رویداد «مادرانه، فناورانه»؛ روایتی از‌ تجربه‌های زیسته زنان فناور و کارآفرین

رویداد مادرانه فناورانه با حضور بانوان موفق و فعال در حوزه فناوری و مشارکت اجتماعی برگزار شد.

رویداد «مادرانه فناورانه» به همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و با هدف  انتقال تجربیات فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری در حوزه‌های فناوری و نوآوری برگزار شد.

در این رویداد بانوان فعال حوزه فناوری و کارآفرینی به بیان تجربیات خود پرداختند: فرزانه دانشمند(فعال در حوزه هوش مصنوعی و صنعت نفت)، بهاره صفارنیا(فعال در حوزه مشارکت اجتماعی)، فریبا فهیم یحیایی(فعال حوزه پژوهش و فناوری)، زیبا عزیزی(چهارمین دختر برتر روستایی جهان)، الهام زند(مدیر پروژه مستند مادران ایرانی)، فاطمه چهرئی(مدیرعامل یک شرکت خلاق)، خدیجه سعیدپور(بانوی کارآفرین نمونه کشوری) و بهار صالحی(مدیر یک کافه کتاب).

در این رویداد شقایق حق جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با اشاره به نقش مهم و فعالیت قابل توجه زنان در اداره زیست بوم فناوری و نوآوری گفت: ما امروز در این گردهمایی دور هم جمع شده ایم تا سیر حرکت یک ایده به محصول را از نگاه و از منظر یک بانو به تماشا بنشینیم؛ اینکه چه رویدادهای بانوانه ای در زیست بوم فناوری وجود داشته و ما از آن غافل بوده ایم و مادرانه فناورانه فرصتی برای دیدن این توانمندی های زنانه است.

میترا امین لو، مدیر کانون مدیریت دارایی فکری، در گردهمایی «مادرانه فناورانه»، با به نمایش گذاشتن نموداری تحت عنوان قیچی به نسبت حضور زنان و مردان در فضای تحصیل و در محیط کار اشاره کرد و گفت: براساس این نمودار، حضور زنان در فضای تحصیل بیشتر از مردان بود اما این نسبت در محیط کار معکوس شده و دلیل کم شدن حضور زنان در محیط کار عمدتا ازدواج زنان و مادر شدن آنها عنوان شده بود. اگر از منظری اقتصادی به کم رنگ شدن حضور زنان در محیط کار بنگریم، در می یابیم که اگر نتوانیم از حضور زنان در محیط کاری بهره ببریم، عملا به اقتصاد کشور ضربه زده ایم چرا که افراد در دوران تحصیل از منابع عمومی استفاده می کنند و اگر نتوانیم از این سرمایه در محیط کار بهره ببریم، عملا انرژی و سرمایه زیادی را هدر داده ایم.

امین لو با اشاره به وضعیت ثبت اختراعات بین‌المللی ایران و سهم زنان از این موضوع گفت: در سال گذشته در ایران  سهم زنان در این عرصه از ۱۶ درصد به ۲۱ درصد رسیده و این در حالی که سهم زنان در سطح دنیا حدود ۱۴ درصد است. از طرف دیگر، سهم زنان در اختراعات مشارکتی بیشتر از اختراعات انفرادی است.

در بخشی از این رویداد دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور درباره نسبت بین زن و کارآفرینی صحبت کرد و همچنین با روشن سازی گزاره های قابل طرح در مقوله کارآفرینی گفت: وقتی از کارآفرینی سخن به میان می آید دو گزاره قابل طرح است، نخست اهمیت کارآفرینی به ماهو کارآفرینی و دوم اهمیت و ارزش کارآفرین شدن.

به اعتقاد او کارآفرینی را از کارآفرین شدن مهم تر است و کارآفرین شدن کاری به غایت دشوار است و اگر در افراد این خاصیت نباشد و صرفا متاثر از تجربیات کارآفرینان موفق به این حیطه ورود کرده باشند، بی تردید، تجربه موفقی نخواهند داشت و اساسا هر کسی لازم نیست، کارآفرین شود.

به عقیده دهقانی گاهی باور به کارآفرینی و قرار گرفتن در کنار یک کارافرین موفق اثرگذاری بیشتری دارد.

او در ادامه خلقت و پرورش را دو صفت بارز کارآفرینی عنوان کرد و گفت: کارآفرینی دو صفت بارز دارد؛ نخست، خلقت و خلاقیت و دوم تربیت و ربوبیت و زنان، به حق در خلق کردن و پرورش دادن از جایگاه ویژه تری در مقایسه با مردان برخوردارند. این صفت الهی است و  خلق، خلاقیت و خالقیت در وجود زن آفریده شده است. این صفت الهی (ربوبیت) هم در وجود زن به شکل ویژه ای نهاده شده است و به همین دلیل هم هست که زنان در همه جای دنیا در کارهای سختی که نیازمند خلاقیت و صبر است، همچون توسعه فناوری موفق تر عمل می کنند.

دهقانی در رویداد «مادرانه فناورانه» از اختصاص وام قرض‌الحسنه ۵۰۰ میلیون تومانی به بانوان فناور و کارآفرینی داد.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان