«موسی کلیم‌الله» نقش فراموش شده زنان را احیا کرد

فیلم «موسی کلیم‌الله» به طور قابل‌توجهی از بسیاری از فیلم‌های تاریخی که معمولاً نقش زنان را در حاشیه قرار می‌دهند، متمایز است. این اثر با انتخاب نقطه شروع درستی برای روایت داستان خود، به احیای نقش‌های مهم و فراموش‌شده زنان می‌پردازد.

شخصیت اصلی فیلم زنی است که رحم او به‌عنوان محلی برای پذیرش پیامبری بزرگ شناخته می‌شود. اما پیش از آنکه به مقام مادری یک پیامبر برسد، او خودزنی برگزیده و فعال است. این زن نه‌تنها مؤمن و نیکوکار است، بلکه از آن دسته زنانی نیست که در سایه همسر خود زندگی کند و صرفاً به اطاعت از او بپردازد. او به‌وضوح نشان می‌دهد که در صورت عدم توافق همسرش با تصمیم بزرگش—که در واقع مأموریتی الهی است—از موضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

فیلم «موسی کلیم‌الله: به‌وقت طلوع» از چهارشنبه ۸ اسفند، اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌کند.

یکی از نکات جالبی که بهروز افخمی درباره این فیلم بیان کرده، این است که ابراهیم حاتمی‌کیا در این اثر، روایتی شخصی از مفهوم مادرانگی را به تصویر کشیده است. وی بر این باور است که محور اصلی فیلم، ترس از تولد فرزند که دغدغه‌ای رایج در میان زنان است، را به شکلی ملموس و تأثیرگذار به نمایش گذاشته است.

شهربانو