نیم نگاهی به زندگی نامه سکینه سلطان آغابی‌بی

سکینه سلطان آغابی بی در میان جمعی از زنان می نشست و مسائل دینی را به آنها می آموخت و یا قرآن و دعا و زیارت های مأثوره را با آهنگی گرم و دلنواز شمرده و مرتب تکرار و بلند می خواند و دیگران آهسته تکرار می کردند.

سکینه سلطان، معروف به آغا بی بی خانم، فرزند آقامحمدجواد شعرباف اصفهانی، همسر استاد میرزا ابوالقاسم طرب و مادر استاد جلال الدین همایی بود. بی بی خانم در ۱۶ ربیع الاول ۱۲۹۲ق متولد شد.

وی در سال ۱۳۱۰ق به همسری طرب درآمد و به مدت پنج، شش سال در خانواده نزد شوهر خویش به تحصیل پرداخت و صاحب فضل و کمال شد.

از نکات جالب زندگی این بانوی متقی، این بود که او هرگز از وظایف خانه داری غفلت نمی کرد. با آن که هم درس می داد و هم عبادت‌های بسیار می کرد، هرگز از وظایف شوهرداری و فرزند داری غافل نمی شد.

او برای طرب و فرزندانش همسر و مادر خوبی بود. بی بی در سن ۳۷ سالگی همسر خود را از دست داد و عهده دار سرپرستی چهار فرزند یتیم خود شد.

این بانوی متقی که سالیان دراز درگیر فقر مالی و یتیم داری بود، هرگز از فضایل اخلاقی، چون توکل و قناعت و صبر و بردباری دوری نجست. وی در ربع آخر عمر خویش فرصت بسیار یافت تا به عبادات بیشتری بپردازد.

در روزهای جمعه و ایام متبرکه سه ماه رجب، شعبان و رمضان و امثال آن بسیار دیده می شد که بانو سکینه سلطان آغابی‌بی در منزل یا مسجد کوچک مجاور منزل، مسجد جلوخان حوزه روحانی تشکیل می داد و در میان جمعی از زنان می نشست و مسائل دینی را به آنها می آموخت و یا قرآن و دعا و زیارت های مأثوره را با آهنگی گرم و دلنواز شمرده و مرتب تکرار و بلند می خواند و دیگران آهسته تکرار می کردند.

این زن فاضله و کاردان سرانجام در روز یکشنبه ۶ صفر ۱۳۷۷ق/۱۰ فرودین ۱۳۳۶ش فوت شد و در تکیه خلیلیان به خاک سپرده شد.

مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد اصفهان