بررسی رابطه حجاب و افسردگی زنان مسلمان توسط استاد آمریکایی

ما هیچ حمایتی برای این باور رایج که پوشیدن حجاب با افسردگی مرتبط است پیدا نکردیم. در واقع ما برعکس آن را دریافتیم.
رابطه حجاب و افسردگی زنان

ازآنجایی که ایالات متحده متنوع تر شده است، دیدن زنان مسلمان با لباس های سنتی در اماکن عمومی به طور فزاینده ای رایج شده است.

در واقع، رفتارهای کمی در جامعه معاصر آمریکا بحث برانگیزتر از اعمال اسلامی حجاب، زنان با حجاب یا روسری است. در نظام اعتقادی اسلام، بسیاری از زنان مسلمان بالای سن بلوغ، حجاب دارند تا با احکام قرآن که بر اهمیت حیا تأکید دارد، پیروی می کنند.

چرا حجاب بحث برانگیز است؟ اگرچه توضیحات مختلفی وجود دارد، بسیاری از فمینیست ها و دیگر آمریکایی ها حجاب را یک عمل ظالمانه می دانند.

اعتقاد بر این است که حجاب مانند سایر اشکال ظلم و ستم، اثرات مخربی بر سلامتی دارد، از جمله افزایش سطح علائم افسردگی، به عنوان مثال، با انتقال ضمنی این پیام که زنان نسبت به مردانی که ملزم به حجاب نیستند، شهروندان درجه دوم هستند.

زنان مسلمانی که حجاب را انتخاب کردند، دیدگاه متفاوتی دارند. آنها تمایل دارند حجاب را به جای ظلم و ستم، آزادی بخش ببینند. وقتی از زنان مسلمان می‌پرسند چرا حجاب می‌کنند، دلایل مختلفی ارائه می‌کنند.

از جمله این باورها می توان به این باور اشاره کرد که حجاب بیانگر معنویت فرد است، راهی برای انتقال حیا که حس درونی احترام را تقویت می کند، تجلی هویت فرد به عنوان یک مسلمان، منبع توانمندی زنان، بیان کنشگری و غرور است.

وسیله ای برای جلب احترام بیشتر مردان در برخوردهای اجتماعی، مکانیزمی برای افزایش صمیمیت عاطفی و فیزیکی در ازدواج، منبع رهایی یا رهایی از استانداردهای مد غربی، وسیله ای برای رد شی گرایی و استثمار جنسی، و اقدامی برای شورش علیه پیام های رسانه های غربی است.

اختلاف نظر در مورد حجاب صرفاً علمی نیست. انتخاب پوشیدن یا نداشتن حجاب پیامدهای زندگی واقعی برای زنان مسلمان دارد.

این تصور عمومی مبنی بر اینکه حجاب یک عمل غیرمولد و مضر است به طور گسترده توسط رسانه ها در جامعه گسترده تر منتشر می شود. در نتیجه، زنانی که محجبه هستند ممکن است نسبت به زنانی که حجاب نمی‌کنند کمتر باهوش یا روشن‌فکر دیده شوند.

برخی از ناظران حتی خواستار ممنوعیت حجاب در برخی اشکال عمومی مانند مدارس دولتی شده اند. در واقع، در فرانسه، دانش‌آموزان از حجاب یا نمایش نمادهای مذهبی دیگر در مدرسه منع شده‌اند.

برای روشن کردن این موضوع، من و همکارانم رابطه بین حجاب و افسردگی را با نمونه‌های متنوعی از زنان مسلمان در سراسر ایالات متحده بررسی کردیم.

ما هیچ حمایتی برای این باور رایج که پوشیدن حجاب با افسردگی مرتبط است پیدا نکردیم. در واقع ما برعکس آن را دریافتیم.

مسلمانانی که گزارش دادند حجاب بیشتری داشتند، علائم افسردگی کمتری را نشان دادند. به عبارت دیگر، به نظر می رسد پوشیدن حجاب از زنان مسلمان در برابر افسردگی محافظت می کند.

نتایج  ما بر اهمیت گوش دادن به صدای زنان مسلمان تاکید دارد. تلاش برای منع زنان مسلمان از حجاب نقض حقوق بشر شناخته شده بین المللی آنهاست.

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد به صراحت حق زنان را برای ابراز عقاید مذهبی خود در محیط های عمومی به رسمیت می شناسد. زنانی که حجاب را انتخاب می کنند به سادگی این حق اساسی را بیان می کنند.