی در تنظیم متابولیسم انرژی ایفا می‌کند و هر گونه اختلال در عملکرد آن می‌تواند منجر به مجموعه ای از مشکلات سلامتی از جمله خستگی مزمن شود. تحقیقات نشان داده است که زنان بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات تیروئید هستند و این اختلالات اغلب با خستگی مزمن همراه است. یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تیروئیدی، «کم‌کاری تیروئید» است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند. کم‌کاری تیروئید می‌تواند منجر به کاهش سرعت متابولیسم و در نتیجه علائمی مانند خستگی، ضعف و بی‌حالی شود. همچنین سندرم خستگی مزمن (CFS) نیز به همین علت در افراد بروز پیدا می‌کند.

راهکار هایی جهت بهبود عملکرد تیروئید

با انجام برخی از دستورات می توان عملکرد غده تیروئید را بهبود بخشید و از کاهش علائم خستگی ساخت که به شرح زیر می‌باشد:

۱. رژیم غذایی متعادل: داشتن یک رژیم غذایی متعادل جهت تأمین مواد مغذی مفید برای سلامت تیروئید بسیار مهم است. از غذاهای غنی از ید، سلنیوم، روی و ویتامین D استفاده کنید، زیرا این مواد مغذی نقش حیاتی در عملکرد تیروئید دارند.

۲. ورزش منظم: فعالیت بدنی منظم می‌تواند به بهبود متابولیسم و سطح انرژی کمک کند. هم‌چنین تحقیقات حاکی از این است که ورزش اثرات مثبتی بر سطح هورمون تیروئید دارد.

۳. مدیریت استرس: استرس مزمن می‌تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر منفی بگذارد و خستگی را تشدید کند. تمرین تکنیک‌های کاهش استرس مانند: مدیتیشن، یوگا و تمرکز حواس می‌تواند مفید باشد.

۴. خواب باکیفیت: برای اطمینان از استراحت کافی و تجدید قوا، بهداشت خواب را در اولویت قرار دهید. بهداشت خواب به اعمال و عاداتی اطلاق می‌شود که خواب ثابت، بدون وقفه و باکیفیت را برایتان به ارمغان می‌آورند. این اعمال شامل: ساعت ثابت برای به خواب رفتن و بیدار شدن، عدم استفاده از وسایل الکترونیکی تا یک ساعت قبل از خواب، کم‌نور کردن اتاق خواب و انجام برخی کارهای آرامش‌بخش اعم از کتاب خواندن و گوش کردن به موسیقی قبل از خواب است.

خبرآنلاین