رسالت رو به گسترش آموزش زنان؛ کاهش شکاف جنسیتی

آموزه‌های دینی ایران باستان هرچند که امری عمومی نبوده؛ اما تأکید ویژه‌ای بر آموزش داشته و در دوران اسلامی توجه خاص به دانش‌اندوزی صورت‌گرفته و تأسیس مکتب‌خانه گام مؤثری در ارتقای آموزش و به طور اخص در میان دختران و زنان بوده است.

زنان ایران با پیروزی جنبش مشروطه، مورد توجه بیشتر از جنبه آموزش قرار گرفته و افزایش سوادآموزی دختران از این دوره آغاز شد و سیر تحولات آموزشی کشور در اوایل دهه ۵۰ه.ش با پذیرش دختران و زنان در عرصه آموزش عالی و سیاست‌های نوین آموزش عالی زنان در ایران ایجاد گردید.

رسالت همواره رو به گسترش آموزش زنان با ورود به دوره تکریم عزتمندانه آنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضرورت بازتعریف زنان در جامعه دانش‌محور را متجلی نموده و قوانین نانوشته حضور ناکافی زنان در دانش‌افزایی را با توزیع عادلانه امکانات آموزشی بی‌ اثر نمودند.

نقش مهم و اثرگذار زنان در به‌سازی نسل‌های آینده با آموزش غیرمستقیم محیط خانواده در حیطه اصول حفاظت محیط‌زیست و اموری که ضامن حفظ منابع طبیعی کشور خواهد بود اثر به سزایی بر پروژه‌های توسعه‌ای داشته و توانمندسازی زنان به‌عنوان منتقل‌کننده فرهنگ اصیل ایرانی در کنار آموزش، موجب ارتقای سطح بهره‌وری افراد خانواده در اجتماع شده است.

بی‌تردید باتکیه ‌بر باورهای متقن دینی توسعه‌یافتگی جامعه نیازمند نظام تربیتی است که زنان با آفرینش انگاره‌های فرهنگی در خانواده عهده‌دار گردیده و سهم بارز و مؤثری در تربیت و رشد نسل آینده ایفا می‌کنند.

امروزه تقریباً محرز شده توانمندسازی حوزه آموزش با وجود زنان‌ به‌عنوان صاحب نیروی بالقوّه تأثیرگذاری آموزشی صورت پذیرفته و با حذف عقاید افراطی و تفریطی نسبت به افزایش مشارکت زنان در آموزش عالی، مولفه‌ای از فرایند جهانی‌شدن را برای جامعه زنان کشور ایجاد نمودند تا مسیر دو سویه تحقق آرمان‌ها در نظام را با کاهش شکاف جنسیتی در عرصه آموزش هموار نمایند.

فرایند ژرف و در خور توجه نقش زنان در آموزش، آگاهی‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی افراد را به‌ صورت معناداری ارتقا بخشیده و حضور مؤثر آنان در حوزه تولید علم و فناوری و ایجاد تعادل توانمندی‌های جنسیتی در مباحث مدیریتی برخی را به این باور رسانده که انگیزه تحصیل دختران واکنش همه‌جانبه‌ای در برابر هجمه جامعه مردسالار است و با وجود آمار ۹۳٪ دختران شهری و ۸۵٪ دختران روستایی باسواد، نیروهای منفعل زنان امری دور از واقعیت بوده و افزایش مشارکت زنان در آموزش عالی در سال‌های اخیر با وجود توزیع عادلانه امکانات آموزشی، میان آحاد مختلف مردم، واقعه مبارکی در رشد مردم‌سالاری جامعه اسلامی است.

به‌رغم اهمیت نقش زنان در پیشرفت آموزشی جوامع مختلف، آموزش و اشتغال زنان در سطح جهانی همیشه محل مناقشه بوده و برخورداری از امکانات آموزشی کافی همواره دغدغه و نیاز اصلی هر جامعه مدرنی به شمار آمده و زنان بسیاری در راه تحقق آرمان‌ها و اهداف مبتنی بر بهبود وضع و موقعیت زنان نهایت تلاش مجتهدانه خود را به کار بسته‌اند تا با عزم جزم تکوین هویتی نوین، پدیده‌ای به نسبت متأخر را مدیریت کنند.

زنانی که نخستین بنای ماندگار آموزش مدرن دختران ایرانی را بر شالوده مستحکم فرهنگ جامعه ایرانی – اسلامی بنیان نهادند با ایجاد پیشینه تاریخی موفق آموزش زنان، زمینه‌ای فراروی زنان ایرانی گسترش دادند تا مطالبات گسترده‌تری برای ایفای نقش‌های گوناگون در تمدن نوین جهانی مطرح کنند و جایگاه زن ایرانی _ به‌ مثابه اسوه زنان جهان – را پیوسته ارتقا بخشند تا بازوی قدرتمندی در راستای اعتلای حکومت موعود در دنیا باشند.