به بهانه روز دختر:

بلند اندیشی مادرانه؛ پرورش دخترانی آراسته به زیور درک صحیح زنانگی

یکی از تاثیرگذارترین روابط انسانی در دنیا بوده و توانایی ذاتی زن در مراقبت، دلیل ایفای رسالت خطیر مادری در خانواده است.

زن از دیدگاه انسان ساز اسلام عامل مودّت بوده و آموزه‌های قرآنی در جلوه‌های نورانی بسیاری همچون آیات ۵۳ و ۶۳ سوره آل عمران به اهمیت حضور دختران اشاره می‌نمایند.

در فرهنگ تمدن ساز اهل‌بیت(ع) دختران به عنوان نسل آینده ساز از جایگاه خاصی برخوردارند و سیره معصومین(ع) جایگاه والای دختران در اندیشه اسلامی را به تصویر کشیده است.

مادر غنی ترین الگوی رفتاری برای دختران به شمار آمده و رفتار هوشمندانه او با دخترخانواده در هر یک از دوره‌های رشد شخصیتی موجب دلگرمی و انگیزه بخشی شده و تصویر درست و متقن از جایگاه او را به تصویر می‌کشد.

وظیفه دشوارتر والدین نسبت به تربیت نظام مند دختران از همان دوره کودکی اهمیت دارد تا پرورش دینی دختران در کنار آموزش مکارم و با حفظ و تقویت دنیای شاد دخترانه آنان به گونه‌ای جریان یابد که جلوه‌های زندگی خردمندانه در سایه‌ آموختن تعاملات اجتماعی پدید آمده و مادران با حفظ پرجاذبه ترین رابطه‌ها باورهای دینی آنان را پرورش دهند.

بر این اساس، رفتار معقول مادر با احترام به حریم دخترانه و درک آنان در همه سنین و مطابق نیاز روحی از ایجاد شکاف نسلی جلوگیری نموده و با اختصاص زمان مناسب برای گوش دادن به دغدغه‌های دختران، سلامت ذهنی را برایشان به ارمغان آورده و به درک اصول‌مند احساس هویت زنانه کمک به سزایی خواهد نمود.

در این راستا مادران با اعمال قوانین ثابت و قابل‌اجرا در خانه احساس خودارزشمندی را با احترام به علایق درست دختران القا نموده و اجازه می‌دهند تا آنان با رویای کودکانه خود رشد نموده و در معرض ناپاکی و بی‌عفتی قرار نگرفته و مجبور به کاری به خاطر علایق مادر خود نگردند.

با تغییر چشمگیر دختران در دوره بلوغ و حساسیت‌هایی که به ظاهر خود پیدا می‌کنند رفتار هوشمندانه مادر را می‌طلبد تا با همدلی و برقراری ارتباط صمیمی و به دور از نصایح ملامت‌بار و پرهیز از مقایسه آگاهی‌های او را از چنین تغییراتی به نفع خودشان افزایش بخشیده و بدون قضاوت ظاهر و پوشش آنان، معیار انسانیت بر پایه خلقیات را آموزش داده و بدون انتظار اطاعت محض، استانداردهای تربیتی والای تمدن سازی را اعمال نمایند.

ایجاد تفکر واقع بینانه با واگذاری مسئولیت‌های خانه به آنان نظم و انضباط معقول و به دور از مسئولیت گریزی را آموخته تا به دور از توهم برساخت‌اجتماعی زنانگی تلقین شده از قانون فطرت مادرانه منحرف نگردیده و روح زنانه خود را انکار نکنند!

مادری که افزون بر خودسازی و با ابقاء بر جایگاه مادر و نه دوست،راه درست برخورد با معضلات را با توضیح احساسات مادرانه آموزش می‌دهد به حفظ تناسب کفه تربیتی آنان کمک نموده و آزاد اندیشی را در وجود دختران پایه گذاری می‌نمایند تا از کژروی اجتماعی درپی برابری جنسیتی دور مانده و با درک درست از زنانگی خود فطری‌ترین و ضروری ترین وظیفه خود را با حفظ شخصیت آراسته به زیور اندیشه و تعقل انجام دهند.

مادران معتقد به حسن رابطه، شنونده منتقدانه به دور از تحقیر و کنترل وسواس‌گونه بوده و با در نظر گرفتن احساس دختر قبل‌از مشاجره آنان را به بیان شفاف نیاز خود در خانواده ترغیب نموده و با نصب‌العین قراردادن رهنمودهای مکتب کامل تربیتی اسلام، ساختار تکوینی ختران را تبیین نموده و به دور از رفتار منفعلانه و با نشان دادن روابط عاطفی پدرو مادر، لذت از زن بودن و پذیرش نقش اساسی در پیشبرد تمدن و هویت ملت‌ها را در وجود آنان تقویت نموده و با ارتقای ارزش معنوی خانه‌داری از نگاه دختران به همانندسازی مادران در سایه چنین رابطه سلامت هدایت کنند.

مادران بلند اندیش در عصر پیشرفت تکنولوژی استفاده روش‌مند از شبکه‌های اجتماعی را به دختران می‌آموزند تا اسیر تفکرات شیطانی فرقه های نوظهور نشده و با توصیه به حضور در سرگرمی‌های اجتماعی اصولی همچون ورزش، آنان را از درگیری غیر واقع‌بینانه با مد و استایل امروزی دور نموده و با نقش حمایتگرانه نه ملامتگرانه، جلوه‌های خوش‌منظر ارتباط مادر و دختری را در جامعه به تصویر می‌کشند.