شرایط زندگی و آداب و رسوم؛ موانع پیش روی زنان باردار افغانستان

بیشتر مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و زنان باردار با وجود عدم توجه به مسائل پزشکی، روحی و اجتماعی با مشکلات زیادی روبرو هستند .همچنین آنان آگاهی لازم در مورد مراقبت های لازم حین و بعد از زایمان را ندارند.

به گزارش جهان بانو به نقل از شبکه العربی الجدید، اسماء الولی متخصص زنان درباره وضعیت سلامتی و زایمان مادران باردار افغانستانی گفت: وضعیت سلامتی زنان باردار در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ  مثل جلال آباد، هرات، مزارشریف و قندهار نسبت به مناطق دور افتاده و روستاها بهتر است. به‌طوریکه در مناطق دور افتاده زنان ترجیح می‌دهند به جای زایمان در بیمارستان، در منزل زایمان کنند. در برخی از مناطق نیز زنان به دریافت خدمات پزشکی تمایل دارند اما شرایط زندگی و کمبود کادر پزشکی و بیمارستان ها، زنان را از دستیابی به این خدمات بازمی‌دارد .

در مرحله اول کنترل قدرت توسط طالبان به دلیل بهبود وضعیت امنیتی، شرایط در برخی از مناطق بهتر شد اما بعد از آن که اکثر پزشکان زن در روستاها کار نکردند و مراکز بهداشتی تعطیل شد، اوضاع به حالت قبل برگشت.

آداب و رسوم مانع زایمان زنان باردار افغانستانی در بیمارستان‌ها می‌شود

در زمینه تعامل با زنان مخصوصا مسائل حساس مانند بارداری، تفاوت زیادی در ذهنیت افراد قبیله ها وجود دارد. برخی از آنان، مانع بردن زنان به بیمارستان می‌شوند و برخی که به این امر راضی می‌شوند با مشکلات بزرگی مانند مسائل اقتصادی و کمبود بیمارستان و کادر پزشکی متخصص زنان مواجه هستند.

او در بازدید اخیر خود از زابل و مناطق دور افتاده جنوب افغانستان متوجه شد همچنان زنان در خانه زایمان می‌کنند و تعداد زیادی از زنان به دلیل خونریزی و وضعیت بد بهداشتی، جان خود را از دست می‌دهند.

 الولی معتقد است برخی از خانواده ها راضی به حضور زنان برای زایمان و مراقبت های پزشکی در بیمارستان هستند اما شرایط زندگی و کمبود بیمارستان ها و کادر پزشکی، مانع از مراجعه آنها به بیمارستان می شود.

استیفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، در آغاز ماه ژانویه از اوضاع سخت زنان باردار افغانستان و وضعیت اسفناک آنان سخن گفت و افغانستان را در زمره کشورهایی دانست که آمار بالایی در مرگ و میر مادران حین زایمان و بارداری را دارد به‌طوریکه در هر ۲ساعت یک زن افغان جان خود را در حین زایمان از دست می‌دهد.

تاراگواتر دال، رئیس کمیته نروژی در افغانستان گفت: به ازای هر صد هزار تولد در مناطق دور افتاده افغانستان، پنج هزار زن جان خود را از دست می‌دهند.

زرلشت عابدی، فعال افغانستانی در گفتگو با العربی الجدید، صحت آمار سازمان ملل در مورد مرگ و میر زنان را رد کرد و گفت: وضعیت بدتر است و موضوع به مرگ ومیر محدود نمی‌شود. رنج زنان باردار در مناطق روستایی دائمی است و من زنانی را می‌شناسم که به‌دلیل عدم رسیدگی و مراقبت های لازم هنگام زایمان، با مشکلات اساسی درگیر شدند.

وی افزود: دخترانی را دیدم که در سنین پایین ازدواج کردند و تا قبل از ۲۰ سالگی چندین بار زایمان کردند و به دلیل عدم رعایت بهداشت، در سن ۳۰ سالگی پیر و شکسته شدند. به‌عنوان مثال دختری در سن ۱۶ سالگی ازدواج می‌کند و فرزند اول خود را در سن ۱۷ سالگی بدون مراجعه به بیمارستان بدنیا می آورد در حالیکه با مشکل خونریزی شدید مواجه می‌شود و زمانی‌که مادر و نوزاد را به بیمارستان جلال آباد انتقال می‌دهند، حال هر دو وخیم بود و با معالجه خوب پزشکان، زنده ماندند. اما این دختر نوجوان دو سال است که از بیماری های مختلف رنج میبرد و در حال حاضر قادر به زایمان نیست.

رضوان الله خان، رهبر یکی از قبائل، به عربی الجدید گفت: نظر کلی قبیله ها این است که زن باید در خانه زایمان کند اما این مسئله مربوط به زمان های قدیم بوده است. امروزه خانواده با زایمان در بیمارستان مشکلی ندارند و مشکل اصلی وضعیت معیشتی مردم و کمبود بیمارستان و کادر پزشکی در مناطق روستایی است. ما از جامعه جهانی و حکومت طالبان می‌خواهیم که به این مسئله رسیدگی کنند.

از مهمترین مشکلات بخش بهداشت و درمان در روستاها و مناطق دور افتاده، کمبود امکانات و لوازم و تجهیزات است که ساکنان این منطقه را با وجود اوضاع بد اقتصادی و مشکلات حمل و نقل، مجبور به انتقال بیمارشان به شهرها می‌کند. آنان در مواجهه با بیماری های مختلف و فراهم کردن زمینه بهبودی با مشکلات زیادی روبرو هستند.

مسئولان بهداشت افغان به وجود مشکلات در این بخش و در مناطق روستایی اذعان دارند و تاکید دارند ادارات مربوطه، شبانه روزی با استفاده از تمام امکانات موجود که ضعیف هستند و نیاز را برآورده نمی‌کنند، برای بهبود وضعیت مردم در تلاش هستند.