ممنوعیت جدیدی در مدارس ژاپن تعیین شد

مدارس ژاپن، از ترس تحریک مردان؛ مدل موی دخترانه ی «دم اسبی» را ممنوع کردند به گزارش جهان بانو ، مدارس ژاپنی دانش‌آموزان دختر را از مدل دادن به موهایشان به صورت دم اسبی منع کردند زیرا «پهنای گردن» آنها نمایان شده و دانش‌آموزان پسر را از نظر جنسی تحریک می‌کند. موتوکی سوگیاما، یک معلم […]

مدارس ژاپن، از ترس تحریک مردان؛ مدل موی دخترانه ی «دم اسبی» را ممنوع کردند

به گزارش جهان بانو ، مدارس ژاپنی دانش‌آموزان دختر را از مدل دادن به موهایشان به صورت دم اسبی منع کردند زیرا «پهنای گردن» آنها نمایان شده و دانش‌آموزان پسر را از نظر جنسی تحریک می‌کند. موتوکی سوگیاما، یک معلم بازنشسته ی مقطع راهنمایی در گفت و گو با مجله ی وایس گفت که :«این استدلال ، شبیه به سیاست الزام پوشیدن لباس زیر سفید در مدارس است، چرا که آنها از زیر لباس نمایان نیستند و نشان داده نمی شوند. »

او توضیح داد: «آنها نگران هستند که پسرها به دختران نگاه کنند، که مشابه استدلال پشت رعایت قانون پوشیدن لباس زیر با رنگ سفید است. من همیشه از این قوانین انتقاد کرده‌ام، اما از آنجایی که انتقاد خاصی به این نوع برنامه ها نمی شود و وضع کردن چنین قوانینی عادی شده است، دانش‌آموزان چاره‌ای جز پذیرش و اطاعت از آنها ندارند.»

به گزارش مجله وایس، یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که در یکی از استان های ژاپن، از هر ۱۰ مدرسه، یک مدرسه این کار را ممنوع کرده است. سوگیاما به مدت ۱۱ سال در پنج مدرسه مختلف تدریس کرد که همگی مدل موی دم اسبی را غیرقانونی اعلام کردند.

والدین و دانش آموزان متحدانه نسبت به قوانین پوچ لباس پوشیدن در ژوئن گذشته ابراز خشم کردند و دولت ژاپن را تحت فشار قرار دادند تا قوانین هیئت های آموزشی استان را بازبینی کند. اما هر مدرسه ای با فشار های حداکثری شکل نگرفته و درست نمی شود. در واقع، سوگیاما هنوز از دانش‌آموزانی شکایت دریافت می‌کند، که ادعا دارند مدارس آنها محدودیت‌های پوشش را کاهش نمی‌دهند.

ممنوعیت دم اسبی و رنگ لباس زیر تنها دستورالعمل های سختگیرانه ای نیست که دانش آموزان این کشور باید رعایت کنند. مدارس محدودیت های بیشتری برای رنگ جوراب، طول دامن و حتی شکل ابروهای دانش آموزان را اعمال می کنند. آنها همچنین باید رنگ کردن مو را کنار بگذارند، زیرا اگر موهای دانش‌آموز به رنگ سیاه یا تیره نباشد، مجبور می‌شوند ثابت کنند که رنگی که موی آنها دارد، رنگ طبیعی موی شان است.

سوگیاما مرتباً کلیپ های تیک تاکی که اعتراض دانش آموزان در مورد قوانین خودسرانه و ناراحتی  شان بابت اینکه به ندرت توضیح مناسبی در این رابط  دریافت می کنند را نشان می دهد ، مرتبا منتشر می کند  . گاهی اوقات هم ، مدارس علی‌رغم اینکه مو های کوتاه ، گردن را درست مثل  مدل دم اسبی نشان می‌دهند؛ اجازه می‌دهند دانش آموزان موهای کوتاه و مدل دار داشته باشند.

قوانین سختگیرانه ریشه در دهه ۱۸۷۰ دارند، همان زمانی که دولت ژاپن برای اولین بار یک سیستم آموزشی تنظیم شده را طراحی کرد. در آن ایام، قوانین مدرسه با هدف کاهش خشونت در مدارس بسیار محدود کننده بود. با گذشت زمان، قوانین بین نسل ها و مدارس شروع به تغییر کردند، اما نتیجه ی این قوانین ثابت است: همه در برابر قانون یکسان هستند.

اما همه  ی مدارس ژاپنی پوشش دانش آموزان را سرکوب نمی کنند. سخنگوی یکی دیگر از دبیرستان های زاپن، در گفت و گوی با مجله ی وایس بیان کرد که :« پس از شکایت دانش‌آموزان در سال گذشته، مدرسه قوانین پوشش خود را تغییر داد . در حالی که  مدل های مختلف دم اسبی هنوز مجاز نیستند، قوانین سخاوتمندانه تری در مورد لباس زیر دانش آموزان وجود دارد – می تواند به رنگ ها مشکی، خاکستری یا آبی سرمه ای باشد.»