نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله والدین خود را وادار به پذیرش عمل‌ جراحی می‌کنند

عضو هیات‌مدیره جامعه جراحان ایران گفت: تمایل به انجام جراحی زیبایی در بین نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله در کشور در حال افزایش است.

دکتر غلامرضا زمانی در رابطه با افزایش تمایل مردم به عمل‌های جراحی زیبایی اظهار کرد: میل به عمل جراحی زیبایی در ایران در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده و جراحی‌های زیبایی در همه زمینه‌ها افزایش پیدا کرده است. این افزایش تنها مختص ایران نیست، بلکه در آمریکا نیز وضعیت به همین منوال است و در دو دهه گذشته عمل‌های جراحی زیبایی در این کشور نیز افزایش یافته است.

وی افزود: در بین جراحی‌های بزرگ زیبایی در کشور، عمل بینی در جایگاه اول قرار دارد و پس از آن عمل پستان و شکم است. عمل‌های کوچک مانند تزریق بوتاکس و ژل نیز در تعداد زیاد انجام می‌شود و کسی نمی‌تواند آماری از آن تهیه کند؛ زیرا به صورت سرپایی در مطب‌ها انجام می‌شود.

 تمایل به عمل‌های جراحی زیبایی در بین مردان نیز افزایش پیدا کرده که در بیشتر موارد جراحی بینی و شکم بوده است و تزریق ژل و بوتاکس نیز انجام می‌شود. البته درصد عمل‌های جراحی زیبایی در بین مردان کمتر از زنان است با این وجود جراحی بینی به تدریج در بین مردان در حال افزایش است و با آمار این جراحی در بین زنان رقابت می‌کند. اغلب مراجعه‌کنندگان برای عمل جراحی زیبایی در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی قرار دارند. همچنین تمایل به عمل جراحی زیبایی در بین نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله که والدین خود را وادار به پذیرش این کار می‌کنند نیز افزایش یافته است.

عضو هیات‌مدیره جامعه جراحان ایران خاطر نشان کرد: غیر ممکن است عمل‌های جراحی بزرگ خارج از مراکز بیمارستانی و در مراکز مداخله‌گر انجام شود، مگر در مواردی که عمل جراحی توسط فردی فاقد صلاحیت مانند پزشک عمومی یا متخصص پوست انجام شود که اقدام به بستری مراجعه‌کننده کند و یا فردی که صلاحیت لازم را ندارد به تکنیسین کار متصل شود و عمل را به تنهایی انجام دهد، اما کار به نام متخصص باشد. البته این موضوع در مشهد نادر است. مداخله‌گری در عمل‌های جراحی زیبایی کوچک به تعداد زیاد اتفاق می‌افتد و در مراکز پوستی که خود پزشک حضور ندارد و یا در آرایشگاه‌ها و مراکزی که فاقد مجوز هستند، انجام می‌شود و عوارض آن قابل مشاهده است. قطعاً هر عملی که توسط فرد دارای صلاحیت انجام شود کمترین عوارض را به همراه دارد، اما اگر به این موضوع توجه نشود ممکن است تبعات جبران ناپذیری برای افراد داشته باشد.

زمانی اضافه کرد: افزایش بی‌رویه عمل‌های جراحی زیبایی افراط است و افراط در هیچ کاری صحیح نیست. باید در رابطه با این موضوع فکری کرد. این مساله عمدتا دلایل فرهنگی دارد و راه حل آن نیز باید فرهنگی باشد. این یک موضوع جهانی است و تمایل به انجام عمل‌های زیبایی در همه کشورهای دنیا افزایش یافته و در کشور ما نیز این موضوع وجود دارد. افرادی که توانایی مالی بالایی دارند به کارهایی که در کشورهای خارجی انجام می‌شود تمایل دارند، این موضوع موجب چشم و هم‌چشمی شده و مانند یک بیماری سرایت می‌کند. این موضوع باید به صورت پایه‌ای و فرهنگی حل شود، باید به مردم آموزش دهند تا نیازهای واقعی آن‌ها برآورده شده و انجام این کارها در آن‌ها کمتر شود. این موضوع برعهده حاکمیت است و یک گروه نمی‌تواند این مساله را حل کند.

ایسنا