زنان ۵ برابر بیشتر از مردان درخواست طلاق می‌دهند

آمارها نشان می‌دهد زنان بیشترین متقاضیان طلاق هستند، این درحالی است که اکثر مردان دلیل درخواست طلاق از طرف همسرشان را درک نمی‌کنند.

«من طلاق می‌خواهم!» این جمله اکثر مردان را شوکه و متعجب می‌کند. معمولا مردان پس از شنیدن این جمله از طرف همسرشان به مشاوران خانواده می‌گویند که «من فکر می‌کردم در زندگی ما همه چیز خوب است. اصلا تصور نمی‌کردم همسرم درخواست طلاق بدهد».

این درحالی است که براساس اظهارات مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی ۵۸ درصد از طلاق‌ها به درخواست زوجه و ۱۱ درصد توسط زوج و بقیه هم توافقی اتفاق می‌افتد. این یعنی زنان ۵ برابر مردان درخواست طلاق می‌کنند.

طبق آخرین پیمایش ملی خانواده که شهریور سال گذشته توسط جهاد دانشگاهی انجام شد، بیشترین نوع درخواست طلاق، طلاق توافقی بود که ۵۵ درصد از آمار را به خود اختصاص می‌داد و پس از آن طلاق به درخواست زن ( ۳۴ درصد) قرار داشت.

روانشناسان معتقدند که ۶ دلیل اصلی برای درخواست طلاق از طرف زنان نقص مهارت‌های زندگی یا مهارت ارتباطی ضعیف، خیانت، اختلال روانپزشکی، اعتیاد، مشکلات یا اختلالات جنسی و خشونت خانگی است.

برخی از روانشناسان معتقدند که زنان در مورد چگونگی بر طرف کردن نیازهای عاطفی شریک زندگی خود در مقایسه با مردان انتظارات بیشتری دارند، اما با توجه به اینکه زنان معمولا هوش هیجانی بیشتری نسبت به مردان دارند این موضوع می‌تواند باعث شود که زنان احساس‌ کنند حمایت لازم را از همسر خود دریافت نمی‌کنند و بیش‌تر بار عاطفی رابطه زناشویی بر دوش آن‌ها است.

همچنین موضوع دیگری که خانواده‌ها را در معرض فروپاشی قرار می‌دهد خیانت زنان است؛ زنانی که نیازهای عاطفی آن‌ها توسط همسرشان تامین نمی‌شود. هر چند که خیانت تنها به معنای ارتباط جنسی با فرد دیگری نیست و هر چیزی که اعتماد و تعهد یکی از اعضای رابطه را خدشه‌دار کند، خیانت تلقی می‌شود.

محمدباقر تاج‌الدین، جامعه‌شناس معتقد است که «خانواده در جامعه مدرن، دچار تغییرات بنیادین شده است و بروز طلاق یکی از این تغییرات است.» زنان هم تحت تاثیر فرهنگ جدید به سمت طلاق متمایل شده‌اند و «در جامعه مدرن طلاق قبح و امر ناهنجار تلقی نمی‌شود.»

اما ایرج اکبری، زوج درمانگر معتقد است که دلایل متعددی برای افزایش طلاق زوجین وجود دارد که یکی از آنها باز شدن پای ماهواره‌ها و برخی از شبکه‌های اجتماعی در خانواده‌های ایرانی است که باعث نفوذ فرهنگ غربی در ایران شده است. یکی از دلایل دیگر هم این است که زنان تشنه محبت هستند و با عدم دریافت توجه دلسرد می‌شوند، «اغلب اوقات مردان حتی متوجه نمی‌شوند که در یک رابطه مشکلاتی وجود دارد.» البته برعکس این اتفاق هم رخ می‌دهد، اما طبق تحقیقات زنان در مقایسه با مردان بیشتر به محبت نیاز دارند.

به گفته روانشناسان اگر زوجین به مشاوره‌های قبل از ازدواج بروند و تشکیل خانواده بر مبنای ملاک‌های صحیح و به ویژه شناخت مرد و زن از یکدیگر صورت گیرد، آمار طلاق کاهش می‌یابد.

علاوه بر این مهراد هوشمند، پژوهشگر اجتماعی، معتقد است که «ترویج و تعمیق آموزه‌ها و باورهای دینی و اخلاقی در سطح جامعه و بین خانواده‌ها نقش موثری در تحکیم و قوام بنیان خانواده دارد» و زمینه را برای کاهش میزان طلاق و اختلافات خانوادگی فراهم می‌آورد.

فارس