علائم سرطان رحم در دختران

از آنجا که تشخیص به موقع سرطان رحم بر روند درمان تاثیر بسزائی دارد، لازم است همه افراد درباره آن اطلاعات کافی داشته باشند.

سرطان رحم یکی از انواع رایج سرطان است که اغلب زنان سالمند و میانسال را مبتلا می‌کند. این بیماری به ندرت دختران جوان و نوجوان را مبتلا می‌کند. چون به ندرت قبل از یائسگی به خصوص قبل از ۴۰ سالگی رخ می‌دهد. با این وجود، از آنجا که تشخیص به موقع سرطان رحم بر روند درمان تاثیر بسزائی دارد، لازم است همه افراد درباره آن اطلاعات کافی داشته باشند.

علائم سرطان رحم در دختران

دختران جوان به ندرت به سرطان رحم مبتلا می‌شوند. به همین دلیل ممکن است درباره علائمی که دختران تجربه می‌کنند، اطلاعات زیادی وجود نداشته باشد. با این وجود، این بیماری معمولا با این نشانه‌ها ظاهر می‌شود:

خونریزی غیر طبیعی از واژن

رایج‌ترین علامت سرطان رحم خونریزی واژینال است. این علامت معمولا در مراحل اولیه بیماری ظاهر می‌شود؛ یعنی زمانی که سرطان هنوز به سایر نواحی بدن گسترش پیدا نکرده است.

خونریزی غیر طبیعی می‌تواند در بین دوره‌های پریود یا در دوران قاعدگی رخ دهد. گاهی اوقات خونریزی شدید است؛ در حالی که در موارد دیگر ممکن است شدت کمتری داشته باشد.

در زنان جوان، خونریزی غیر طبیعی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بنابراین ممکن است اصلا به سرطان مربوط نباشد. با این حال درباره زنان یائسه خطر بیشتری وجود دارد؛ به این معنا که احتمال بیشتری وجود دارد که خونریزی به دلیل ابتلا به سرطان باشد. به طور کلی، هر فردی که خونریزی غیر طبیعی را تجربه می‌کند، باید به متخصص زنان مراجعه کند.

ترشحات غیر طبیعی واژن

دختران مبتلا به سرطان رحم در مواردی ترشحات غیر طبیعی واژن را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، ممکن است ترشحات واژن ققهوه‌ای رنگ یا خون‌آلود باشند. به همین دلیل، هر گونه ترشح غیر طبیعی باید توسط پزشک بررسی شود.

احساس وجود توده

گاهی‌اوقات احساس وجود تومور یا توده در شکم ممکن است علامت سرطان رحم باشد. بیمار در این حالت می‌تواند توده را با انگشت‌های خود احساس کند. این علامت معمولا در مراحل پایانی بیماری ظاهر می‌شود.

درد لگن

سرطان رحم در شرایط خاصی دردهای لگنی ایجاد می‌کند. این مشکل معمولا زمانی رخ می‌دهد که توده سرطانی رشد می‌کند و به اعصاب اطراف رحم فشار وارد می‌کند. همچنین زمانی که سرطان به داخل شکم یا لگن گسترش پیدا می‌کند، ممکن است بیمار درد لگن را تجربه کند. در بعضی موارد، گسترش سرطان منجر به تجمع مایع در شکم یا لگن می‌شود که این ممکن است باعث ایجاد ناراحتی شود.

نفخ

نفخ در بیشتر موارد در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان رخ می‌دهد. با این وجود، امکان تجربه نفخ آن در انواع سرطان از جمله سرطان رحم نیز وجود دارد. این علامت معمولا در افرادی مشاهده می‌شود که سرطان آن‌ها از رحم به ناحیه شکم گسترش می‌یابد. گسترش سرطان باعث تجمع مایع در شکم می‌شود که به این وضعیت آسیت می‌گویند. افراد مبتلا به آسیت ممکن است شکم متورمی داشته باشند.

مشکلات گوارش

مشکلات گوارشی معمولا در مراحل پیشرفته‌ سرطان رحم گزارش می‌شود. به عنوان مثال، زمانی رخ می‌دهد که سرطان به خارج از رحم یعنی به لگن و شکم گسترش یافته است. گاهی‌اوقات این اتفاق ممکن است بخش‌هایی از روده را مسدود کند و جلوی حرکت طبیعی مدفوع را در آن‌ بگیرد. در نتیجه، بیمار مشکلات مختلفی مثل سریع سیر شدن، درد شکم، یبوست و اسهال را تجربه می‌کند.

کاهش وزن ناخواسته

کاهش وزن ناخواسته نیز یکی از علائم سرطان رحم در دختران است، به این دلیل که افراد مبتلا به سرطان رحم پیشرفته اغلب با کاهش وزن مواجه می‌شوند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تومور سرطانی رشد می‌کند و به معده فشار می‌آورد. در نتیجه، بیمار حتی زمانی که زیاد غذا نخورده است، احساس سیری می‌کند.

کاهش وزن ناخواسته همچنین ممکن است به دلیل التهاب رخ دهد. سرطان رحم پیشرفته می‌تواند فرآیندهای متابولیکی بدن را با اختلال مواجه کند عملکرد سیتوکین‌ها (پروتئین‌های کوچک مرتبط با سیستم ایمنی) را تخت تاثیر قرار دهد. این اتفاق موجب می‌شود عضلات و چربی با سرعت زیاد تجزیه شوند. از طرف دیگر، اشتهای بیمار به دلیل التهاب کم می‌شود.

تکرر ادرار

اگر توده سرطانی در رحم بسیار بزرگ شود، به مثانه فشار وارد می‌کند. در نتیجه، مثانه نمی‌تواند به اندازه معمول پر شود و بیمار مدام احساس می‌کند برای تخلیه آن باید به سرویس بهداشتی برود.

دختران به چه دلایلی به سرطان رحم مبتلا می‌شوند؟

علت سرطان رحم هنوز ناشناخته است. اما بعضی عوامل می‌توانند خطر ابتلا به آن را بالا ببرند. عوامل خطرزا برای ابتلا به سرطان رحم عبارت‌اند از:

چاقی

دیابت

شروع پریود قبل از ۱۲ سالگی

بیماری‌های ارثی مثل سندرم لینچ (Lynch syndrome) و سندرم کاودن (Cowden syndrome)

سابقه خانوادگی سرطان رحم، تخمدان یا روده

راه‌های تشخیص سرطان رحم در دختران

 هنگامی که دختران جوان با علائم یادشده به پزشک مراجعه می‌کنند، پزشک فرآیند تشخیص بیماری را با معاینه بدنی و گرفتن شرح حال آغاز می‌کند. همچنین ممکن است تست‌های تشخیص مختلف مثل ام‌آرآی (MRI)، سی‌تی اسکن (CT)، تصویربرداری با اشعه ایکس و یا سونوگرافی را توصیه کند.

درمان سرطان رحم

همان‌طور که گفته شد، سرطان رحم اغلب زنانی را درگیر می‌کند که یائسگی را تجربه کرده‌اند. این بیماری به ندرت در زنان جوان که در آینده قصد بارداری دارند، رخ می‌دهد.

رادیوتراپی و جراحی درمان‌های اصلی سرطان رحم محسوب می‌شوند. این روش‌های درمانی روی باروری تاثیرگذار هستند؛ به این معنی که باعث می‌شوند بیمار نتواند در آینده باردار شود. روش‌های درمانی دیگر مانند شیمی‌درمانی هم می‌توانند روی باروری تاثیر منفی داشته باشند.

راه‌های پیشگیری از سرطان رحم

از آنجا که علت اصلی سرطان رحم هنوز ناشناخته است، هیچ روشی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. با این وجود، می‌توان بعضی از عوامل خطر را مورد کنترل قرار داد.

به عنوان مثال، مشخص شده است که چاقی خطر ابتلا به سرطان رحم را بالا می‌برد، در نتیجه با حفظ وزن در محدوده مناسب و کاهش وزن می‌توان احتمال بروز آن را به حداقل رساند. برای رسیدن به این هدف باید به صورت روزانه ورزش کنید و رژیم غذایی متعادل و متنوعی را انتخاب کنید.

درمانکده