توصیه هایی کاربردی خطاب به بانوان برای مدیریت تغذیه خانواده

به گزارش جهان بانو، هفته ملی سلامت بانوان ایران همه ساله در آخرین هفته از مهرماه با هدف آگاه سازی و حساس کردن اقشار مختلف جامعه در ارتباط با اولویت های سلامت بانوان به عنوان نیمی از جمعیت کشور برگزار می شود. مژگان قاسمی، مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان در ارتباط […]

نکاتی مفید برای زنان خانه دار در مدیریت تغذیه

به گزارش جهان بانو، هفته ملی سلامت بانوان ایران همه ساله در آخرین هفته از مهرماه با هدف آگاه سازی و حساس کردن اقشار مختلف جامعه در ارتباط با اولویت های سلامت بانوان به عنوان نیمی از جمعیت کشور برگزار می شود.

مژگان قاسمی، مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان در ارتباط با مناسبت این هفته و برنامه های مربوط به آن، بیان کرد: همان طور که می دانید، آخرین هفته مهرماه هر سال به عنوان هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) اعلام شده و امسال برای این مناسبت شعار “زنان، مدیریت سلامت، مهار کرونا” در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه زنان نقش مهمی در مدیریت زندگی سالم در بحران کرونا دارند، خاطر نشان کرد: تغذیه مطلوب برای حفظ سلامتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اشخاصی که یک رژیم غذایی متعادل را برای مصرف خود انتخاب می کنند، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند و با خطر کمتری برای ابتلا به بیماری‌های مزمن و عفونی رو به رو هستند.

 مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: ما باید بخشی از استراتژی‌های پیشگیری از کووید – ۱۹ را نگهداری و رشد وضعیت تغذیه مناسب قرار دهیم تا افراد و جامعه در برابر این بیماری مقاومت کنند. یک رژیم غذایی سالم و متعادل، نقش بسیار مهمی در بالا بردن ایمنی و جلوگیری از مبتلا شدن به امراض مزمن غیرواگیر دارد که عامل مرگ و میر بیشتر ناشی از کرونا ویروس هستند.

نکاتی که زنان باید در تغذیه خانواده رعایت کنند

قاسمی تصریح کرد: لازم به ذکر است که تغذیه در حفظ سلامتی، رشد سیستم ایمنی بدن و مقاومت در برابر بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارد و در این جاست که انتخاب درست و مناسب مواد غذایی و مدیریت تغذیه افراد خانواده اهمیت زیادی پیدا می‌کند. افرادی که در دوره میانسالی به سر می برند و به خصوص بانوان میانسال، مسئولیت مدیریت تغذیه را در اکثر خانواده‌ها بر عهده دارند و لازم است که در تهیه و پخت مواد غذایی نکاتی را مورد توجه خود قرار دهند.

وی در ادامه گفت: باید از گروه‌های مختلف مواد غذایی به همان میزان که توصیه‌شده است و از هر کدام طبق توصیه هرم غذایی روزانه استفاده کرد. بر این اساس لازم است که روزانه شش تا ۱۱ واحد نان و غلات، سه تا پنج واحد سبزی، دو تا چهار واحد میوه، یک تا دو واحد از انواع گوشت و تخم مرغ، یک واحد مغزها و حبوبات و دو تا سه واحد شیر و لبنیات مصرف شود.

غذاهای تازه مصرف کنید

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: لازم است که روزانه غذاهای فرآوری‌نشده و تازه مورد استفاده قرار گیرد. برای وعده هایی که در میان وعده های اصلی به مصرف می رسند، بهتر است که سبزی‌های خام و میوه تازه انتخاب شود. در صورتی که انتخاب شما استفاده از سبزی‌ها و میوه‌های کنسرو شده یا خشک باشد، توصیه می شود از انواع بدون نمک یا شکر آن ها مصرف کنید.

قاسمی اضافه کرد: سبزی‌ها و میوه‌ها نباید بیش از حد در معرض حرارت قرار گیرند و پخته شوند، زیرا پختن بیش از حد این مواد غذایی، به اتلاف ویتامین‌های مهم آن ها منجر می شود.

وی ضمن بیان اینکه لازم است مقادیر متناسبی از روغن و چربی مورد استفاده قرار گیرد، تشریح کرد: بهتر آن است که چربی‌های اشباع‌نشده مانند مغزها، کانولا، سویا، روغن‌ زیتون، ماهی، ذرت و آفتابگردان مورد استفاده قرار گیرد و مصرف چربی‌های اشباع‌شده مانند روغن نارگیل، خامه، پنیر، گوشت‌های چرب، کره و روغن‌های جامد کنترل و محدود شود.

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان تاکید کرد: از مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده مانند همبرگر، کالباس و سوسیس به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیادی از چربی و نمک هستند، پرهیز شود.

قاسمی افزود: به طور کلی بهتر است نمک و شکر کمتر مورد مصرف قرار گیرد و روزانه کمتر از ۵ گرم (یک قاشق مرباخوری) نمک آن هم از انواع یددار استفاده گردد. در زمان طبخ و آماده‌سازی غذا نیز توصیه می شود که مقدار نمک مورد استفاده و طعم دهنده‌های حاوی نمک فراوان مانند سس سویا محدود شود.

او در ادامه ضمن توصیه به پرهیز از مصرف غذاهای حاوی نمک و شکر فراوان مانند اسنک‌ها، پیشنهاد داد: می توان به جای اسنک‌های شیرین مانند انواع شکلات، کوکی، کیک و شیرینی، مصرف میوه‌ها را جایگزین کرد.

هر روز به مقدار کافی آب بنوشید

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: استفاده از نوشیدنی‌های گازدار و دیگر نوشیدنی‌های حاوی شکر همچون شیرهای طعم‌دار شده، کنسانتره آب میوه‌ها، شیره‌ها و آب میوه‌ها بهتر است کنترل و محدود شود.

قاسمی اضافه کرد: آب برای حیات و ادامه سوخت و ساز بدن ضروری است، چرا که تنظیم کننده دمای بدن، منتقل کننده مواد مغذی در خون، دفع کننده مواد زائد و روان کننده مفاصل است، بنابراین توصیه می‌شود که روزانه هشت تا ۱۰ لیوان آب مورد مصرف قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: آب بهترین انتخاب است اما می‌توان از دیگر نوشیدنی‌ها، میوه‌ها و سبزی‌های آبدار همچون آب لیموترش رقیق‌شده در آب که شیرین نشده باشد و نیز چای و قهوه استفاده کرد.

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان در ادامه گفت: توصیه می شود از استفاده بیش از اندازه آبمیوه‌های شیرین، کنسانتره آب میوه‌ها، شیره‌ها، قهوه، نوشیدنی‌های گازدار و همه نوشیدنی‌های دارای شکر هم پرهیز شود.

چرا نباید بیرون غذا بخوریم؟

قاسمی با تاکید بر اینکه تا حد امکان از مصرف غذا در بیرون از خانه صرف نظر شود، افزود: در محل های پرجمعیت و پر رفت و آمد همچون کافه‌ها و رستوران‌ها حفظ فاصله ایمن که حداقل یک متر است، امکان پذیر نیست. از سوی دیگر قطرات تنفسی افراد آلوده بر سطوح و دست‌های افراد می‌نشیند و به دلیل مراجعه تعداد زیادی از مردم، نمی‌توان انتظار داشت که دست‌ها به اندازه کافی و به طور مرتب شست و شو یابند و سطوح هم به سرعت و به میزان کافی تمیز و ضد عفونی شوند.

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان خاطر نشان کرد: در حال حاضر و با شرایط بیماری کرونا لازم است که وعده های غذایی در منزل مصرف شود تا میزان تماس با دیگر افراد و احتمال قرار گرفتن در معرض کرونا ویروس کاهش یابد.

منبع: ایسنا