نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
پوشاک سنتی ایرانی در مناطق مختلف کشور، همواره نمادی از عفت، وقار و حجاب بوده است.
طراحی لباسها به گونهای بود که ضمن پوشانندگی کامل، امکان فعالیت روزمره، کار کشاورزی، رفتوآمد و حضور در اجتماع را فراهم میکرد.
استفاده از روسریها، چارقدها، لنگها، کلاهها و پوششهای بلند نشان میدهد که ایرانیان در گذشته نیز به زیبایی همراه با پوشیدگی اهمیت ویژهای میدادند.
این لباسها علاوه بر جنبه هویتی و کارکردی، پیوندی عمیق با فرهنگ و باورهای مردم داشتهاند و امروز بخشی مهم از میراث فرهنگی کشور به شمار میروند.
پوشش زنان قزوینی
زنان قزوین در گذشته از چارقدهای بزرگ و رنگی استفاده میکردند که با گیره یا گره زیر چانه بسته میشد و در برخی مناطق نیز پوشش سر دیگری به نام یلمه رایج بود.
بر روی پیراهنهای بلند و ساده جلیقههای مخمل یا نیمتنههای سوزندوزیشده پوشیده میشد که اغلب با نخهای زرین تزئین شده بود و جلوهای چشمگیر به لباس زنان میبخشید.
استفاده از رنگهای شاد، طرحهای گلدار و پارچههای سبک، بازتابی از روحیه سرزنده و طبیعتدوست زنان قزوینی بود؛ پوششی که هم وقار داشت و هم کارکرد مناسب برای فعالیتهای روزمره.
پوشش مردان قزوینی
پوشاک مردان قزوین بیشتر بر سادگی و قابلیت استفاده در کارهای روزمره استوار بود. مردان پیراهنهای سفید با یقه قزاقی یا ملایی بر تن میکردند و ارخالق یکی از مهمترین تنپوشهای آنان بود؛ لباسی بلند و جلو باز که تا مچ پا امتداد داشت و قسمت پایین آن گشاد دوخته میشد.
مردان کمدرآمد از شلوارهای کرباسی آبی یا مشکی همراه با بندتنبان استفاده میکردند و مرفهین شلوارهای دکمهای میپوشیدند. کلاه نیز عنصر ثابتی در پوشش مردان بود و بسته به جایگاه اجتماعی و شغل فرد، نوع آن متفاوت انتخاب میشد.
این پوششها علاوه بر کاربردی بودن، نماد طبقه اجتماعی و شرایط زندگی افراد نیز محسوب میشدند.
پوشش در قزوین قدیم چگونه بود؟
علیاصغر یوسف گمرکچی، پژوهشگر فرهنگ عامه میگوید: پیشینه لباس در تاریخ بشر به همان برگ درخت انجیر بازمیگردد؛ چراکه انسان از همان آغاز، برهنگی را برنمیتافت.
وی ادامه میدهد: نقاشیها و آثار بهجامانده از انسانهای نخستین نشان میدهد که پس از دوره استفاده از برگها، بشر به پوشش با پوست حیوانات روی آورد و با گذشت زمان و اتصال این پوستها به یکدیگر، نخستین دوختها پدید آمد و سرآغاز تاریخ لباس شکل گرفت.
گمرکچی با تأکید بر اینکه پوشش، هویت بارز هر اقلیم است، میافزاید: پوشش هر منطقه از جهان متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی شکل گرفته است با این حال، ورود پوششهای کتوشلواری، مسیر طبیعی تکامل لباس ایرانی را متوقف کرد.
او توضیح میدهد: در قزوین نیز لباسها به سه بخش سرپوش، تنپوش و پاپوش تقسیم میشدند. مردان از چموش چرمی برای زمستان و گیوه برای تابستان استفاده میکردند. رویه گیوه توسط زنان و کفی آن توسط گیوهکش دوخته میشد. برای کار نیز کفش چرمی مقاومی به نام چاروق به پا میکردند و جورابهای پشمی با پنجمیل که زنان میبافتند، در زمستان بسیار کاربردی بود.
این پژوهشگر ادامه میدهد: شلوار مردان تنبان بود؛ شلواری مشکیرنگ تا مچ پا که برای جلوگیری از آلودگی در کار کشاورزی کوتاه انتخاب میشد. تنپوش مردان از جامه و قبا تشکیل میشد. قبا تا زانو میرسید و چون دکمه وجود نداشت، پارچه از دو طرف روی هم قرار میگرفت. برای کار، کمربند چرمی کمرقیشم و برای مراسم مذهبی بند قبای اطلس استفاده میشد.
وی با اشاره به اهمیت سرپوش در میان مردان میگوید: کلاه نمدی بخش جداییناپذیر پوشش مردان بود تا کسی سربرهنه در جامعه دیده نشود.
همچنین گمرکچی درباره پوشش زنان بیان میکند: زنان از لچک و چارقد استفاده میکردند. لچک سهگوش بیشتر کاربرد خانگی داشت، اما چارقد از جنس ململ سفید و سبک بود و به دلیل خنکی، برای بیرون مناسبتر محسوب میشد. چارقد با گیرهای زیر چانه بسته میشد و لچکهای رنگی و شاد در جشنها رایج بود.
پوششهای سنتی مردم قزوین، همچون بسیاری از لباسهای بومی ایران، تنها نقشی کاربردی در زندگی روزمره نداشتند بلکه بخشی از هویت فرهنگی و اجتماعی این منطقه را شکل میدادند.
چارقدهای رنگین زنان و ارخالقهای بلند مردان، بازتابی از باورهای مذهبی، شرایط اقلیمی و سبک زیست مردمان این دیار بود؛ پوششی که در عین سادگی، آراستگی، پوشیدگی و هماهنگی با فعالیتهای روزانه را فراهم میکرد.
هرچند امروز با تغییر سبک زندگی و رواج پوششهای مدرن، این لباسها کمتر در زندگی روزمره دیده میشوند اما همچنان در آئینها، جشنها و برنامههای فرهنگی زندهاند و بهعنوان بخشی ارزشمند از میراث فرهنگی قزوین، هویت گذشته این سرزمین را به نسلهای تازه یادآوری میکنند.
خبرگزاری مهر
این مطلب بدون برچسب می باشد.
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت