نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
حضرت آیتالله جوادی آملی به مناسبت آغاز بیستمین کنفرانس سالانه کنگره مسلمانان آمریکا که با عنوان «زینب کبری میراث شجاعت، شفقت و مقاومت» که از ۸ تا ۱۰ نوامبر در شهر هیوستن ایالت تگزاس آمریکا در حال برگزاری است، پیامی به صورت تصویری صادر کردند.
معظم له در این پیام اظهار کردند: زینب کبری(س) الگوی طراز انسانیت است. نکته اول آن است که حقیقت زن و مرد تقریباً مساوی هم است، زیرا روح نه مؤنث است و نه مذکر. اعتقادات اصلی، احکام و حکَم اصلی و معارف اصلی مشترک بین زن و مرد است و در برخی از مسائلی که مربوط به بدن است از هم جدا میشوند. در نتیجه حقیقت زن و حقیقت مرد که روح مجرد است، تفاوتی ندارد.
ایشان افزودند: طبق حکمت متعالیه که روح، جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء است، معنایش این نیست که همین جسم با خصوصیت های جسمی، روح می شود، بلکه انسان، مرکّب از صورت و ماده است اولاً و ماده، ماده است و صورت، قابل پرواز است ثانیاً. صورتی که روی ماده است، از ماده می جهد خروج دارد عروج دارد پرواز دارد با حرکت جوهری، می شود مجرد. صورت، سکوی پرواز آن ماده است نه اینکه ماده، مجرد بشود با سیر؛ ماده همچنان ماده است و این که سکوی پروازش ماده است، از ماده رها می شود، بنابراین وقتی به تجرد روحی رسید، دیگر سخن از ذکورت و انوثت نیست.
معظم له بیان کردند: قرآن کریم زن و مرد را از نظر انسانی، الگوی یکدیگر قرار میدهد و به یکدیگر ارجاع میدهد. وقتی میخواهد نمونه مردم خوب را، نه نمونه مردان خوب، ذکر بکند، از حضرت مریم نام میبرد یا همسر فرعون را نام میبرد؛ مراد از مردم، جامعه انسانی است یعنی اعم از زن و مرد. تعبیر قرآن در اینجا مردان نیست، مردم است. قرآن کریم هم زن را نمونه زن و مرد خوب می داند و هم مرد را، در نتیجه حقیقت زن با حقیقت مرد در بسیاری از امور یکسان است.
حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کردند: اگر عقلیه بنی هاشم زینب کبری (سلام الله علیها) مورد تکریم ویژه امام زمانش قرار دارد، برای آن است که حضرتش حقیقت انسانیت را خوب درک کرد و طبق آن حقیقت رفتار کرده است. وقتی زین العابدین به زینب کبری (سلام الله علیهما) فرمود: «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة» یعنی تو در مکتب بشری درس نخواندهای و عالم شده به علم اله هستی. چون این چنین است بنابراین میتواند آن سخن را بگوید که دیریاب است و کمتر گفته شد و کمتر قابل دسترسی است.
ایشان اظهار کردند: اینکه حضرت زینب (س) بعد از واقعه عاشورا و در مجلس ابن زیاد به او میفرماید «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلا»؛ من جز زیبایی نمیبینم، راز این سخن آن است که او ملکوت شهادت را میبیند که شهادت، آب زندگانی است و هرگز انسانی که به شهادت رسید، نمیمیرد و برای همیشه زنده است. زینب کبری آن مسأله شهادت را و مسأله باطن انسان را که در هنگام مرگ ظهور میکند، میبیند که فرشتگان میآیند سلام عرض میکنند. آن حضرت در همه حال، جلال و شکوه ذات اقدس اله را یادآور میشود که ما خواستیم به لقاء الهی برسیم و موفق شدیم. این کار، جهان را بیدار میکند.
ایشان مسئله حجاب را برای حفظ حرمت و عظمت و جلال زن دانستند و عنوان کردند: مسأله حجاب، زینت و جمال و جلال زن است که همه باید این موضوع را رعایت کنند. برای اینکه حرمت زن محفوظ باشد و عظمت و جلال و شکوه زن محفوظ باشد، ذات اقدس اله مسئله حجاب را مقرر کرده است.
خبرگزاری حوزه
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت