مشاوره رایگان، طرح جدید دولت سیزدهم در امور زنان و خانواده

«سامانه همساز» و «مراکز مثبت پنج» در جهت مشاوره و طرح های تشویقی جمعیت، فعالیت خود را آغاز کردند.

انسیه خزعلی در رویداد دردانه دانشگاه تهران بیان کرد: سامانه همساز با هدف ارائه خدمات جامع و کامل به خانواده‌ها با رویکرد مشاوره ای در هیات دولت به تصویب رسیده و در دو استان قم و سمنان فعالیت خود را به شکل آزمایشی شروع خواهد کرد.

این سامانه به مدت ۵ سال به خانواده های واجد شرایط خدمات ارائه کرده که سال نخست به «شکل رایگان» و از سال دوم تا پایان دوره ۵ ساله به دهک‌های یک تا ۷ خدمات رایگان ارائه خواهد شد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص این سامانه تصریح کرد: تلاش می کنیم با افزایش ضریب دسترسی مردم به خدمات این سامانه، زمینه را برای تحکیم پایه‌های زندگی مشترک و دوام و پایداری آن فراهم کنیم.

همچنین در این همایش، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد نیز در خصوص طرح های تشویقی فرزندآوری تاکید کرد: ما در دور جدید فعالیت‌مان از سال ۱۴۰۰ موضوع جمعیت را به عنوان یکی از ماموریت‌ و رسالت‌های اصلی خود مدنظر قرار داده‌ایم و ذیل این ماموریت، کارویژه‌های متعددی از جمله پویش ملی «ایران جوان» را با همکاری و راهبری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم.

علیان زادگان ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، برای دانشجویان متاهلی که دارای فرزند متولد ۱۴۰۱ به بعد بودند بسته بانکی مورد تفاهم با بانک صادرات در نظر گرفته شد و بر اساس اعلام دفتر مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به ۱۰۰۰ خانواده با اولویت فرزند سوم و بالاتر بسته‌های لبخند مادری اهدا شد. امروز در این جشن خدمت ۲۲۰ خانواده دانشجوی دارای فرزند متولد سال ۱۴۰۲ هستیم و بسته های لبخند مادری را تقدیم‌شان می‌کنیم.

وی افزود: کار ویژه‌های جمعیتی بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) شامل پنج بخش فرهنگی جمعیت، اقتصادی جمعیت، زیرساختی جمعیت، عمران جمعیت و سلامت جمعیت پایه می‌شوند که راه‌اندازی مراکز مثبت پنج در ذیل حوزه اقتصادی جمعیت می‌باشد. اولین مرکز مثبت پنج همزمان با ولادت حضرت فاطمه (س) در قم شروع بکار کرد؛ لازم به ذکر است در این مراکز، کالا و خدمات حوزه مادر و کودک با تخفیف‌های ویژه به خانواده‌های مثبت پنج (شامل پدر، مادر و سه فرزند) و بالاتر تقدیم می‌شود.

رکنا