برای کلاس اولی ها
کودک شما آماده رفتن به کلاس اول که از اطرافیان شنیدهاید پایه سختی است، بوده و برایش به دنبال بهترین مدرسه، بهترین معلم و بهترینها بودهاید. اما اضطرابی سخت که نمیتوانید آن را نادیده بگیرید، شما را همراهی میکند. برای کمکردن این اضطراب و هموارکردن راه خود و کودکتان، همینالان کارهایتان را مرتب نموده، و با توصیههایی برای آمادهسازی کودکان، او را برای ورود به کلاس اول حاضر کنید:
نکاتی برای پرورش مهارتهای عمومی کلاس اول
- تمرین اجازهگرفتن، سلامکردن و با نوبت صحبتکردن در منزل
- اطمیناندادن به کودک، برای آسان بودن درمیانگذاشتن مشکلش با معلم یا مدیر مدرسه
- یاددادن بهموقع حرفزدن، بهموقع سکوتکردن و بهموقع اظهار وجود کردن
- کنترل رعایت بهداشت فردی و آداب دستشویی رفتن
- تمرین نحوه صحبتکردن او از طریق بازیهای ساده
- نشاندادن کلاسها، سرویس بهداشتی حیاط و دفتر به کودک، قبل از شروع مدرسه
- تمرین پوشیدن، درآوردن لباسها و کفشها
- همراه بردن کودک، برای خرید وسیلهای برای او
- به تعویقنینداختن خرید وسایل، برای برقراری ارتباط بیشتر کودک با وسایلش
- با نهایت دقت در خرید کیف مدرسه، برای کودک کیفی بخرید که اندازه و جنس مناسبی داشته، و حمل آن آسان باشد. بهتر است کیفی در حالت ایستاده که کنار پای کودک روی زمین قرار گرفته، و دسترسی کودک به وسایل را ساده نموده، دارای چند جیب متعدد برای طبقهبندی وسایل باشد، تهیه کنید.
- حفظ و نگهداری وسایل را به او یاد داده، و آنها را معرفی کرده و توضیح موارد استفاده و مکان آن در کیف و یا جامدادی
- اسم و فامیلش را روی همه وسایلش چسبانده، و آشنایی چشم کودک با مارک مدادرنگی و سایر وسایل
- تمرین استفاده از لیوان و دستمال و سایر وسایل مربوط به تغذیه، در مدرسه
- آموزش آداب استفاده از سرویس، و نکات ایمنی پیاده و سوارشدن به سرویس، و همچنین برنامهریزی دقیق و مرتب، برای جلوگیری از اضطراب ناشی از جاماندن از سرویس
- سپردن مسئولیت در منزل به او، برای پرورش حس دقت اتکابهنفس و مسئولیتپذیری در وی
نکاتی برای پرورش مهارتهای جسمانی
- تزریق واکسن کودک، یکی دو ماه قبل از آغاز مدارس
- بررسی سلامت عمومی او با آزمایش انگل و…،همچنین ترمیم دندانهای پوسیده
- حفظ قداست معلم، حتی در زمان عدم موافقت با برخی از روشهای او
- حفظ ارتباط خود، با مدرسه
- اطمینان از چند هفته قبل، نسبت به مدرسه کودک
- پیشآوردن موقعیتهایی برای بازی خارج از منزل، و آمادگی جسمانی او
- گنجاندن کلاس سفال و نقاشی، برای تقویت ماهیچههای ظریف انگشتان دست، در برنامه تابستانی او
- انجام بازیهای شاخص، نظیر پرتاب توپ در حلقه، بازی با خمیر، حلکردن مازهای ساده
- گذراندن ساعاتی در منزل به کتابخواندن، تماشای تلویزیون، و آرام و ساکت بودن
- تنظیم ساعات خواب او بهطورجدی، نزدیک به شروع مدارس
نکاتی برای پرورش مهارتهای تخصصی
- مقایسهنکردن کودکتان با کسی_ حتی خواهر یا برادرش_ توجه به ویژگیهای منحصربهفرد او
- پرهیز از بحثهای بیهوده، برای رشد و تعالی کودکتان و محیط گرم و صمیمی
- آگاهی نسبت به دیرتر یا زودتر کسبکردن مهارت خواندن در کودکان
- همکاری لازم با مدرسه، در پرورش عادات صحیح کودکتان از پایه اول ابتدایی
- آغازکردن رفع مشکل بیشفعالی یا کمتوجهی یا کم تمرکزی کودکتان، به عقیده مربیان پیشدبستانی
کلام آخر
- یاددادن مفهوم اول و آخر خط، بالا و پایین دفتر و یک خط در میان، با در اختیار قراردادن یک دفتر خطدار به کودک
- آموزش نحوه پاککردن مطالب، و یا تراشیدن مدادها
- سعی در رفع مشکلات تکلمی کودک، با خواندن عین متن کتاب قصه برای او، به زبان نوشتاری
- آموزش طرز گرفتن مداد و نشستن
- آموزش پر کردن نقطهچین و خطچین در منزل
- آموزش تشخیص سمت چپ و سمت راست
- آموختن دستهبندی و طبقهبندی چیزها بر اساس ویژگیهای مشترک
- تعیین مکان مناسب و عاری از هرگونه عامل مخل و محرک، برای انجام تکالیف
- بالابردن دایره فهم زبان کودک، با شعرخوانی و آموزش قرآن
- دادن اعتمادبهنفس به او، برای تقلیدنکردن در کارهایش، و عدم سرزنش کودک در انجام این کار
جامعه سلامت
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0