داروهای ضد بارداری و افزایش احتمال تومور های مغزی در بانوان

به نقل از مهر از مدیسن نت، محققان گزارش می‌دهند که داروی "مدروکسی پروژسترون استات" خطر مننژیوم داخل جمجمه‌ای را در صورت استفاده بیش از یک سال ۵.۶ برابر افزایش می‌دهد.

مطالعات جدید نشان میدهد که داروی تزریقی ضد بارداری و دو دارویی که برای تسکین علائم یائسگی استفاده می شود، می تواند با افزایش خطر ابتلا به تومورهای مغزی در برخی از زنان مرتبط باشد.

«نومی رولاند»، پزشک عمومی و اپیدمیولوژیست فرانسوی و سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: در کشورهایی که استفاده از مدروکسی پروژسترون استات برای کنترل بارداری رایج است [۷۴ میلیون کاربر در سراسر جهان] ممکن است تعداد مننژیوم‌های قابل انتساب به این دارو بالا باشد، علاوه بر این، داروهای هورمونی یائسگی مدروژستون و پرومژستون خطر ابتلاء به مننژیوم داخل جمجمه را به ترتیب ۴.۱ و ۲.۷ برابر افزایش می‌دهند. این سه دارو همگی حاوی پروژسترون بودند که مشابه هورمون طبیعی پروژسترون هستند. این دسته از داروها همچنین برای درمان بیماری‌هایی مانند اندومتریوز و کیست تخمدان نیز استفاده می‌شوند.

به گفته محققان استفاده طولانی مدت به عنوان یک سال یا بیشتر تعریف شده است، زیرا به نظر می‌رسد هیچ خطری با استفاده از داروها برای کمتر از یک سال وجود ندارد.

فرتاک نیوز