حمایت از انتصاب زنان شایسته در دستگاه‌ها

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: یکی از مأموریت‌ها حمایت از زنان شاغل در دستگاه‌ها است، باید زمینه انتصاب برای آنها فراهم شود و بتوانند طبق شایستگی‌ها رشد کنند.

نشست معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با حضور زهرا بهروز آذر، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و مشاوران رؤسای دستگاه‌های اجرایی برگزار شد. در این نشست، مباحث مختلفی مانند رفع موانع پیشرفت و شکوفایی زنان، استفاده از همه ظرفیت‌های دستگاه‌ها برای تحکیم نهاد خانواده، بزرگداشت مقام زن، برنامه‌های عملیاتی اجرایی برنامهٔ پنج‌ساله هفتم و رویکردهای دولت چهاردهم در امور زنان و خانواده مطرح شد.

مشاوران و نمایندگان دستگاه‌ها در این نشست به ارائه نظرات خود پرداختند و بر ضرورت بازآرایی و رشد تشکیلات و ساختار حوزه زنان و خانواده شامل ساختار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و ساختار مشاوران امور زنان و خانواده دستگاه‌های اجرایی جهت بهبود و تقویت راهبری اجرایی سیاست‌ها و قوانین حوزه زنان و خانواده تأکید کردند.

بهروز آذر در این نشست با تأکید بر نقش مهم هر دستگاه برای جبران کمبودها و نقص‌های موجود اظهار کرد: زنان نیمی از سرمایه تخصصی کشور محسوب می‌شوند و باید از ظرفیت‌های آنها در سطوح مختلف بهره ببریم.

وی همچنین به ضرورت پیگیری انتصابات زنان در دولت اشاره کرد و گفت: مشاوران باید سفیران تغییر باشند و تلاش کنند تا حس تبعیض در جامعه از بین برود و اگر در موارد اندکی وجود دارد، کاهش پیدا کند و از بین برود.

معاون رئیس‌جمهور همچنین از مشاوران خواست تا در دستگاه‌های خود برای رشد زنان شایسته اقدام کنند و به سه مأموریت اصلی برای آنها که سه حوزه خانواده‌های پرسنل، زنان شاغل در دستگاه اجرایی و تمام زنان ذینفع و خدمت گیرنده در جامعه را در بر می‌گیرد، اشاره کرد و گفت: یکی از مأموریت‌های شما حمایت از زنان شاغل در دستگاه‌تان است، باید تلاش کنید تا زمینه برای انتصابات مناسب برای آنها فراهم شود و طبق شایستگی‌ها و بر مبنای عدالت استحقاقی بتوانند رشد کنند.

همچنین، وی به مسائل رفاهی و حقوقی زنان داخل دستگاه‌ها مامتیازات رفاهی و حق عائله‌مندی اشاره کرد و به لزوم رصد و پایش مشکلات زنان و خانواده‌ها در دستگاه‌های مختلف تاکید کرد.

وی به ایجاد و توسعه خدمات مشاوره خانواده در دستگاه‌ها اشاره کرد. بهروز آذر خاطر نشان کرد: باید مشکلات زنان و خانواده‌هایی که مخاطبان دستگاه‌های شما هستند شناسایی و راهکارهای لازم برای حل آن ارائه گردد. زنان خدمات‌گیرنده شامل تمامی زنانی هستند که از خدمات سازمان‌ها، نهادهای عمومی یا دولتی و دستگاه‌های اجرایی بهره‌مند می‌شوند. این گروه معمولاً طیف متنوعی از افراد با نیازها و مشکلات متنوع را شامل می‌شود و توجه به آن‌ها برای تحقق عدالت اجتماعی و برابری اهمیت خاصی دارد.

بهروزآذر افزود: زنان جویای شغل یا کارآفرین که از خدمات آموزشی یا حمایتی دستگاه‌های مرتبط با اشتغال، مهارت‌آموزی و کارآفرینی بهره می‌گیرند، زنان نیازمند به خدمات بهداشتی و درمانی، افرادی که به خدمات بهداشتی، مشاوره‌های روان‌شناسی یا درمانی وابسته‌اند و زنان سرپرست خانوار یا آسیب‌دیده اجتماعی نمونه‌ای از این گروه هستند.

این نشست با هدف هماهنگی بیشتر در امور زنان و خانواده و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌ها برای بهبود وضعیت زنان برگزار شد.

مهر