سهم برابر زنان و مردان در حوزه فناوری و شرکت های دانش بنیان در ایران

مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان گفت: زنان و مردان در ایران در عرصه فناوری برابر هستند، با این وجود چالش اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان‌ روند طولانی و غیرضروری اخذ مجوز است.

زهرا صبح‌سوز، مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان زیرمجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران که از ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ در محل مصلای امام خمینی (ره) برگزار شده است، اظهار کرد: شرکت ما در حوزه مواد اولیه صنایع تکمیلی و منسوجات نبافته فعالیت می‌کند. در واقع صنعتی در کشور نیست که از این مواد در تولیدات خود استفاده نکند. این مواد تکمیلی در صنعت پزشکی‌ و آرایشی کاربرد دارد.

صبح‌سوز با بیان مزیت فناورانه فعالیت‌های این شرکت تشریح کرد: تا پیش از شیوع بیماری کرونا این مجموعه اولین و تنها مجموعه در حوزه منسوجات نبافته در کشور بود. ورود نانوذرات و کاربرد آن‌ در منسوجات از جمله فعالیت‌های دانش‌بنیان این شرکت فناور است.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت فناور درباره سهم زنان دانش‌بنیان و چالش‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور برای نقش‌آفرینی زنان توضیح داد: با توجه به تجربه و سال‌ها فعالیت در حوزه فناوری و دانش‌بنیان‌ها می‌توانم به صراحت بگویم تفاوتی بین زنان و مردان در ایران برای فعالیت‌های فناورانه و دانش بنیان وجود ندارد. در حال حاضر بسیاری از زنان فناور برای تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان درخواست مجوز می‌دهند. بنابراین ظرفیت‌های زیادی برای حضور زنان در صنعت و فناوری وجود دارد.

صبح‌سوز افزود: چالش اساسی شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران ارزآوری و برخی محدودیت‌های اخذ مجوز است. تنها راهکار رهایی از مشکلات اقتصادی کشور تقویت روحیه دانش‌بنیانی و آسان‌سازی روندهای اخذ مجوز است. یکی از این راهکارها، ارزآوری دانش‌بنیان‌هاست.

صبح سوز به مشکل اخذ مجوز برای یکی از محصولات دانش‌بنیان این شرکت که نیاز به همکاری ارسازمان‌های مرتبط داشت، اشاره کرد و گفت: برای اولین‌بار در جهان محصول منسوج نبافته پروبیوتیک توسط این شرکت ایرانی طراحی و تولید شد. با این وجود حدود سه سال است که علی رغم کسب گواهی ثبت اختراع، برای اخذ مجوز سازمان غذا و دارو در نوبت قرار داریم. البته دلیل عدم ارائه مجوز توسط سازمان غذا و دارو این بود که پیشینه و سابقه‌ای از تولید این محصول در دنیا وجود ندارد و ممکن است برای کشور هزینه‌هایی را به دنبال داشته باشد.

آنا