ضرب و شتم دختران آمریکایی به بهانه حمایت از غزه

جنبش ضد اسرائیلی دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا گسترش‌یافته و صدها دانشجوی حامی فلسطین دستگیر شده‌اند.

در پی جنبش همبستگی با مردم غزه و اعتراض ها در دانشگاه های آمریکا که از دانشگاه کلمبیای نیویورک آغاز شد و به سایر دانشگاه های این کشور و جهان در حال سرایت است، حدود ۶۰۰ نفر حداقل در ۱۵ دانشگاه دستگیر شده اند. افزایش حجم و شدت اعتراضات، مدیریت دانشگاه ها به شیوه های بی سابقه ای تظاهرکنندگان دانشجو را سرکوب کرده اند. اکثر بازداشت ها در اردوگاه ها و تحصن ها صورت گرفته است.

مطالبه دانشجویان این است که با کسب‌وکارهایی که با اسرائیل و کسانی که از جنگ در غزه حمایت می‌کنند و روابط مالی دارند، روابط خود را قطع کنند. استفاده از خشونت و ابزارهای پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعاهای آن کشور در باره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می سازد.

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران در نامه‌ای به «ولکر تورک»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، نوشت: همانطور که مطلع هستید اندیشمندان، نخبگان، اساتید و دانشجویان در سراسر دانشگاه‌های آمریکا که از حمایت‌های کورکورانه زمام داران کاخ سفید از رژیم صهیونیستی به ستوه آمده‌اند، شخصاً به صحنه آمده و با برپایی تجمعات گسترده و به مسالمت‌آمیزترین شکل ممکن به جنایت علیه بشریت، نسل کشی و نقض‌های جدی و فاحش حقوق بشر در غزه و حمایت‌های همه جانبه دولت مردان شان از این جنایات، اعتراض می‌کنند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در ادامه این نامه ضمن ابراز تأسف از حمایت‌های آمریکا از جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل، گفت: متأسفانه، دولت آمریکا که از زمان شروع تهاجم کور و همه جانبه رژیم صهیونیستی به غزه در کنار این رژیم ایستاده و ضمن حمایت‌های نظامی و اطلاعاتی همه جانبه، از ظرفیت‌های سیاسی و مالی و رسانه‌ای خود برای سرپوش نهادن بر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و به بن بست کشاندن ابتکارات و تلاش‌های بین‌المللی برای دست‌یابی به آتش بس فوری استفاده کرده است، به جای شنیدن نصایح و ندای اعتراض اساتید و دانشجویان، به شدیدترین وجه ممکن با این اعتراضات مسالمت‌آمیز برخورد کرده و با توسل به زور افراطی سعی در سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان داشته است؛ پاسخی که توسط دیگر دولت‌های غربی حامی رژیم صهیونیستی از جمله فرانسه و انگلیس و آلمان نیز اتخاذ شده و به وضوح، مبیّن دروغین بودن ادعاهای کشورهای غربی در زمینه آزادی بیان و حقوق بشر است.

غریب‌آبادی خاطرنشان کرد: تلاش برای سرکوب و خفه کردن صدای اساتید و دانشجویان معترض و ارعاب آنان از حمله از طریق بازداشت خودسرانه، اخراج و محرومیت از کار و تحصیل و امنیتی کردن فضای دانشگاه‌ها، در تضاد آشکار با تعهدات این کشورها در تضمین آزادی بیان، آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز، منع بازداشت خودسرانه، و تضمین حق بر آموزش و … تحت معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی به ویژه میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی قرار دارد.

همشهری