اقدامی بی‌سابقه و معنادار در جشنواره فجر

عدم حضور زنان در هیئت داوران فجر چهلم

به گزارش جهان بانو، چهلمین جشنواره فیلم فجر درحالی در سه روز آینده به صورت رسمی آغاز به کار می کند که حتی یک سینماگر زن نیز امسال در هیئت داوران جشنواره حضور ندارد. این درحالی است که مسئولان این جشنواره مدعی هستند که تغییراتی در راستای بومی سازی جشنواره اعمال شده است. از جمله […]

هیئت داوران جشنواره فجر

به گزارش جهان بانو، چهلمین جشنواره فیلم فجر درحالی در سه روز آینده به صورت رسمی آغاز به کار می کند که حتی یک سینماگر زن نیز امسال در هیئت داوران جشنواره حضور ندارد. این درحالی است که مسئولان این جشنواره مدعی هستند که تغییراتی در راستای بومی سازی جشنواره اعمال شده است.

از جمله تغییر اصطلاح کاخ جشنواره به خانه جشنواره و تغییر رنگ فرش قرمز به رنگی دیگر (احتمالا فیرزه ای) که با فرهنگ ایرانی اسلامی سازگاری بیشتری داشته باشند. فارغ از میزان کارایی این تغییرات این پرسش در اینجا مطرح است که حذف بانوان از هیئت داوران جشنواره فجر نیز از این دست تغییرات به شمار می رود؟

همانطور که می دانید در یک دهه اخیر حضور حداقل یک زن در ترکیب هیئت داوران جشنواره فجر موضوعی رایج بوده است و در این رابطه فرهنگ سازی لازم انجام شده بود. با وجود این سابقه درخشان از حضورز بانوان در این جشنواره حذف بانوان از هیئت داوری فجر ۱۴۰۰ را باید اقدامی بی سابقه و البته معنادار دانست.

هنر از اموریست که همیشه بانوان پرچم دار آن بوده و هستند و نمی توان مانند برخی از مشاغل آن را امری مردانه تلقی کرد. نظر شما برای این غیبت معنا دار چیست؟

لازم به ذکر است که داوران زن جشنواره فجر در ده دوره اخیر به شرح ذیل بوده اند:

رویا نونهالی (۳۰)، مینو فرشچی (۳۱)، فرشته طائرپور (۳۶)، مهتاب نصیرپور (۳۳)، نیکی کریمی (۳۴)، رویا نونهالی (۳۵)، پوران درخشنده و ریما رامینفر (۳۷)، نرگس آبیار (۳۸) و ساره بیات (۳۹).