نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهانبانو، «سومین رویداد تخصصی پوشاک ایرانی اسلامی ریحانه» در ورزشگاه شهید لطفی نیاسر قم به همت گروه جهادی طیبات برگزار شد.
هدف از این رویداد:_ حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی، ترویج الگوهای پوشش ملی، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک براساس طرحها و الگوهای داخلی_ترویج نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف ایران، حمایت از طراحان موفق لباسهای اسلامی برای توليد انبوه_فراهمکردن امکان ارتباط مؤثر طراحان پارچه و لباس های اسلامی با کارخانجات نساجی و تولیدکنندگان لباس. _فراهمکردن امکان ارتباط مؤثر تولیدکنندگان پوشاک ایرانی اسلامی با بازار فروش
پایگاه خبری جهانبانو، برای تهیه گزارش با توجه به اهداف رویداد تخصصی پوشاک ایرانی اسلامی ریحانه به محل برگزاری این رویداد رفت و با مسئولین و برگزارکنندگان و همچنین غرفهدارن این رویداد به گفتگو درباره این مسائل پرداخت:آیا به واقع پوشاک ارائهشده اسلامی و ایرانی هست؟قیمت پوشاک به چه صورت است و بیشتر برای چه قشری مناسب؟آیا اقشار ضعیف و کمدرآمد هم میتوانند از این نمایشگاهها خرید کنند یا صرفا محل ارائه برندها است؟آیا نحوه اطلاعرسانی و تبلیغات برای عموم مخاطبها به صورت مطلوب انجام گرفته و اکثریت مردم عامه خبر از چنین رویدادی دارند یا خیر؟
دكتر يزديان مدیرکل دفتر سرمایهگذاری استاندار در این رابطه چنین گفت: سال گذشته هم از ویداد ریحانه بازدید داشتم. این کار بسیار پسندیده است و باید قدردان بود و حمایت کرد تا این اتفاقات بیشتر بیافتد. تولیدکنندگان و طراحان و خیاطان عزیز و حاضر در این نمایشگاه کمک بزرگی به تولید داخلی و ایجاد اشتغال پایدار خواهد کرد. اقتصاد خانواده باید در معرض توجه این مجموعهها قرار بگیرد.
نکتهای که من در این نمایشگاه دیدم بحث نظام مسائلی هست که باید حل شود، مثل باز فروش، فضای کار و …. موارد دیگری هستند که باید همه این مسائل در کنار هم دیده و برایش برنامهریزی شود. بنده به متولیان نمایشگاه هم عرض کردم که این محصول باید یک خروجی مناسب هم داشته باشد. مسائل و مشکلات غرفهداران و شرکتکنندگان در نمایشکاه برسی شود و در جلسات رسیدگی متولیان هر بخشی حاضر باشند تا بتوانیم در هر بخشی با هر مانعی که دارد، هم آشنا شویم و هم بتوانیم مشکلات را حل کنیم. دکتر یزدیان با اشاره به تسهیلات مشاغل بانوان بهطور ویژه خواستار پیگیری در کارگروههای مربوطه بودند.
جناب سرهنگ نيكوكلام رئيس سازمان بسيج مهندسين در ادامه صحبتهای دکتر یزدیان ادامه داد: مهمترین هدف همان برگزاری پوشاک ایرانی اسلامی است. برگزاری اینچنین نمایشگاههایی در حوزه پوشاک با رویکرد پوشاک ایرانی اسلامی، بسیار نیاز است. خصوصا شهر قم که امّالقرای جهان اسلام و تشیع است باید پیشرو باشد و الگو باشد و الگوسازی هم داشته باشد. برای هم بانوان و هم آقایان در حوزههای مختلف خصوصا در حوزهی پوشاک. همه اذعان دارند که ما در این حوزه عقب هستیم.
بانوان ما هماکنون به تأسی از غرب و مجموعههایی که در مسیری غیر از فرهنگ ایرانی اسلامی در حال فعالیت هستند و در حال ارائه الگو و مدل به سبک غربی هستند، نحوه پوششان را تغییر دادهاند. الگوگیری از سلبریتی و مدل رفتاری آنها در بین قشر عظیمی از جوانان ما رسوخ کرده و آن هم کمکاری دستگاههای مختلف ما است. باید به این امر مهم توجه ویژهای بشود و حمایت تولیدکنندگان از این عرصه هم افزایش پیدا کند.
در بحث مالی، مواد اولیه، در بحث تبلیغاتی حمایت زیادی وجود ندارد در حالیکه این پشتیبانی نیاز است. از ظرفیت فضای مجازی و تیلبغات برای اطلاعرسانی در این فضا باید کمال استفاده را داشته باشیم. سکوهای داخلی و خارجی باید کمککنند فعالیتهای اینچنینی باشند. ارتباط با مدارس و برگزاری این نمایشگاهها و اینکه از سنین پایین سلیقههای کودکانمان را به سمت پوشش ایرانی اسلامی ببریم بسیار مهم است و موفقیت بزرگی خواهد بود.
خانم مرضیه شکروی از غرفهدارن پوشاک ریحانه بود که به گفته خودشان سومین دوره است که با رویداد ریحانه همکاری میکند. وی گفت: بانوان علاقمند به این مد و طراحیها هستند. رنگهای شاد، قیمتهای مناسب و ایجاد فرهنگ ایرانی اسلامی از طریق پوشاک ایرانی اسلامی کمک بزرگی به جامعه و خانوادهها میکند.
صرفا لباس بازاری و سریدوز کفایت نمیکند. دوخت و طراحی و رنگ و نیاز جامعه هدف، اهمیت دارد. شکروی از اطلاعرسانی این رویداد گفت و تصریح کرد: اطلاعرسانیها از طریق فضای مجازی انجام شده و خودم با ۵ طرح وارد رویداد شدم و از همان اولید رویداد ریحانه بازخوردهای خوبی گرفتم. استقبال هم خوب بوده و در این رویداد قیمتها بهخاطر وسع مردم افزایش چندانی نداشته است.
پوشاک و مزوندوز نورا از دیگر غرفهداران حاضر در رویداد پوشاک ریحانه بود و درابرهی این رویداد اظهار کرد: باید بگویم که قیمت پایینتر و کیفیت بهتر در شأن و شخصیت بانوی ایرانی است. در این رویداد قیمتها با سود پایین عرضه شدهاند. البته مردم فکر میکنند که قیمت بالاتر یعنی کیفیت بالاتردر حالیکه باور من اینگونه نیست،بلکه کیفیت بهتر ربطی به قیمت بالاتر ندارد. رویداد ریحانه استقبال زیادی داشته و بانوان ما در سومین رویداد حضور خوبی دارند. درباره تبلیغات رویداد ریحانه باید بگویم که کمرنگ بوده و فقط در فضای مجازی تبلیغ شده در صورتی که انتظار میرفت که در سطح شهر بیشتر معرفی شود.
توضیحات سرکار خانم محمدزاد مدیر گروه جهادی طیبات و مسئول برگزاری رویداد پوشاک ایرانی اسلامی ریحانه هم شنیدنی بود؛
در سومین رویداد ریحانه مبنای تلاشمان را گذاشتیم بر تخصصیبودن پوشاک ایرانی و اسلامی تا بتوانیم در این جهت پیشرفت کنیم. الحمدلله با حضور پنجاه تولیدکننده برگزار شده است. هر کدام از این تولیدکنندگان صحبتهایی دارند و چون از دو رویداد قبلی تجربهای داشتیم پیگیر مسائل پیشِروی بانوان و تولیدگنندگان بودیم. توانستیم در بعضی از بخشها که نیازمند تسهیلات بودند کمکشان باشیم.
وی همچنین گفت: رویدادهای تخصصی پوشاک نیاز تمام استانها بهخصوص قم هم است که پیگیر باشد و تولیداتی که واقعا ایرانی اسلامی است و با فرهنگ پوشش ما در این زمینه حمایت شوند. رویدادی که ما برگزار کردیم در واقع در جهت شناسایی بانوان و شناساندن آنها به مجموعههای مرتبط است. خیلی از بانوان طراح و دوخت نیازمند طرحهای ایرانی اسلامی هستند.
محمدزاده در ادامه با اشاره به همکاری با دانشگاهها برای ارائه طرحهایی هم بر پایه علم و هم متناسب با فرهنگ ایرانی بیان کرد: ما از طریق ارتباطی که با دانشگاهها داریم از آن لحاظ که در طراحی و دوخت خیلی جذاب و خلاقانه کار میکنند و میتوانند تاثیر مثبتی در فرهنگی ایرانی داشته باشند، پیگیر هستیم. موارد بسیاری بوده که ما طرحهایی را میبینیم که با فرهنگ و تولید ما بیارتباط هستند و یا نهایتا از اینترنت کپی شدهاند که با فرهنگ ما سازگاری ندارند اما در جامعه عرضه شده و به مرور زمان هم برای بانوان و دختران ما تبدیل به مد شدهاند. دقیقا سوال این است که چرا ما با فرهنگ ایرانی و اسلامی طرحهای ایرانی و اسلامی را حمایت نکنیم؟!
مدیر گروه جهادی طیبات به رویکرد و کار جهادی این گروه هم اشاره و تصریح کرد: رویکرد گروه جهادی طیبات در سالی که گذشت این بود که با بانوان طراح ارتباط گرفته و در حال کمک به این دوستان است تا یک زنجیره همکاری با طراحان و تولیدکنندگان را ایجاد کند. و مرحله آخر در این زمینه ورود هر محصولی به بازار کار است. اینکه طراح ما در زمینه لباس کودک یه طرحهای ایرانی اسلامی ورود میکند یا لباس بانوان با طرحها و ایدههای ایرانی اسلامی زده میشود باید حمایت شوند. تولیدکنندهها و بازار فروش باید حامی باشند. هر چقدر اینها در ابازر بیشتر دیده شوند مطمئنا در بخش فرهنگسازی تاثیر بیشتر خواهد داشت.
محمدزاده درباره کمرنگی حضور لباس اقوام در نمایشگاههای پوشاک که منجر به آشنایی بیشتر با فرهنگ ایرانی و پوشش ایرانی خواهد شد افزود: ما در استان قم در حال بررسی لباس اقوام هستیم و امیدواریم با تحقیق و پژوهش بیشتر در مورد لباس اقوام به نتایج خوبی برسیم تا در رویدادهای بعدی بتوانیم از لباس و طراحان لباس اقوام استفاده کنیم.
مسئول گروه جهادی طیبات درباره حضور غرفهدارن در رویداد ریحانه گفت: همه افرادی که در این رویداد متقاضی بودند، تمام تولیداتشان ارزیابی شده به لحاظ ایرانی و اسلامیبودن و همچنین به لحاظ قیمت مناسب و کیفیت مناسب و دسترسی اقشار ضعیف به این نمایشگاه. هماکنون هم تقاضا از استانهای دیگر برای پیوستن به رویداد پوشاک ایرانی اسلامی ریحانه بسیار است و ما درصدد ارتباط برای این منظور با مسئولین هماهنگکننده هستیم.
مهندس کبیریپور از مسئولین برگزار کننده رویداد پوشاک ایرانی اسلامی ریحانه درباره فرهنگسازی از طریق لباس و پوشش اذعان کرد: آنچه که ما در این رویداد ارائه میدهیم همان چیزی است که فرهنگ پوشش را میسازد. ما طرحهایی را دیدیم که مثلا از معماری عالیقاپو برگرفته بودند و این نمادها خیلی زیبا و معنادار است و وقتی تبدیل به لباس و پوشش میشود هم فرهنگ ایرانی دارد و هم فرهنگ اسلامی. البته این خلاقیتها نیاز به حمایت زیادی دارد.
کبیریپور با اشاره به تهاجم فرهنگ غربی، همکاری و معاونت ارگانهای فرهنگی و حوزههای لباس و طراحی و دوخت ارا در این زمینه کمرنگ دانست و لازمه این حمایت را دغدغه خودِ مسئولین معرفی کرد. از بانوان مشغول در این حوزهها هم دعوت میکنیم که حمایتکننده بانوان باشند و در ایونتها و جشنوارههایشان از این رویدادها هم حمایت کنند.
گفتنی است، از دیدنیهای این رویداد حضور محصولات حجاب دیگر کشورها همچون روسیه بود که به گفته خانم سِودا از روسیه اولینبار بود که توانسته بود محصولات حجابی که خودش دوخته است به علاقمندان نشان دهد تا ایرانیها با نوع حجاب بانوان کشور روسیه آشنا شوند.
گزارشگر: مهتا صانعی
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت