چرا رژیم غذایی وگان و گیاهخواری برای سلامتی انسان مضر شده است؟

نتایج بررسی‌های تازه نشان داده، گروهی از وگان‌ها و گیاهخواران، غذاهای فوق فراوری شده را بیشتر از هر رژیم غذایی دیگری می‌خورند

تمام گوشت و محصولات حیوانی گوشت، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، لبنیات و تخم‌مرغ توسط رژیم غذایی وگان حذف شده، درحالی‌که رژیم گیاهخواری، گوشت ماهی و غذای دریایی را حذف می‌کند.

بنابراین، به این دلیل که مردم گوشت را کنار می‌گذارند، پتانسیل ترویج تغذیه سالم وگانیسم و گیاهخواری را دارد. اما برای پیروان این رژیم‌های غذایی، بروز اثرات مثبت افزایش تولید و مصرف غذاهای فوق فراوری شده (UPFs)  را دشوار کرده است.

بنا بر بررسی‌ها وگان‌ها و گیاهخوارها در فرانسه ۳۹.۵ درصد کل کالری دریافتی خود را از مصرف غذاهای فوق فراوری شده به دست می‌آورند. وگان‌ها و گیاهخوارها در آلمان نیز ۳۹.۱ درصد آمار حداقل مصرف ماهی یک‌بار از این غذاها را دارند.

بر پایه نتایج مطالعات اخیر، کارشناسان بریتانیایی هشدار می‌دهند، خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله سرطان قلبی و عروقی، دیابت، سکته مغزی و چاقی در وگان‌ها و گیاهخوارها که مصرف بالای غذاهای فوق فراوری شده را دارند افزایش داده است.

بر طبق این مطالعات، برخی برگرهای تولید شده جایگزین برگرهای گوشتی، دارای ۳ برابر نمک بیشتر از یک بسته چیپس سیب‌زمینی هستند.

به گفته کتی کلیپ، مشاور سیاست‌گذاری انجمن خاک بریتانیا، محصولات فراوری فوق‌العاده در واقع ترکیبات فیزیکی و شیمیایی و مقادیری از مواد بیش از حد تصفیه‌شده‌ای که بر سلامت ما تأثیر منفی می‌گذارند، بوده و دیگر غذا نیستند.

او پیشنهاد می‌کند، رژیم غذایی خود را با غذاهای کمتر فراوری شده از جمله: محصولات کنسرو شده و منجمد، نان‌های تازه و غلات سالم به‌جای غذاهای فوق فراوری شده جایگزین کنید.

همچنین، بنا بر یادآوری خانم کلیف باوجود وابستگی کمتر تولید مواد غذایی فوق فراوری شده به محصولاتی مانند: نخل، سویا، گندم و ذرت، توسعه کشت‌های تک‌محصولی به دلیل تولید انبوه این مواد غذایی ایجاد می‌شود که در عمل جز جنگل‌زدایی، تخریب خاک و ازبین‌رفتن زیستگاه‌های طبیعی، نتیجه‌ای ندارد.

یورونیوز