رنج زنان ورزشکار از نگاه‌های جنسی

طبق مطالعه سازمان بهداشت جهانی در سال 2022، هشتاد و پنج درصد از دختران نوجوان به اندازه کافی ورزش نمی کنند. تحقیقات و تحلیل های تس هاروارد، بازیکن هاکی انگلیس، لباس ها و یونیفرم ها را به عنوان دست کم گرفته شده ترین علت عدم مشارکت دختران در ورزش ذکر می‌کند زیرا باعث می شود آن‌ها احساس آبژه جنسی شدن داشته باشند.

کیلز ورزشکار رشته تیر و کمان ویدیویی از خود در حین ورزش در تیک تاک به اشتراک گذاشت. کیلز بر روی این ویدئو نوشته بود: این مختص تمام زنان است که حتی وقتی یک ورزش ساده نیز انجام می دهند در معرض نگاه جنسی هستند.

این ویدیو به سرعت وایرال شد و نزدیک به چهار میلیون بازدید خورد و با دریافت انبوهی از کامنت ها از سوی زنان ورزشکار که تجربیات خود را از آبژه جنسی شدن در محیط ورزشی بیان می کردند مواجه شد.

سرنا ویلیامز

مسلما بهترین بازیکن رشته تنیس از منظر تمام داوران سرنا ویلیامز است و کسب این عنوان برای او هرگز آسان نبوده است.

به عنوان یک زن سیاه پوست در ورزش هایی که اکثرا سفیدپوستان در آن هستند ،شما با چالش های زیادی روبه رو خواهید بود از اظهارات نژادپرستانه گرفته تا تبعیض جنسی نفرت انگیز از سوی مفسران و نهادهای حاکم.

در سال ۲۰۰۶، روزنامه نشنال پست ستونی را منتشر کرد که وزن ویلیامز و اندام او را مورد بحث قرار داد. ستون های دیگر نیز در همان سال به تنهایی شامل نظرات بیمارگونه درباره اندام های او بود.

تیم هندبال ساحلی نروژ

ورزش های مختلفی وجود دارد که در آن زنان ملزم به پوشیدن لباس های تنگ و نیمه عریان هستند از جمله هند بال ساحلی.

قوانین تعیین شده تو سط هیئت حاکمه هندبال ساحلی، زنان ورزشکار را ملزم به پوشیدن لباس های به شدت کوتاه و خاص می کند. در سال ۲۰۲۱ تیم ملی نروژ از فدراسیون هندبال درخواست کرد تا لباس پوشیده تری برای زنان انتخاب شود. در جولای در مسابقه مدال برنز قهرمانی اروپا مقابل اسپانیا، این تیم با پوشیدن شلوارک به زمین رفت.EHF این تیم را به مبلغ ۱۵۰۰ یورو جریمه کرد و مدعی شد که شلوارک مطابق مقررات تعریف شده در قوانین هندبال ساحلی نیست.

هزاران نفر در صفحه اینستاگرام این تیم کامنت گذاشتند و حمایت تمام قد خود را از این تیم در برابر تبعیض جنسی آشکار اعلام نمودند. در پی این اتفاق فدراسیون هندبال ساحلی نروژ نیزضمن حمایت از این تیم اعلام کرد. پشت شما ایستاده ایم و در برابر تبعیض جنسی از شما حمایت می کنیم. ما با هم به مبارزه برای تغییر قوانین لباس ادامه خواهیم داد تا بازیکنان بتوانند با لباسی که با آن راحت هستند بازی کنند.

تایلا هریس

سال ۲۰۱۹ فصل سوم AFLW بود. تایلا هریس در اوج بازی بود و به طور باورنکردنی عکس او در حال لگد زدن به پا در فضای مجازی وایرال شد. این نشان دهنده قدرت و مهارت او در این ورزش بود. و نشان دهنده این بود که زنان تا چه اندازه می توانند قوی باشند.

اما این عکس در فضای مجازی با حملات زننده و جنسی رو به رو شد. برخی از ترول های آنلاین حتی تصویر را ویرایش کردند تا هریس نیمه برهنه به نظر برسد. بدن هریس برای زیر سوال بردن قدرت او در ورزش مورد حملات جنسی قرار گرفت. به دنبال این اتفاق، صدها زن و دختر در سراسر استرالیل در چالش #taylaharriskick شرکت کردند تا قدرت و مهارت خود را در ورزش به نمایش بگذارند و با آزار جنسی در فضای آنلاین مبارزه کنند.