اسلام، پیشتاز ۱۴۰۰ساله حقوق اقتصادی زنان

درحالی‌که در بسیاری از کشورهای اروپایی تا قرن بیستم، زنان هنوز مالک دستمزد خود نبودند و جنبش فمینیستی برای احیای این حقوق شکل گرفت، اسلام از چهارده‌قرن پیش این حقوق را برای زنان به رسمیت شناخته بود.

فرزانه حکیم‌زاده استاد جامعه الزهرا (س)،بیان کرد: خداوند در آیات مختلف به حقوق اقتصادی زنان اشاره کرده است. به‌عنوان‌مثال، در آیه ۷ سوره نسا به موضوع ارث زنان پرداخته و می‌فرماید: «لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ کَثُرَ ۚ نَصِیبًا مَفْرُوضًا؛ برای مردان سهمی از میراث والدین و خویشان وجود دارد و برای زنان نیز سهمی از همان میراث، چه کم باشد و چه زیاد، به طور معین تعیین شده است.»

وی افزود: پیش از نزول این آیه، هیچ‌گونه ارثی به طور اجباری به زنان تعلق نمی‌گرفت و گاهی ممکن بود که زنان ارث ببرند. این موضوع تنها مختص به اعراب جاهلی و حجاز نبود، بلکه در جوامع متمدن مانند روم و ایران نیز به همین شکل بود.

استاد جامعه الزهرا (س) ادامه داد: این آیه به‌وضوح بیان می‌کند که زنان و مردان از دارایی‌های پدر، مادر و خویشان خود ارث می‌برند، چه این دارایی کم باشد یا زیاد. همچنین تأکید دارد که این ارث «مفروض» است، یعنی واجب بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند مانع آن شود. این واجب بودن ارث برای زنان، حقی است که برای اولین‌بار به‌وسیله اسلام به آنها اعطا شده است.

وی اضافه کرد: خداوند در آیه ۳۲ سوره نسا نیز می‌فرماید: «لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اککتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اککتَسَبْنَ؛ برای مردان از آنچه کسب کرده‌اند سهمی است و برای زنان نیز از آنچه کسب کرده‌اند بهره‌ای است.»

حکیم‌زاده ادامه داد: این آیه به استقلال اقتصادی زنان تأکید دارد و به این معناست که زنان می‌توانند کار کنند، درآمد مستقل داشته و مالک درآمد خود باشند. در اینجا نیز مالکیت زنان به رسمیت شناخته شده است.

 وی یادآور شد: درحالی‌که در بسیاری از کشورهای اروپایی تا قرن بیستم، زنان هنوز مالک دستمزد خود نبودند و جنبش فمینیستی برای احیای این حقوق شکل گرفت، اسلام از چهارده‌قرن پیش این حقوق را برای زنان به رسمیت شناخته بود.

حوزه