نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
در حالیکه ازدواج باید شیرینترین نقطه زندگی زوجهای جوان باشد، بازار آرایش عروس در ایران به کابوسی پرهزینه بدل شده است. پشت صحنهی سالنهای مجلل و پیجهای پرزرقوبرق، واقعیتی تلخ از سودجویی سازمانیافته، رقابت ناسالم و بینظمی قیمتی جریان دارد؛ جایی که تنها شنیدن واژهی «عروس»، بهانهای میشود برای چندبرابر کردن هزینهها و تبدیل شادی به اضطراب.
آنچه در این پویش مطرح میشود، تنها یک مشکل صنفی نیست؛ این موضوع، نشانهای از سودجویی سازمانیافته و فشار اقتصادی بر زوجهای جوان است که کنترل نمیشود، آن هم درست در مهمترین شب زندگیشان.
وحشتناکتر از اینکه عروس باشی و به دست آنها بیوفتی نیست! بیشتر شبیه یک مافیاست که تبلیغات رسانهای بال و پرشان میدهد. تو فکر میکنی این آرایشگاه بهتر از آن آرایشگاه است اما کار همهشان فقط و فقط تبلیغ و بازی بصری است. خدا کند متوجه نشوند عروس هستی. آنوقت دیگر هیچکس جلودارشان نیست و تا میتوانند قرارداد آرایش روز عروسی را سنگینتر میبندند.
اینها دردودل آقای صاد را است. جوانی که مکافات تامین هزینه آرایش عروسش، او را به تمام آرایشگاههای بالا و پایین تهران کشاند و دست خالی برگرداند.
اینجا قیمت یک شب آرایش از ستارهها هم بالاتر است
اینستاگرام را باز میکنم ببینم چه خبر است. صفحات سالنهای زیبایی را از بالا تا پایین میچرخم. و چیزهایی که میبینم؟ چشمهایی که میدرخشند؛ موهایی که حرفهای در هم پیچیده شده و به شکل باشکوهی رسیدهاند و ادعای استفاده از مواد آرایشی درجه یک و البته خارجی، برای عروس؛ همین مواردی که باعث میشود هر آرایشگر زنانهای به خودش اجازه دهد که برای بستههای آرایش عروسش، قیمتهای نجومی مختلفی از ۱۰ میلیون تا حتی ۱۰۰ میلیون و حتی بالاتر از ستارهها را هم در نظر بگیرد!
اما در این میان، نقش اتحادیه صنف آرایشگران چیست؟ و چرا همانطور که برای کوتاهیهای مو، اصلاح صورت و سایر خدمات آرایشی، قیمت واحدی را در نظر گرفتهاند، برای تعیین قیمت بستههای آرایش عروسِ سالنهای زیبایی هیچ محدودیت و حتی بازدارندهای نیست و هر آرایشگری برحسب ادعاها، موقعیت مکانی آرایشگاه و سلیقه شخصیاش این بستهها را برای عروس و داماد، قیمتگذاری میکند؟
زوجهای جوان در این مرحله گیر میکنند
یکی از مخاطبان سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس، پویشی با عنوان «سودجویی سالنهای زیبایی از زوجهای جوان؛ ضرورت ورود تعزیرات» ثبت کرده است؛ پویشی که از بینظمی و گرانفروشی در این بخش خبر میدهد. آنچه در این پویش مطرح میشود، تنها یک مشکل صنفی نیست؛ این موضوع، نشانهای از سودجویی سازمانیافته و فشار اقتصادی بر زوجهای جوان است که کنترل نمیشود، آن هم درست در مهمترین شب زندگیشان.
تبلیغات پر زرق و برق و قیمتهای نجومی
ولی ماجرا چیست؟ سالنهای زیبایی برای بستههای آرایش عروس، قیمتهای نجومی و غیرشفاف تعیین میکنند. تفاوت قیمت بین خدمات «عروس» و «همراه» گاه چندین برابر است، در حالی که مواد و متریال مصرفی تفاوت چندانی ندارد و بزک و دوزک پستهای اینستاگرامی بیشتر به خاطر فیلترهاست.
خانم میم شین که تنها یک ماه از ازدواجش گذشته هنوز با خاطرات تلخ روز عروسیاش زندگی میکند و میگوید: «شبیه یک کابوس بود. لباس عروسم را در ماشین همسرم گذاشتم و قرارمان این شد بگویم همراه عروس هستم. داشتم از استرس میمُردم. هزینه آرایش عروس را ۵۰ میلیون گفته بودند و ما که روی پای خودمان ایستاده بودیم توانش را نداشتیم. به اسم همراه عروس زیر دستشان رفتم اما آنقدر سوال پیجم کردند که متوجه شدند عروسم. هیچ وقت رفتارشان را یادم نمیرود، گفتند یا همین الان ما به تفاوت آن ۵۰ تومن را بزنم یا اجازه خروج نمیدهند.»
این تنها یکی از خاطرات تلخ عروسهایی است که برای فرار از پرداخت هزینههای گزاف، مجبور به دروغ شدهاند؛ به عبارتی، صرف «عنوان عروس» بهانهای برای دریافت پول بیشتر میشود. این وضعیت در بسیاری از کشورها با نظارت دقیق اتحادیهها یا تعیین تعرفههای ثابت مدیریت میشود.
برای مثال در ژاپن، سالنها قیمت مشخصی برای آرایش عروس دارند و تبلیغات شفاف باعث میشود مشتری بداند چه خدماتی را با چه هزینهای دریافت میکند. در فرانسه نیز، استانداردهای مشخص و شفاف، هزینه خدمات عروس را با کیفیت واقعی مرتبط میسازد و خبری از تفاوت چند برابری تنها به دلیل عنوان «عروس» نیست.
فشار روانی و اقتصادی بر زوجها
سهیلا که ده سالی میشود در حیطه آرایشگری زنانه فعالیت دارد و مدارک مختلفی کسب کرده از رازهای پشت پرده این مافیا میگوید و معتقد است: «اتحادیه شاید بتواند برای ما آرایشگرهایی که در سالنهای کوچک و اجارهای کار میکنیم تعیین تکلیف کند و نرخنامهای بدهد که باید روی دیوار و جلوی چشم مشتری بزنیم اما برای سالنهای معروفتر اوضاع خیلی توفیر دارد و آنها خودشان تصمیم میگیرند که قیمت آرایش عروس چقدر باشد.»
طفلک عروس و داماد؛ چه مارپیچی را باید طی کنند وقتی که در آستانه مراسم ازدواج، به دلیل استرس و اهمیت شب عروسی، کمتر توان چانهزنی دارند. این شرایط، امکان سوءاستفاده سالنها را افزایش میدهد.
بهانههایی مانند «مواد ویژهتر» اغلب پوششی برای دریافت سود بیشتر هستند و وقتی با چند آرایشگاه معروف تماس میگیرم از بهترین برندهای لوازم آرایش دنیا اسم میبرند اما در واقعیت، بسیاری از خدماتی که برای عروس ارائه میشود، همان کیفیت خدمات «همراه» را دارد و فقط قیمت آن چندین برابر میشود.
پیامد عدم شفافیت
حالا چالش به جایی رسیده که نبود نظارت و نرخنامههای شفاف، باعث میشود مشتری برای فرار از هزینههای غیرمنطقی، هویت خود را پنهان کند یا به روشهای غیررسمی متوسل شود؛ اتفاقی که شان مشتری و اعتبار صنف را همزمان تحت تاثیر قرار میدهد.
فریاد عدالت صنفی
بیایید واقعبینانه به این موضوع توجه کنیم که این مسئله فراتر از یک مشکل مالی ساده و نشانه عادیسازی درآمدزایی از عنوانها به جای خدمات واقعی است. پس اگر سکوت کنیم، حق زوجهای جوانی که آغاز زندگیشان با فشار اقتصادی همراه است، پایمال میشود. و اگر حرف بزنیم آیا کسی به درستی پاسخگو خواهد بود؟
راهحل تنها یک اقدام موثر است؛ و آن اینکه اتحادیه آرایشگران و سازمان تعزیرات با ورود جدی، حذف گزینه «قیمت توافقی» و تعیین سقف قیمت منطقی، میتوانند به این بیعدالتی پایان دهند و اجازه ندهند شیرینی ازدواج با طعم تلخ گرانفروشی تلخ و سالنهای آرایش تبدیل به مافیا شوند.
خبرگزاری فارس
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت