اشتغال و کارآفرینی راه حل اساسی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

اشتغال برای زنان سرپرست خانوار برای ارتقاء عزت نفس و اعتماد به نفس بسیار اهمیت دارد، اگر نقش سازمان های حمایتی تنها معطوف به کمک های مالی نباشد.

براساس آمارهای موجود، با توجه به اینکه زنان سرپرست خانوار در کشورمان درصد قابل توجهی از خانواده های ایرانی را شامل می شوند بیانگر این موضوع است که ما در این زمینه نیازمند برنامه ریزی های مدون و جامعی بایستی باشیم.

این در حالی است که نیازهای این زنان در مقایسه با بقیه اقشار متفاوت بوده تا جایی که شرایطشان توجه و حمایت ویژه ای را طلب می کند، در حالی که با وجود حمایت های اغلب مالی، امروزه این مساله نیز بار سنگینی بر روی دوش دولت می گذارد اما می توان در راستای توانمندسازی این زنان اقدامات موثرتری نیز صورت بگیرد.

حدیث باقری، دهیار یکی از روستاهای استان قزوین که پایان نامه مقطع کارشناسی ارشدش را با موضوع “تاثیر احیای صنایع دستی بر توانمندسازی زنان روستایی” به پایان رسانده است، در رابطه با روش و اهمیت توانمندسازی خانواده‌ها نکاتی را مطرح کرده است.

درباره حمایت از زنان سرپرست خانوار توضیح دهید؟

از آنجایی که بیشتر زنان سرپرست خانوار در معرض خطر و آسیب های جدی هستند، نیازمند حمایت اجتماعی و روانی، آموزش و کسب آگاهی هستند تا بتوانند زمینه های لازم برای رویارویی با شرایط جدید را در خود فراهم کنند، در این خصوص سازمان های حمایتی و خیریه ها نقش مهم و اساسی را ایفا می کنند اما رویکرد این مراکز تاکنون بیشتر به حمایت مالی و گاهی اوقات و در مقیاس محدود به اشتغالزایی هم ختم شده است به صورتی که این زنان در زمان ورود به این مجموعه ها با استعدادیابی و نیازسنجی تخصصی می توانند با فراگیری آموزش های لازم، توانایی و مهارت های فردی خود را رشد دهند، به جای اینکه بلافاصله وارد چرخه حمایت مالی شوند.

آیا چرخه حمایت مالی در کاهش دغدغه های این قشر موثر نیست؟

در ظاهر چرا، اما از طرفی به دلیل افزایش مداوم مددجویان و محدود بودن بودجه و توانایی خیریه ها، حمایت های مالی به مقداری است که نه تنها نیاز این زنان را برطرف نمی کند بلکه استقلال، عزت نفس، روحیه استقلال طلبی و تفکر برای حل مشکلات را از این افراد می گیرد و یا تضعیف می کند و روز به روز وابستگی آنان به این شیوه های حمایتی می افزاید و سازمان های حمایتی نیز به مراتب بر تعداد مستمری بگیرانشان افزوده می شود.

راهکار موثر در این خصوص چیست؟

بنده معتقدم زندگی زنان سرپرست خانوار به دلایل مختلفی نظیر نبود سرپرست و از دست دادن زندگی، از حالت عادی و طبیعی خارج شده و نیازمند یادگیری جدید است، موضوعی که در بسته های حمایتی که اغلب مالی هستند، مغفول مانده یا در حاشیه قرار گرفته است.

مهمترین نیاز زنان سرپرست خانوار چیست؟

به عقیده من آموزش کاربردی با هدف افزایش سطح آگاهی، تقویت روحیه و شناخت توانایی های فردی برای روبرو شدن با شرایط جدید و درک عمیق این شرایط برای زنان سرپرست خانوار لازم است، از طرف دیگر عدم توجه به این موضوع اساسی و مهم باعث می شود تا مددجویان برای سال های متمادی وابسته به حمایت های مالی سازمان های حمایتی شوند، حمایت هایی که مددجویان در قبال آن هیچ کاری انجام نمی دهند و همه ساله نیز میلیاردها تومان از بودجه های سازمان های حمایتی در قالب پرداخت مستمری ماهانه هدر می رود.

از طرف دیگر، مبالغ یاد شده هم تاثیر چندانی در سطح کیفیت زندگی، پایداری و بهبود معیشت مددجویان ندارد، در حالی که همین بودجه می شود در راستای ارایه آموزش های لازم، آگاه سازی، استعدادیابی و افزایش خودآگاهی این افراد مورد استفاده قرار گیرد و یا به نوعی سرمایه گذاری شود تا زمینه برای توانمندسازی و یا بازیابی توان این گروه حساس جامعه فراهم شود.

پیشنهاد شما برای عملی شدن این طرح چیست؟

در قدم اول، همکاری و یک صدا شدن دستگاه های فعال و مسوول در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار در راستای تدوین و اجرای برنامه های راهبردی بلند مدت برای توانمندسازی این قشر از جمله اقداماتی است که می تواند از هزینه های سنگین سازمان های حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد بکاهد و همچنین اثربخشی این برنامه ها از به وجود آمدن آسیب های اجتماعی جلوگیری کرده و زمینه نشاط اجتماعی را نیز برای این قشر فراهم آورد.

در قدم دوم و بعد از توانمندسازی که منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد باید بازاریابی مناسب و فروش مستمر محصولات تولیدی را داشته باشیم تا چرخه تولید و فروش به گردش در بیاید و باعث پایداری و ثبات درآمد شود که این مرحله حلقه مغفول مانده ای است که اگرچه بعضی مراکز در راستای ایجاد اشتغال گام هایی برداشته اند اما به خاطر غفلت از بازاریابی، متاسفانه اقداماتشان نتیجه بخش نبوده، لذا باید با ایجاد بسترهای مناسب فروش زمینه برای تکمیل چرخه تولید هم فراهم باشد.

ایرنا