تشخیص افسردگی در زنان باردار با هوش مصنوعی

برنامه هوش مصنوعی BlueSkeye اعلام کرده که در حال طراحی برنامه‌ای است که با اسکن چهره و صدای زنان باردار در مراحل مختلف این دوره حساس، افسردگی احتمالی آن‌ها را تشخیص می‌دهد. همچنین جوانب گوناگون این بیماری را در این زنان، تجزیه و تحلیل می‌کند.

آژانس نظارتی محصولات پزشکی و بهداشتی (MHRA) با کمک هوش مصنوعی قصد دارد برنامه‌ای ایجاد کند که با آن می‌توان افسردگی زنان را در مراحل متفاوت دوره بارداری، شناسایی و ابعاد آن را مشخص کرد. در یک کارآزمایی بالینی که قرار است بر ۱۲۵ زن باردار از اوایل سال ۲۰۲۴ انجام شود، سطح ایمنی و کارایی این برنامه مشخص می‌شود. این کارآزمایی با مشارکت مؤسسه سلامت روان بریتانیا در بیمارستان‌های NHS انجام می‌شود و به مدت ۱۴ ماه ادامه خواهد داشت.

در برنامۀ هوش مصنوعی BlueSkeye، AI چهره کاربر را اسکن و صدای او را تجزیه و تحلیل می‌کند تا به کمک آن‌ها بتواند بر علائم افسردگی‌اش نظارت داشته باشد. هدف این کارآزمایی این است که تشخیص دهد چنین برنامه‌ای به چه میزان می‌تواند در زندگی حقیقی کاربرد داشته باشد و معیارهای بالینی استاندارد افسردگی چقدر در آن رعایت شده‌اند.

پروفسور مایکل والستار، مدیر عامل هوش مصنوعی BlueSkeyeمی‌گوید: «درمجموع از هر پنج زن، یک نفر در دوره بارداری در حال مبارزه با علائم بیماری افسردگی است. برخی از این افراد برای درمان اقدامات لازم را انجام می‌دهند؛ درحالی‌که بسیاری از آن‌ها به مراقبت‌های لازم دسترسی ندارند. درصورتی‌که درمان لازم به موقع صورت نگیرد، بیمارستان‌های NHS در بریتانیا باید متحمل ۱.۲ میلیارد پوند در سال شوند.»

کارآزمایی BlueSkeye چگونه صورت می گیرد؟

برای کسب اطمینان لازم از ایمنی این برنامه، در مرحلۀ اول ۱۲ شرکت‌کننده مورد مطالعه قرار می‌گیرند. ۱۱۳ نفر دیگر صرفاً برای به‌دست‌آوردن اطلاعات بیشتر ثبت‌نام می‌شوند. بیماران در این کارآزمایی، هفته‌ای یک‌بار با برنامه صحبت می‌کنند. این برنامه در تمام مدت گفت‌و‌گو، چهره و صدای بیماران را زیر نظر می‌گیرد و علائم افسردگی آن‌ها را با داده‌هایی که از پرسش نامه‌های سلامت خود دارد، مقایسه می‌کند.

استفاده از اپلیکیشن‌های سلامت، نظارت بر علائم بیماری را از راه دور تسهیل می‌کند. برنامۀ هوش مصنوعی BlueSkeye که داده‌هایی را از حالات چهره و صدای کاربران گردآوری می‌کند، برای افرادی مفید خواهد بود که نمی‌توانند به پشتیبانی دسترسی داشته باشند. جالب است بدانید که بزرگان صنعت تکنولوژی مانند شرکت اپل نیز هر کدام پلتفرم‌های ردیابی سلامت روان خود را راه‌اندازی کرده‌اند.

علاوه ‌بر این برای افزایش امنیت سایبری و پیشگیری از افشا شدن داده‌های شخصی ذخیره‌شده در برنامه‌ها، وب‌سایت رسمی هوش مصنوعی BlueSkeye  اطلاعات شخصی کاربران را با بهره‌گیری از الگوریتم‌هایی، رمزگذاری می‌کند. همچنین اعلام کرده است که این رمزگذاری‌ها با استانداردهای GDPR کاملاً مطابقت دارند.

آژانس نظارتی محصولات پزشکی و بهداشتی (MHRA) با همکاری با شرکت هوش مصنوعی BlueSkeye در حال راه‌اندازی برنامه‌ای است که با آن می‌توان علائم افسردگی را در دوره‌های مختلف بارداری تشخیص داد. از اوایل سال ۲۰۲۴ نیز قرار است در کارآزمایی بالینی که بر ۱۲۵ زن انجام می‌شود، میزان ایمنی و کارایی این اپلیکیشن مشخص شود. لازم به ذکر است که امنیت این برنامه با رمزگذاری‌های تخصصی داده‌های کاربران، به میزان کافی تأمین می‌شود.