درمان فیبروم رحم به کمک طب سنتی

دردسرهای زیاد بیماری شایع فیبروم رحم برای خانم‌ها، گاهی به‌قدری مشکل‌ساز می‌شود که آنها را ناچار به اقدام برای جراحی می‌کند.

 

دکتر سعید صانعی پزشک و مشاور درمان‌های گیاهی و طب سنتی‌، با ارائه روش‌هایی به بیان راهکارهای درمان فیبروم رحم پرداخته است:

یکی از دلایل اصلی ایجاد فیبروم رحم که از دیدگاه طب سنتی یک نوع ورم سفت محسوب شده، زیاده‌روی در مصرف غذاهای مثل فست‌فودها است. همچنین مصرف بیش از اندازه گوشت گاو یا گوساله و زیاده از حد متعادل انواع کلم، شلغم و عدس می‌تواند در ابتلا به فیبروم رحم نقش داشته باشد.

هر عاملی باعث اختلال در خون‌رسانی به رحم شود، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، بنابراین پوشیدن لباس‌های تنگ یا گن برای مدت طولانی مضر است.

استفاده از غذاهای چرب‌، استحمام با آب سرد در دوران قاعدگی، گاهی تبدیل به عاملی برای ابتلا به این بیماری می‌شود. استفاده از خوراکی‌هایی مثل چیپس و پفک، خامه و سرشیر و حتی خوردن بیش از اندازه ته‌دیگ غذا، ممکن است باعث ابتلا به این بیماری گردد.

 علاوه بر تغذیه، استرس در خیلی از موارد ایجادکننده چنین بیماری در افراد است و به‌طورکلی، احتمال ابتلا به این بیماری در خانم‌های دارای مزاج دموی یا صفراوی کمتر است.

وراثت نیز احتمال ابتلا را بالا برده؛ اما چیزی که نقش بیشتری در میزان ابتلا دارد سبک زندگی و نوع تغذیه است. به دلیل امکان احتمال دچارشدن افراد به این بیماری در سنین بالای ۲۵ سالگی، خوردن غذاهایی که فرد را مستعد ابتلا می‌کند باید از کودکی محدود شود.

در بسیاری از موارد این بیماری بدون علائم خاص بوده و با سونوگرافی متوجه آن می‌شوند؛ اما گاهی با خونریزی شدید قاعدگی و ایجاد درد در هنگام رابطه زناشویی و معاینه شکمی قابل‌تشخیص است.

با وجود تصور خیلی از افراد مبنی بر تنها درمان این بیماری با جراحی، درحالی‌که فشار شدید به مثانه وارد نموده یا باعث خونریزی شدید شده و سن فرد بالا و دارای فرزند باشد، امکان جراحی را میسر می‌سازد؛ ولی از طب سنتی هم برای درمان می‌توان کمک گرفت.

گاهی ابتلای به کیست تخمدان، نیاز به درمان این بیماری در طب سنتی با تجویز اسپند دارد؛ اما در صورت ابتلای هم‌زمان، به دلیل ایجاد سودا در بدن و تشدید علائم فیبروم رحم نباید استفاده شود.

خانم‌های مبتلا با استفاده هر روزه یک قاشق مرباخوری ۱۰۰ گرم سیاه‌دانه مخلوط با ۳۰۰ گرم عسل، بعد از هر وعده‌غذا به‌صورت مستمر و منظم، می‌توانند به درمان آن کمک کنند. همچنین کوبیده ۷۵ گرم تخم خربزه در پارچه توری و جوشاندن در یک لیوان آب و خارج نمودن عصاره آن و اضافه نمودن نشاسته و آرد برنج به‌صورت فرنی به مدت ۲۰ روز به‌صورت ناشتا هم برای درمان مؤثر است. دم‌کرده برگ گردو به میزان یک قاشق چای‌خوری در یک لیوان آب جوش و مصرف آن قبل از وعده‌های غذایی، درمان‌کننده خوبی است. برای درمان فیبروم رحم، بخور یک قاشق غذاخوری از گل ماهور روی زغال گرم در زمان قاعدگی، موجب خارج‌شدن فیبروم از بدن می‌شود.

نگاه دیگر به فیبروم

به گفته دکتر مژگان تن‌ساز متخصص طب سنتی، این بیماری که تقریباً در نیمی از خانم‌های بالای ۳۵ سال شایع است، به‌صورت دارای علائم و بدون علامت با گرفتن شرح‌حال توسط متخصص طب سنتی و با کمک سونوگرافی تشخیص قطعی داده می‌شود.

به‌طورکلی برای درمان بیمار مبتلا به فیبروم رحم، باید یک پاک‌سازی برای بدن در جهت خارج نمودن خلط غالب، انجام شده و بعد از آن یک پاک‌سازی برای رحم و در نهایت، تقویت رحم تجویز می‌گردد.

توصیه استفاده آبزن توسط متخصص طب سنتی و استفاده از محلّل ملیّن برای نرم کردن آن، درمان خوبی برای بیماران مبتلا خواهد بود

درمان‌های طب سنتی این بیماری زمان‌بر بوده، اما موفقیت‌های چشمگیری دارد.

با همه این موارد، توجه به این نکته ضروری است که فرد مبتلا دارای مشکلات شدید و جدی نباشد تا بتواند از طب سنتی بهره‌مند شود.

همشهری آنلاین