بایدها و نبایدهایی برای مادران در شروع سال تحصیلی

با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، نگرانی‌های والدین دانش‌آموزان دبستانی شروع می‌شود. والدین کودکان دبستانی به خصوص مادرانی که فرزند کلاس اولی دارند، به دلیل ناآشنایی کودک با محیط مدرسه و پایبندی به نظم و مقررات آن و وابستگی او به مادر برای فرزند خود نگران هستند.

خانواده ها می‌توانند برای آماده کردن بچه ها در سال تحصیلی جدید ذهنیت مثبتی در رابطه با مدرسه و تحصیل ایجاد کنند.

سرزنش ممنوع

پدر و مادر نباید از بیدار کردن بچه ها در صبح زود برای رفتن به مدرسه در برابر آن ها گله‌ کنند. لحن نامناسب و سرزنش آمیز والدین روی بچه ها اثر منفی می گذارد و ممکن است و آن‌ها را نسبت به مدرسه بی رغبت می ‌کند.

بازگویی خاطرات خوب از دوران تحصیل

بهتر است که پدر و مادر خاطرات خوب دوران تحصیل خود را برای فرزندانشان بازگو کنند تا هم استرس آنها برای رفتن به مدرسه کاهش پیدا کند و هم تصور مثبتی نسبت به مدرسه و پیدا کنند و این احساس را داشته باشند که با رفتن به مدرسه قرار است اتفاقات خوبی در زندگی برایشان رخ دهد و همه این اتفاقات بستگی به ادامه تحصیل کودکان دارد.

همچنین تعریف کردن از رفتارهای خوب معلمان و اینکه می توانند مادر دوم بچه ها باشند، خود بر روند تحصیل و ارتباط کودکان با معلمانشان در دوره ابتدایی تاثیرگذار است، زیرا بچه ها در این دوران به معلمانشان وابسته می شوند.

آموزش نظم و انضباط به کودکان

نظم و انضباط در رفتن به مدرسه را به فرزندتان پیش از شروع سال تحصیلی آموزش دهید. چه در پایه های تحصیلی دیگر و چه دانش آموزان کلاس اولی بهتر است قبل از شروع مدارس شب ها زود بخوابند و بدانند که رفتن به مدرسه به نظم و ترتیب نیاز دارد. بهتر است والدین در ساعات قبل از خواب تماشای فیلم و سریال های شبانه و کارتون ها توسط کودکان را مدیریت کنند تا بچه‌ ها زودتر به خواب بروند و صبح برای رفتن به مدرسه از نشاط کافی برخوردار باشند.

توجه به تغذیه فرزند

رعایت تغذیه فرزندانی که به کلاس اول می روند بسیار مهم است. کودکان باید از مواد مفید و مغزی تغذیه کنند تا سرحال باشند، مباحث درسی را به خوبی درک کنند و بتوانند از مهارت های مختلف خود استفاده کنند. دانش‌ آموزانی که به خوبی صبحانه نمی خورند سر کلاس هم نه می توانند بنشینند و نه تمرکز کافی داشته باشند. بنابراین پدر و مادرها در این خصوص نیز باید توجه کنند تا از تغذیه زنگ های تفریح و صبحانه اول وقت بچه ها غفلت نشود.

آزادی مناسب به کودک در انتخاب لوازم التحریر

به گفته برخی از مشاوران کودک، والدین می‌بایست به این مسأله توجه کنند که هنگام تهیه لوازم مورد نیاز فرزند خود حتماً به او حق انتخاب بدهند و با کمک وی این لوازم را تهیه کنند حتی اگر کودکان در انتخاب وسایل اشتباه کنند این تجریبات مفید است چراکه باعث آینده‌نگری و کسب تجربه برای آن‌ها می‌شود.

برنامه ریزی برای انجام تکالیف

یکی از نکات مهم در هنگام بازگشایی مدارس، برنامه ریزی مناسب برای دانش آموز و والدین است. والدین کودک می‌بایست زمانی را برای انجام تکالیف درسی تعیین کنند و بین زمان استراحت، مدرسه رفتن و انجام تکالیف مدرسه تعادل برقرار کنند.

بازدید از مدرسه توسط والدین

بهتر است پیش از شروع روز اول مدارس برای آماده کردن کودک به همراه او از کلاس درس بازدید کنند. بعضی از مدارس زودتر از خانواده‌ها دعوت می‌کنند که از کلاس درس دیدن کنند، با این وجود بهتر است پدر و مادر با کودکان از ساختمان، زمین بازی مدرسه و دیگر فضاها بازدید کنید.

در پایان باید گفت والدین می‌توانند برای راحت کردن پروسه پذیرش مدرسه توسط کودک و ارتباط با آن،  در رابطه با احساساتشان از مدرسه صحبت کنند، از او بخواهید تا در مورد احساسش نسبت به معلمان و کارهایی که قرار است در مدرسه انجام دهد صحبت کند و شما نیز می‌توانید او را در این گفت‌وگو همراهی کنید، این کار تاثیر زیادی در کاهش اضطراب دارد.

کودکان قبل از اینکه لازم باشد حروف الفبا و کلمات و مفهوم آن را یاد بگیرند باید زندگی و رسیدگی کردن به خواسته‌هایشان را آموزش ببینند و این نکته وظیفه‌ای مهم برای والدین و مدرسه است.