آسیب پذیری بالای زنان نسبت به مردان در تصادفات

با توجه به اینکه تجهیزات ایمنی خودرو مطابق با آناتومی مردان طراحی می‌شود، در هنگام بروز تصادف، زنانی که در ردیف جلوی خودرو حضور دارند بیشتر از مردان دچار آسیب های شدید و یا کشنده می شوند.

در بیشتر تصادفات زنان آسیب بیشتری را متحمل می شوند. کارشناسان دانشگاه پزشکی «ویسکانسین» بر اساس جدیدترین مطالعه خود، شاخص شوک را در دو جنس زن و مرد بررسی کردند. این شاخص که از تقسیم تعداد نبض بر فشارخون سیستولیک به‌دست می‌آید و در حالت طبیعی بین ۰.۵ تا ۰.۷ است.

زنان بیشتر از مردان با نشانه‌های شوک ناشی از تصادف به اورژانس مراجعه می‌کنند. در بعضی موارد شاخص شوک در زنان از عدد یک هم بالاتر رفته و این شاخص بالا می تواند علامت هشداردهنده اولیه ناشی از افزایش حجم خونریزی و همچنین پیش‌بینی کننده مرگ فرد قربانی باشد.

این کارشناسان با بررسی داده ۵۶ هزار قربانی تصادفات به این نتیجه رسیدند که نیمی از آنان را زنان تشکیل داده اند و آنان به دلیل مقاومت کمتر فیزیولوژیکی که دارند اغلب آسیب های تهدید کننده ای در ناحیه کبد و لگن را تجربه کرده اند.

نحوه کمک‌های اولیه و برخورد پزشکان نسبت به بیماران و طراحی ایمنی خودروها با در نظرگرفتن تفاوت‌های بدن زنان و مردان یکی از خواسته های کارشناسان برای کاهش این آسیب ها است.

ایسنا