نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
از سال ۱۳۹۷ در برنامهی ماه عسل احسان علیخانی بود که نام واکسن گارداسیل توسط یکی از مهمانان این برنامه به نام یاسمن اشکی بر سر زبانها افتاد. یاسمن اشکی دختری ایرانی بود که از نوجوانی خود با خانوادهاش به آمریکا مخاجرت نموده بود و در دههی ۱۳۹۰به ایران بازگشت و شروع به راهاندازی کلاسهای آموزش جنسی به کودکان و تالیف کتاب در این زمینه را در کشور شروع کرد. نتیجهی فعالیتهای او و دوستانش در ایران پیرامون آموزش جنسی تشکیل گروه و وب سایت «کنترل اس» بود.
وی در برنامهی ماه عسل از بیماری ژنتیکی خود گفت که شباهت بسیاری با ایدز داشت و نذر کرده بود پس از بهبودی به ایران بیاید و مردم ایران را از عوارض ایدز و بیماریهای مقاربتی آگاه نماید! در ادامه وی از تلاشهایش برای اقناع نهادهای ذیربط پیامون واکسیانسیون دختران ۹ تا ۱۱ ساله ایرانی سخن میگوید. به گزارش خبرگزاری مشرق و سخنان مسئولان وزارت بهداشت ادعای یاسمن اشکی پیرامون بیماری ژنتیکی ناشناخته ای که بسیار شبیه به ایدز و بیماریهای مقاربتی بود؛ کذب محض بود.
با این حال پس از گذشت چند سال از ماجرای یاسمن اشکی و فعالیتهای آزاد او در قامت آموزش جنسی خبرهایی عجیبی در حال انتشار میباشد که دغدغه اول بهداشتی کشور را «سرطان دهانه رحم»، پاپیلوما ویروس و در نهایت «واکسن گارداسیل» معرفی میکند! علیرغم آنکه این سرطان شیوع چندانی در کشور ندارد و جز ۵ سرطان اول ایران نیست اما تلاش برای همهگیر جلوهدادن ابتلا به HPV و تلاش جهانی جهت واکسیناسیون دختران ۹ تا ۱۵ سال در کشورهای جهان موضوعی قابل تامل است.
بررسیهای انجام شده پیرامون واکسیناسیون HPV بیانگر این است که این واکسن دو نمونه ایرانی و خارجی (گارداسیل) را دارد که نمونه خارجی آن بیشتر مورد اقبال است. اما جالب است که بدانید گارداسیل در انحصار یک شرکت داروسازی به نام «مرکMerck» است که از پر سودترین و ثروتمندترین شرکتهای دارویی جهان است. جالب است بدانید که این بیشترین سود این شرکت در گروه فروش واکسن گارداسیل آن است که تا سه دوز معمولا استفاده شده و هزینه گزافی را بر مصرفکننده تحمیل میکند. لازم به ذکر است که گارداسیل در دو صورت نه ظرفیتی و چهار ظرفیتی به فروش میرود و تنها در برابر چند نوع محدود از انواع سویه های پاپیلوما ویروس انسانی ایمنیسازی را آن هم نه به طور کامل ایجاد میکند.
اما سوالی که مطرح میشود این است؛ آیا تبلیغات گسترده جهانی به جهت تزریق گسترده واکسن گارداسیل آن هم با توجه به آنکه گروه هدف مورد نظر دختران در بازه سنی ۹ تا ۱۵ سال میباشند در راستای ایمنی جهانی زنان از ابتلا به سرطان دهانه رحم است؟!
بررسیهای کلی در خبرگزاریهای جهانی مخصوصا خبرگزاریهای چینی در شش ماه گذشته نشاندهندهی این امر هستند که شرکت مرک به دلیل عدم خریداری مجدد گارداسیل توسط چین دچار کاهش سود سهام خود کردید و بخشی از کارکنان شرکت خود در شعبه چین را تعدیل نیرو نمود. این درحالی است که مرک در میان سایر شرکتهای داروسازی رقیب خود هرساله بالاترین میزان سود سهام را در دست داشت.
اما پیرامون اجبار تجویز واکسن گارداسیل صرفا پروارترشدن اقتصادی یک بنگاه سرمایهداری در قالب شرکت داروسازی مرک نیست، بلکه برنامهای موثرتر به عنوان «پیوست فرهنگی» واکسن گارداسیل نهفته است. این پیوست فرهنگی در وهله اول عفت دختران نوجوان را تحتالشعاع قرار میدهد زیرا دستورالعمل تزریق این واکسن توامان با آموزش جنسی به دختران و بعضاً پسرانی است که مورد واکسیناسیون قرار میگیرند.
این آموزش زمینهساز جدی برای برانگیختن نیاز جنسی نوجوان شده و روند بلوغ نوجوان را دچار اختلالات جدی مینماید! جالب آن است که در آسیا بر اساس گزارشات خبرگزاری های غربی، رهبران دینی مخالفان جدی در جهت تزریقات گسترده واکسن گارداسیل و آموزش جنسی آن هستند. علت نیز در واضح است؛ شیوع HPV و سرطان دهانه رحم در کشورهای شرقی به نسبت کشورهای غربی بسیار پایین است و مسئله قابل توجه برای این کشورها نیست.
به نظر میرسد بدنه سرمایهداری در جهت ثروتاندوزی بیش از پیش خود در صدد ایجاد مسائل بهداشتی جدی و جدیدی در کشورهای شرقی است تا به واسطه ابتلای مردمان آن به بیماریهای مقاربتی، بازار هدف جدیدی کسب کرده و خود را پروارتر نماید. این میان زنان قربانیان اصلی و تأثیرگذار این طرح سرمایهداری هستند.
صغری عاشوری
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت