احیای پارچه بافی سنتی به همت بانوی کارآفرین زاهدانی

مهارت و ابتکار ایرانیان در هنر بافندگی در حالی سابقه‌ای بس طولانی دارد که پارچه بافی در زابلستان قدمتی افزون برپنج هزار سال داشته، گویای این مطلب تکه پارچه های دست بافت کشف شده در شهر سوخته است که نمونه ای از این هنر در پنج هزار سال پیش می باشد.

هنر صنعت پارچه‌ بافی ازگذشته‌های دور از رواج نسبتاً خوبی برخوردار بوده که ابریشم بافی، حوله بافی، اِحرامی بافی، بَرَک بافی، کرباس بافی، چادر شب‌بافی، سیاه چادر بافی، جاجیم بافی جزء رشته‌های بومی و سنتی آن است. پارچه یا بهتر بگوییم پوشش یکی از نیازهای اولیه بشر بوده که در طول دوره های مختلف تاریخ دارای فراز و نشیب بوده است، شیوه های تولید یا گونه های تولیدی آن به طوری که در یافته های شهر سوخته با پیدا شدن تعداد قابل توجهی ابزار گوناگون بافندگی و ریسندگی چوبی، گلی، سفالی و فلزی که نشانگر وجود صنعت بافندگی در آن دوره بوده است و نمونه های اعجاب انگیزی از پارچه بافت شده، این امر را به وضوح نشان می دهد.

مریم رمضانی بانوی کارآفرینی است که دست عده‌ای از زنان سرپرست خانوار را گرفته و زمینه مناسبی برای اشتغال آنها فراهم کرده است.

وی هدف از روی‌ آوردن به این عرصه را علاوه بر اشتغال‌زایی و کمک به تأمین امرارمعاش خانواده‌، ایجاد کار برای سایر بانوانی که علاقه‌مند به فعالیت در این فضا عنوان کرد.

این بانوی کارآفرین بیان کرد: از سال ۹۴ در رسته پارچه بافی با توجه به علاقه ای که داشتم ورود و پس از سپری کردن دوره ها و کلاس های آموزشی که به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می شد موفق به اخذ گواهینامه مهارتی شدم.

رمضانی تصریح کرد: در این عرصه به بیش از ۶۰۰ نفر از دختران و بانوان سرپرست خانوار نیز این مهارت را یاد دادم تا علاوه بر اینکه منبعی برای اشتغال آنان باشد، در راستای احیای این هنر ارزشمند هم گام برداشته باشم و از این طریق غبار فراموشی بر برخی از صنایع دستی برداشته شود.

حمایت تنها خواسته کارآفرینان از متولیان امر است که برپایی نمایشگاه می تواند در این زمینه کمک شایانی کند تا از این طریق علاوه بر معرفی صنایع دستی به همگان، در بازار فروش هم از صنعتگران حمایت شود.

رمضانی در خصوص نحوه فروش و بازاریابی محصولات، اضافه کرد: برای عرضه و فروش هنرهای تولیدی‌مان از ظرفیت فضای مجازی بهره‌مند شده ایم.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستانز نی گفت: هم اینک در عرصه صنایع دستی ۱۳ گروه شغلی در ۲۴ رشته مشغول به فعالیت است که بالاترین حجم را رشته رودوزی‌ها با زیرمجموعه (سکه دوزی، خامه دوزی، سوزن دوزی، پته دوزی، سیاه دوزی و… ) به خود اختصاص داده است.

علیرضا شه‌بخش افزود: علاقمندان و فعالان در این حوزه پس از آموزش دوره‌های رایگان آموزشی که سالانه سه بار برگزار می‌شود مهارت‌های لازم را کسب کرده و پس از شرکت در آزمون موفق به اخذ گواهینامه‌های معتبر در عرصه کارگاه‌های انفرادی، گروهی، کارت صنعتگری، جواز تأسیس و… می‌شوند.یک کارآفرین زاهدانی در راستای احیای صنایع دستی اقدام به آموزش «پارچه بافی سنتی» به بانوان علاقمندان در این عرصه کرد.

ایسنا