ارادت زنان یزدی به امام علی (ع) در آیین سنتی پیراهن مراد

همزمان با بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، زنان یزدی با حضور در مسجد جامع این شهر آیین سنتی پیراهن مراد را برای گرفتن حاجت برگزار کردند.

مردم نقاط مختلف ایران در ماه مبارک رمضان آیین ها و مراسم های مختلفی را برگزار می‌کنند که از دیرباز تا به امروز تلاش کردند با اعتقاد بسیار زیاد آن‌ها را انجام دهند.

در استان یزد هم به همین صورت است و از ابتدا تا انتهای ماه مبارک، مردم یزد آیین‌های سنتی خود را برپا می‌دارند و معتقدند که برگزاری این آیین‌ها باید همواره مورد توجه بوده و نسل به نسل منتقل شود.

از جمله این رسوم، آیین سنتی پیراهن مراد است که همزمان با بیست و هفتم ماه مبارک رمضان و سالروز به درک واصل شدن ابن ملجم ملعون، زنان استان یزد با حضور در مساجد بزرگ شهر و به خصوص مساجد جامع هر شهر این مراسم را برگزار می‌کنند.

پیراهن مراد رسمی کهن و دیرینه است که در آن زنان پس از خرید پارچه، در مسجد جامع شهر خود آن را به نیت سلامتی و حاجت روایی عزیزانشان برش زده و می‌دوزند.

همچنین رسم است که زنان با توجه به اینکه در این روز ابن ملجم قاتل امام علی (ع) کشته شد، شادی می‌کنند و بسیاری از زنان در همین مسجد اقدام به اصلاح و کوتاه کردن موهای خود می‌کنند تا به این صورت شادی خود از این موضوع را به اهل بیت (ع) نشان دهند.

بزرگترین این مراسم هر سال در مسجد جامع یزد برگزار می‌شود و تعداد بسیار زیادی از زنان و دختران از صبح روز بیست و هفتم در صحن آن حاضر شده و به برش و دوخت و دوز لباس‌ها مشغول می‌شوند.

تسنیم