کمک به تحصیل دختران افغانستانی توسط یک وب‌سایت ایرانی

با شروع حکومت جدید طالبان در افغانستان در سال 2021، امکان تحصیل دختران ۱۰ سال به بالا و از کلاس ششم به بعد در مدارس و سپس در سپتامبر ۲۰۲۲ امکان تحصیل دختران در دانشگاه‌ها ممنوع اعلام شد.

پیش از این در زمان اولین قدرت طالبان در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ امکان کار و تحصیل برای زنان ممنوع بود اما دختران اجازه تحصیل در مدارس را داشتند که این حق بعد از به قدرت رسیدن مجدد حکومت طالبان از دختران سلب شد.

با وجود پلتفرم‌ها و بستر‌های اینترنتی مطرح در دنیا برای ارائه آموزش‌های مدرسه‌ای و دانشگاهی آنلاین و آمار‌های چشمگیر استفاده از آن‌ها در دنیا، دختران افغانستانی همچنان منتظر تلاش کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی برای دستیابی به حق تحصیل خود هستند.

در میان همه فعالیت های نیمه کاره برای این دختران یکی از عملی‌ترین کنش را می‌توان به فیلیمومدرسه، وب سایت ایرانی نسبت داد.

فیلیمومدرسه یک وب‌سایت آموزشی و مهارتی منطبق بر سرفصل آموزشی مدارس ایران است که موسس این سامانه با مشاهده بی عدالتی آموزشی اتفاق افتاده علیه دختران افغانستانی همان زمان اعلام کرد دسترسی به محتوای آموزشی و مهارتی آن برای دانش‌آموزان افغانستانی رایگان شده است.

محمدجواد شکوری در پیام دی ماه ۱۴۰۰ خود در توییتی اعلام کرد: توجه به شرایط تحصیل در کشور افغانستان، فیلیمومدرسه را در راستای کمک به دانش‌آموزان ساکن افغانستان رایگان کردیم تا مثل دانش‌آموزان ایرانی از امکانات این پلتفرم استفاده کنند.

بعد از اعلام این خبر، کاربران شبکه اجتماعی توییتر استقبال زیادی نشان دادند و حتی برای بهبود کیفیت ارائه آموزش به دختران افغانستانی پیشنهادهایی را بیان کردند.

در سال گذشته و با شروع ممنوعیت تحصیل دختران افغانستانی در دانشگاه، شکوری در پیام دیگری اعلام کرد فیلیمومدرسه به صورت کاملا رایگان در خدمت دانش‌آموزان دختر افغانستان است که از سر تنگ‌نظری از حق تحصیل و آموزش محروم هستند. ‌ای کاش بضاعت ارائه خدمت به دختران دانشجو را هم داشتیم و می‌توانستیم اثر این جهل را برای خواهران‌مان کمرنگ‌تر کنیم.

اکنون با گذشت ۲ سال از تصمیم ممنوعیت دختران افعانستانی از تحصیل، فیلیمومدرسه همچنان میزبان دانش‌آموزان و معلمانی غیررسمی از این کشور است که سعی می‌کنند علی‌رغم همه محدودیت‌ها همچنان به یاددهی و یادگیری بپردازند و دیگر کشورهای مدعی جهان برای استفاده از فناوری در راستای توسعه کیفیت زندگی بشر همچنان نظاره‌گر این وضعیت این دختران هستند.

زنان ایران