تاثیر پستانک بر نوزاد

یکی از موضوعات مهم در سلامت نوزادان، رابطه بین پستانک و لاغری نوزاد است. آگاهی از این رابطه به والدین برای گرفتن تصمیمات بهتری در جهت سلامت نوزادان کمک می‌کند.

برخی تحقیقات نشان داده، رابطه بین پستانک و لاغری منجر به کاهش وزن در نوزاد شده، اما در تحقیقاتی دیگر هیچ ارتباطی پیدا نکرده‌اند.

مکانیسم بالقوه برای لاغری نوزاد با پستانک

  • کاهش کالری دریافتی: جایگزینی پستانک در برابر شیر مادر یا شیرخشک، منجر به کاهش کالری دریافتی می‌شود.
  • تداخل با تغذیه از شیر مادر: الگوی مکیدن نوزاد با پستانک مختل شده، شیر خوردن از سینه را دشوارتر می‌کند. این امر توانایی کاهش شیر دریافتی و در نتیجه کاهش وزن نوزاد را دارد.
  • سیری زودتر: بنا بر برخی تحقیقات، احساس سیری در نوزادانی که پستانک می‌مکند زودتر از نوزادان دیگر بوده، می‌تواند منجر به کاهش مصرف کلی غذا شود.

شواهد تحقیقاتی

مطالعات مشاهده‌ای: ارتباط بین استفاده از پستانک و وزن کمتر در نوزادان، در برخی مطالعات مشاهده‌ای پیدا شده است. بااین‌حال، این مطالعات توانایی اثبات علت لاغری با پستانک را ندارند.

مطالعات تصادفی شده: نتایج این  مطالعات در تأثیر پستانک بر وزن متناقض بوده و برخی از این مطالعات کاهش وزن را نشان داده، درحالی‌که برخی دیگر هیچ تأثیری پیدا نکرده‌اند.

عوامل دیگر

عوامل متعددی از جمله ژنتیک، رژیم غذایی مادر و شیوه‌های تغذیه، بر وزن نوزادان تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، مشخص نمودن نقش پستانک در تعیین وزن، به طور قطعی دشوار است.

مزایا و معایب 

مزایایی مانند: آرام‌کردن نوزاد و کمک به خواب بهتر او وجود دارد. بااین‌حال، معایبی نیز مانند: افزایش خطر عفونت گوش و مشکلات دندانی ایجاد می‌شود.

مشورت با پزشک

قبل از استفاده از پستانک با پزشک صحبت کنید. پزشک می‌تواند در مورد اینکه آیا برای کودک شما مناسب است یا خیر، مشاوره دهد.

نکات مهم

_با پزشک نوزاد خود قبل از استفاده، در مورد روش‌های مدیریت وزن کودک مشاوره کنید.

_استفاده از پستانک فقط برای آرام‌کردن طفل و نه به‌عنوان جایگزینی برای شیر خوردن باشد. کاهش شیر دریافتی منجر به کم‌آبی بدن و مشکلات تغذیه‌ای در نوزاد می‌شود.

_پستانک‌های تمیز و استریل را مورداستفاده قرار دهید تا باعث ایجاد عفونت در نوزاد نشود.

_اگر نوزاد شما از پستانک اذیت می‌شود، استفاده از آن را متوقف کنید.

بیتوته