چرا «تاسیان» متوقف شد؟

پخش سریال «تاسیان» به دستور قوه قضائیه متوقف شده است، درحالی‌که در هفته‌های اخیر، ساترا و ستاد امربه‌معروف بارها به سازندگان این محتوا درباره انتشار بدون مجوز هشدار داده بودند.

دو شب قبل، خبر توقف پخش این سریال به‌صورت رسمی اعلام شد. عبدالکریم خیامی، عضو حقیقی شورای انتشار ساترا و از مدیران پیشین تلویزیون و استاد ارتباطات و رسانه در دانشگاه، معتقد است که سریال «تاسیان» به لحاظ تاریخی و هنجاری دچار مشکلات متعددی است که قبلاً به‌تفصیل و با جزئیات به سازندگان این سریال منتقل شده است و نیازی به مباحث غیرضروری رسانه‌ای نیست. وی تصریح کرد که این سریال می‌توانست با تعامل مناسب‌تر، مراحل انتشار را در شرایط بهتری پشت سر بگذارد.

خیامی با تأکید بر اهمیت این موضوع گفت: همواره توصیه می‌کنیم که از ظرفیت‌های تخصصی و کارشناسی موجود در ساترا بهره‌برداری شود. اگرچه من عضو شورای تولید نیستم، اما این عزیزان را به‌خوبی می‌شناسم و اعضای این شورا از تجربه چند دهه‌ای در تلویزیون و سینما برخوردارند و تخصص دانشگاهی دارند. این میزان تجربه و دانش و دلسوزی در کمتر جایی از کشور جمع شده است. به‌ویژه که رویکردی همدلانه و تعاملی دارند و کمتر در مناقشات سطحی رسانه‌ای فرو می‌روند. در سال‌های اخیر، هنرمندان، نویسندگان و کارگردانان بسیاری از این فرصت بهره‌برداری کرده‌اند و رضایت خود را از نتایج اعلام کرده‌اند.

اقدام قاطع دستگاه قضا در اصلاح محتوای آثار نمایشی

وی ادامه داد: بهتر است این ظرفیت‌ها در مراحل اولیه کار، از جمله طراحی، فیلمنامه و پیش‌تولید، مورد استفاده قرار گیرد. زیرا بعد از تولید و صرف هزینه‌های سنگین، متوجه نواقص کار شدن و سپس طی‌کردن فرایند صدور مجوز انتشار، کار را پیچیده‌تر می‌کند. بسیاری از نویسندگان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان حرفه‌ای کشور پیش از آغاز تولید، آثار خود را به ساترا ارائه می‌دهند. در این صورت، نیازی به مداخله دستگاه‌های قضایی و حقوقی نخواهد بود و کار به توقف پخش نخواهد کشید.

خیامی همچنین توصیه کرد: به صاحبان آثار و پلتفرم‌ها می‌گویم که نیازی به عملیات روانی و استفاده از تکنیک‌های رسانه‌ای و رایزنی‌های تودرتو برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی یا فرایندهای تنظیم‌گری نیست؛ وقتی که امکان فرایند تصویب طرح، ایده، تولید و انتشار در ساترا وجود دارد و بارها هم تجربه شده است، نیازی به طی‌کردن مسیرهای نامتعارف نیست و باید تاحدامکان مسیر گفت‌وگوی کارشناسی، حرفه‌ای، هنری و علمی را در دستور کار قرارداد.

وی افزود: در حال حاضر صدها برنامه و سریال در پلتفرم‌ها به نمایش درآمده‌اند و بسیاری از آنها رکوردهای جذب مخاطب را شکسته و رسالت هنری خود را به‌خوبی انجام داده‌اند. من اعتقاد دارم نباید کار به جایی برسد که برخی دستگاه‌ها ناگزیر به مداخله شوند، به‌ویژه که در حال حاضر تنظیم‌گری در تمامی دنیا وجود دارد و این یک مسیر متعارف جهانی است. بسیاری از پلتفرم‌ها، سریال سازان و هنرمندان نیز این مسیر را طی می‌کنند.

خیامی در ادامه تأکید کرد: همان‌طور که برخی از آثار نمایش‌خانگی ایرادات محتوایی دارند، برخی دیگر نیز آثار قابل تحسینی هستند که هم جنبه سرگرمی دارند و هم پیام‌های مثبت را منتقل می‌کنند و یا حداقل فاقد جنبه‌های منفی و ناهنجاری‌اند. اما گاهی اوقات روش‌هایی که برای جلب‌توجه کوتاه‌مدت مخاطبان و کاربران استفاده می‌شود، نمی‌تواند در درازمدت به نفع پلتفرم‌ها باشد و چه‌بسا نتیجه معکوس بدهد. این تجربه نه‌تنها در ایران، بلکه در سطح جهانی نیز مشاهده می‌شود. بله می‌توان در کوتاه‌مدت موجی ایجاد کرد و توجه‌ها را جلب کرد، اما اگر این موج حرفه‌ای نباشد و با هنجارهای پذیرفته‌شده جامعه هم‌راستا نباشد، هیجانات کوتاه‌مدت به‌تدریج فروکش کرده و به ضد خود تبدیل می‌شوند. به‌خصوص که جامعه ایرانی هاضمه فرهنگی و قوه تشخیصی قابل‌توجهی دارد و از منظر تاریخی نیز نشان داده که پس از یک دوره ارزیابی‌های اولیه، زحمات هنرمندان و اهالی اصیل رسانه‌ای را می‌شناسد و قدر می‌داند.

این عضو شورای انتشار ساترا همچنین ابراز امیدواری کرد: امیدوارم مسئله این سریال نیز باتوجه‌به موارد مطرح شده در این گفت‌وگو حل شود و در آینده شاهد آثار نمایشی جذاب و بهتری از گروه محترم تولید آن باشیم.

اقتصادی ایران