«ماریا» فیلمی برای زنان

تهیه‌کننده سینما عنوان کرد: موضوع اصلی فیلم «ماریا» به مسائل زنان در جامعه و چالش‌های پیش روی آن‌ها می‌پردازد و این فیلم پیام خاصی دارد که به موضوعات اجتماعی روز مرتبط است.

علی لدنی، تهیه‌کننده، در برنامه «سودای سیمرغ» که به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر اختصاص دارد، اظهار داشت: در جشنواره امسال، تعداد کمی از فیلم‌ها به موضوعات اجتماعی روز پرداخته‌اند و بیشتر آثار به موضوعات قبل از انقلاب و دفاع مقدس توجه داشته‌اند، اما فیلم «ماریا» به مسائل روز جامعه می‌پردازد که مردم با آن درگیر هستند.

وی افزود: فیلم «ماریا» به چالش‌های فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی می‌پردازد که مشکلاتی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

لدنی تصریح کرد: بخشی از فیلم «ماریا» به چالش‌های فضای مجازی اختصاص دارد و بخش دیگری به دو نسل با ویژگی‌های متفاوت می‌پردازد و همچنین به فرهنگ اقوام اشاره دارد که این سه عنصر در کنار هم به تصویر کشیده شده‌اند.

وی با اشاره به این که فیلم «ماریا» در جشنواره‌های مختلف شرکت کرده و جایزه فیلم آینده آسیا از سی و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی توکیو را دریافت کرده است، گفت: این فیلم در دورانی به نمایش درآمد که فیلم‌های اجتماعی ما تحریم بودند و هیچ جشنواره‌ای آثار ما را نمی‌پذیرفت، اما این فیلم توانست به جشنواره توکیو راه یابد و جایزه بگیرد.

این تهیه‌کننده سینما با تأکید بر این که این فیلم به تقویت فرهنگ بلوچستان کمک می‌کند، بیان داشت: در فرهنگ بلوچستان، قوم و قبیله اهمیت زیادی دارد و رهبران محلی نقش مؤثری ایفا می‌کنند. این فیلم در واقع قدرت رهبران محلی را در مدیریت مسائل اخلاقی نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: فرهنگی که در فیلم به تصویر کشیده شده، از فضای فرهنگی آن‌ها نشأت می‌گیرد و تقویت این تفکر در کشور می‌تواند به امنیت کشور کمک کند.

«شاه نقش» فیلمی برای ادای دین به قشر گمنام و فراموش‌شده سینما

شاهد احمدلو، کارگردان فیلم «شاه نقش»، در ادامه این برنامه درباره ساخت فیلم «شاه نقش» گفت: بسیاری از افراد جرأت تولید چنین فیلم‌هایی را ندارند، اما خوشبختانه فیلم «شاه نقش» با هزینه شخصی و بدون وابستگی به نهادهای دولتی یا سفارش ساخته شده و ادای دین به سینما و احترام به نام‌های بزرگ این عرصه است.

وی با اشاره به این که موضوع فیلم «شاه نقش» دغدغه‌ای چندین ساله برای او بوده است، بیان داشت: از دوران کودکی که با بازی در آثار مسعود کیمیایی وارد سینما شدم، پشت‌صحنه سینما و روابط میان افراد برایم اهمیت داشته و مهم‌ترین تأثیرات اخلاقی و رفتاری را از این انسان‌ها و روابط یاد گرفته‌ام.

احمدلو اظهار داشت: تحت‌تأثیر قشری که گمنام و فراموش شده‌اند، همیشه احساس مسئولیت کرده‌ام و خود را موظف می‌دانسته‌ام که به‌عنوان فیلمساز کاری کنم تا این قشر از یاد نروند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ارجاع به المان‌های سینمای کیمیایی خریدار دارد، گفت: مسعود کیمیایی را نمی‌توان از تاریخ سینمای ایران حذف کرد و قرار نیست همه آثار فیلمسازان ماندگار باشند. همین که نام و سایه آن‌ها بالای سر سینما باشد، کافی است.

رادیو گفت‌وگو