۲۰ سال قبل بحث ها بر سر حجاب چگونه بود؟

20 سال قبل تنها زن اصلاح‌طلب مجلس هفتم طرح چند نماینده اصول‌گرا در مورد زنان را رسانه‌ای کرد. براساس آن طرح، زنان ایرانی مکلف به استفاده از چادر به‌عنوان پوشش ملی می‌شدند.

حال که در سال ۱۴۰۳ و در مجلس فعلی شاهد این تقلا هستیم تا قانون عفاف و حجاب را اجرایی کنند، خالی از لطف نیست ۲۰ سال به عقب بازگردیم و ببینیم در سال ۱۳۸۳ که در واپسین سال دولت اصلاح‌طلب خاتمی، دغدغه مجلس هفتم چه بوده است.

نگاهی به مطبوعات دی‌ماه ۱۳۸۳ می‌اندازیم و می‌بینیم:

در سال ۱۳۸۳ یعنی ۲۰ سال پیش، تنها زن اصلاح‌طلب مجلس هفتم از فعالیت چند نماینده برای پیشنهاد طرحی خبر داد و طرح مورد نظر آنها را رسانه‌ای کرد. براساس آن طرح، زنان ایرانی مکلف به استفاده از چادر به‌عنوان پوشش ملی می‌شدند. این چادر آستین‌دار بوده و شبیه به چادرهای عربی.

در دی ۱۳۸۳ خانم مهرانگیز مروتی به خبرگزاری سینا گفته بود: «فاطمه آجرلو، نماینده مجلس در پی ارایهٔ طرح «عفاف» به مجلس است. عفت شریعتی، دیگر نماینده تهران و رییس فراکسیون زنان نیز با جمع‌آوری امضا تلاش می‌کند تا این طرح هرچه سریع‌تر به هیات رییسه تقدیم و مورد بررسی قرار گیرد.»

حسین نوش‌آبادی، نماینده مردم ورامین نیز در این باره گفته بود: «اگرچه حجاب برتر چادر است، اما نباید این حجاب را برای همه زنان اجباری کرد.»

او با اشاره به فتواهای مراجع تقلید و امام افزود: «حجاب برتر چادر است و این موضوع مورد تاکید مراجع تقلید و امام بوده و رهبر انقلاب نیز در استفتائات خود به آن اشاره کرده‌اند، اما الزامی در استفاده از چادر برای زنان ایجاد نکردند و هر کسی که بخواهد بالاتر از نظر اسلامی، فقهی و دینی عمل کند، افراط کرده است.»

به گفته نوش‌آبادی حدود و صدور حجاب حاکم به جامعه در منابع فقهی موجود است و علما و مراجع تقلید آن را تایید کرده‌اند، پس باید این نوع حجاب را تبلیغ کرد نه آن که آن را اجبار کرد.

وی معتقد است مطرح کردن برخی از موضوعات به بهانه عفاف از سوی برخی از اشخاص در مجلس ناشی از تفکر شخصی آنهاست که در جمهوری اسلامی جایی ندارد و به این گونه پیشنهادات باید به‌عنوان دیدگاه شخصی پرداخته شود، نه دیدگاه حکومتی.

نماینده ورامین تصریح کرد: «خواهان جامعه اسلامی با رعایت موازین فقهی و شرعی هستیم و هر کس بالاتر از شرع و فقه سخن بگوید، مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.»

نوش آبادی اظهار داشت: «در خبرها آمده بود سفارش چادر برای زنان به کشور ژاپن داده خواهد شد تا زنان از چادر استفاده کنند. این موضوع قطعاً مورد توجه مسئولان جمهوری اسلامی و علمای دینی قرار نمی‌گیرد. ما باید با تبلیغات درست، اطلاع‌رسانی مناسب و فرهنگ‌سازی برای رعایت حجاب اسلامی در بین زنان تلاش کنیم و باید بدانیم با پخش بخشنامه، اجبار و اکراه و سخنرانی راه به هیچ جایی نمی‌برد. باید فرهنگی دینی در وجود افراد و افکار جامعه رواج پیدا کند.»

شاپور مرحبا، نماینده تهران در مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی نیز در این باره بیان کرد: این گونه طر‌ح‌ها در مجلس راه به جایی نخواهد برد و پیش کشیدن طرح‌هایی مانند طرح عفاف به مصلحت نظام نیست.»

به گفته وی، اسلام حدود پوشش زنان را مشخص کرده است و همه در کشور اسلامی از آن اطلاع دارند. همه ما می‌دانیم که در اسلام زنان در کنار مردان در جامعه فعالیت می‌کنند و در چارچوب قوانین اسلامی حرکت آنها ادامه پیدا می‌کند.

مرحبا افزود: «پوشش بانوان از نگاه اسلام مشخص است و نباید با این طرح‌ها وقت مجلس را هدر دهیم.»

فاطمه آلیا، نماینده تهران نیز با تایید اینکه این طرح در مجلس مطرح شده است گفت: «شورای زنان آن را به زنان به مجلس ارایه داده است.»

وی از تشکیل جلسه مشترک شورای عالی فرهنگی زنان و فراکسیون زنان مجلس خبر داد و گفت: «موضوعات مختلفی در این جلسه مطرح شده است که تاکید بر همکاری بیشتر زنان با یکدیگر برای برطرف کردن مسائلی که مرتبط با زنان در بخش فرهنگی و اجتماعی و قانون مدنی است، بود.»

آلیا اظهار کرد: «شورای عالی زنان طرحی را که منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان را مورد بررسی قرار داده و تصویب کرده بود و طرح توسعه فرهنگ عفاف نیز که چند سال پیش توسط شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و پس از آن شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر کرد تا فراکسیون زنان مجلس برای اجرا کردن طرح توسعه عفاف، یک کمیته مشترک تشکیل دهد تا این موضوع به تصویب مجلس برسد.»

خبرآنلاین