نمایشگاه قرآن سکوی پرش برندهای شناخته شده در حوزه حجاب و عفاف

دبیر بخش عفاف و حجاب سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: این قسمت از نمایشگاه سکوی پرش برندهای شناخته شده بوده و اکنون زمان آشنا شدن با برندهای جدید است.

اسداله سلیمانی دبیر بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن کریم در مورد رویدادهای بخش عفاف و حجاب این نمایشگاه اظهار کرد: بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن در ۱۸ سال گذشته به عنوان یک بخش جریان‌ساز و پرمخاطب فعالیت کرده است. نمایشگاه قرآن کریم نیز در این بخش در جایگاه جریان ساز و تامین کننده نیاز جامعه محجبه قرار گرفته و در راستای تقویت تولیدکنندگان فعالیت‌هایی را انجام داده است.

سلیمانی افزود: بسیاری از خانواده ها خریدهای یک سال خود را در این نمایشگاه انجام می‌دهند. این مساله به ما تولید کنندگان کمک کرده تا طبق سلیقه‌ جامعه محجبه پوشاک تولید کنیم. وی تصریح کرد: این بخش امسال یک تغییر کوچک دارد و آن هم این است که کارگروه مد و لباس در چند سال اخیر با اختصاص دادن غرفه به برخی پارچه فروش ها فضایی ایجاد می‌کرد که فروشندگان آن در ظاهر و پوشش تناسب چندانی با رعایت حجاب نداشتند، اما حالا ما تولیدکنندگانی داریم که به معنای واقعی کاسب هستند؛ چه از نظر قیمت‌گذاری و انصاف در فروش و چه از نظر رفتاری.

تفاوت های بخش عفاف و حجاب نسبت به سال گذشته

دبیر بخش عفاف و حجاب افزود: برای اولین بار در قیمت گذاری تمام کالاها را در اتحادیه خیاطان قیمت گذاری، کارشناسی و پلمب کردیم و این کالاها را در معرض دید قرار دادیم تا مردم ببینند اگر غرفه ای بدون پلمب اقدام به فروش کالاها کرد، تخلف محسوب می‌شود. قیمت‌ها نیز با ۱۵ درصد تخفیف در مقایسه با بیرون اعمال شده است.

وی با اشاره به کارهای ترویجی در این بخش گفت: به عنوان مثال افرادی که پارچه می‌خرند اگر بخواهند چادرهای سنتی و ساده بدوزند خیاط بدون دریافت وجه نقد برایشان چادر می‌دوزد. همچنین برای دختران حجاب اولی‌ هدیه هایی در نظر گرفته شده تا با روسری و شال به حجاب گذاشتن شوند.

طرح ملی فردوس

سلیمانی در ادامه توضیح داد: تعویض چادرهای کهنه با نو تحت عنوان طرح ملی فردوس با کمک سه برند و کارگروه مد و لباس صورت می‌گیرد. سود بازرگانی این طرح حذف شده و قیمت هایی که عرضه می شوند ۳۰ تا ۳۵ درصد از قیمت‌ کالاهای مشابه بیرون از نمایشگاه کمتر است. «انجمن حجاب» این فعالیت‌های ترویجی را به صورت مستقل انجام می‌دهد.

وی در رابطه با حضور برندهای شناخته شده و برندهای گمنام در نمایشگاه گفت: شاید اگر ۱۰ برند شناخته شده در نمایشگاه امسال حضور داشته باشند، ۹۰ برند دیگر گمنام هستند اما برندهای جدید کم و کسری از آن برندهای شناخته شده ندارند و رویکرد ما نیز معرفی برندهای کمتر شناخته شده بوده است.

دبیر بخش حجاب و عفاف اضافه کرد: برندهایی که در فضای مجازی شناخته شدند محترم هستند، اما در حال حاضر برندهای گمنامی وجود دارند که کالاهایی با کیفیت بسیار خوب و قیمت های منصفانه دارند. این برندها با رویکرد عفاف و حجاب به تولید محصولات می‌پردازند و بازدیدکنندگان باید ببینند و مقایسه کنند که در این دوره از نمایشگاه برندهای گمنام طراحی های پیشرفته تر و قیمت های بهتری دارند یا خیر.

سلیمانی با بیان اینکه برندهای قدیمی‌تر از همین نمایشگاه رشد کرده‌اند، گفت: بخش عفاف و حجاب نمایشگاه سکوی پرش برندهای شناخته شده بوده است؛ برندهایی که در سال‌های گذشته در این نمایشگاه شرکت کردند و با مخاطب شناسی درست به برندهای مطرحی تبدیل شدند. البته این برندها در نمایشگاه امسال متقاضی اولویت حضور هستند با این وجود به دلیل اینکه تعداد متقاضیان بسیار بیشتر از تعداد غرفه هاست، نمی‌توانیم به همه غرفه بدهیم. به علاوه در حال حاضر زمان رشد برندهای جدید است و این فضا باید در اختیار افرادی قرار بگیرد که در صنعت پوشش عفیفانه با کمترین توجه و امکانات کالاهای باکیفیتی تولید می‌کنند.

ملزومات بیشتری در مصوبه عفاف و حجاب در نظر گرفته شود

وی با اشاره به آنکه مصوبه حجاب باید گستره وسیع تری از ملزومات حجاب را دربرگیرد گفت: اگر زنان و بانوان محجبه ما مقابل تهاجم فرهنگی ایستاده اند باید حمایت شوند و همه ملزومات حجاب در مصوبه حجاب قرار گیرد. در ابتدا قرار بود علاوه بر چادر، عبا و مانتوهای بلند و باقی ملزومات نیز در این لایحه باشند، اما در نهایت فقط چادر تصویب شد. سلیمانی به کمبود فضا در نمایشگاه برای این بخش اشاره کرد و ادامه داد: فضای کافی در اختیار انجمن حجاب قرار داده نشده تا بتوانیم همه تولیدکنندگان متقاضی را پذیرش کنیم. ما باید اتحادیه‌ای تخصصی زیر نطر اتاق ایران داشته باشیم تا کل تولیدکنندگان محصولات حجاب را در قالب یک اتحادیه صنفی جمع کنیم.

دبیر بخش عفاف و حجاب با بیان آنکه مخاطبان اقبال خوبی از نمایشگاه داشته اند به لزوم ایجاد فضاهایی همچون نمایشگاه برای ارائه محصولات حجاب اشاره کرد و گفت: دیروز و در روز سوم، سالن اول بخش ما بسیار شلوغ و پر اقبال بود و دلیل آن نیز این است که مخاطب می‌داند اگر تا پایان نمایشگاه خریدهایش را انجام ندهد باید بعدا با قیمت بیشتر و پراکنده تر خریداری کند در صورتی که می توانیم با همکاری بقیه نهادها مکان هایی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم تا با برگزاری نمایشگاه و فروشگاه هایی در کنار هم قرار گیرند و تولیدکننده با احترام محصول خود را عرضه کند.

ایرنا

اهمیت ایجاد فضای خانواده‌محور برای عرضه محصولات «حجاب و عفاف»