تاثیر کلیشه‌های جنسیتی بر انتخاب شغل زنان

واژه‌های جنسیتی در فهرست‌های شغلی ممکن است منجر به عدم حضور زنان در برخی مشاغل شود.

گزارش اخیر یک نهاد تحقیقاتی آلمانی (IAB) نشان می‌دهد: کلیشه‌های جنسیتی در آگهی‌های شغلی می‌تواند منجر به سوگیری جنسیتی در  انتخاب شغل شود، که در آن زنان تصمیم می‌گیرند برای این مشاغل درخواست ندهند، حتی اگر شرایط لازم را داشته باشند، زیرا گمان می‌کنند که شایستگی‌های لازم را ندارند.

این سازمان افزود که تبلیغات شغلی مردانه همچنین می‌تواند به یک سوگیری در فرآیند استخدام منجر شود، و اینجاست که زنان حتی با داشتن تخصص و تبحر، به طور غیرعادلانه‌ای حذف می‌شوند.

محققان فهرست‌های ۷۱۰ شغل منتشر شده در یکی از بزرگترین پورتال‌های شغلی آنلاین آلمان، را ارزیابی کردند. آنها دریافتند که بیشتر مشاغل و در زمینه‌های خاصی مانند مشاغل مهندسی و پست‌های مدیریتی تمرکز بر زبان مردانه دارند. به عنوان مثال فهرست‌های خدمات بهداشتی و اجتماعی از نظر زبانی زنانه بودند در حالی که پست‌های رهبری در همه مشاغل بیشتر از زبان مردانه استفاده می‌کردند.

چه چیزی کلمات را جنسیتی می کند؟

محققان هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا تبلیغات مردان یا زنان را هدف قرار می دهند، کلمات را به دو دسته عاملی و اجتماعی تقسیم کردند. ویژگی‌های جمعی بر صمیمیت و اجتماع تأکید دارند، در حالی که ویژگی‌های عاملی، قاطعیت و رشد شخصی را در اولویت قرار می‌دهند.

محققان IAB می‌گویند: به طور خاص، تحقیقات روان‌شناختی اجتماعی نشان داده است که مردان بیشتر با ویژگی‌های عاملی مرتبط هستند، در حالی که زنان اغلب با ویژگی‌های اجتماعی درگیر می‌شوند.

دکتر مایکل استاپز، محقق در IAB می‌گوید: برای بسیاری از مشاغل، نیاز به مهارت‌هایی وجود دارد که به عنوان اشتراکی طبقه بندی می‌شوند، بنابراین چنین مهارت‌هایی باید در متن شغل ذکر شوند. با این حال، او افزود که در مواردی که الزام خاصی برای توصیف شغل بر اساس نقش‌های جنسیتی وجود ندارد، کارفرمایان در نظر داشته باشند که باعث دلسردی متقاضیان بر اساس جنسیت نشوند.

استاپز همچنین استدلال کرد که می‌توان برای تشویق نامزدها به درخواست برای مشاغلی که در آن کلیشه‌های جنسیتی می‌تواند مانع باشد، اقدامات بیشتری انجام داد. او توضیح داد که طبق مطالعات دیگر، مردان بر خلاف زنان تحت تأثیر جنسیت زدگی در آگهی‌های شغلی قرار نمی‌گیرند.

مانند سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کارفرمایان در آلمان اجازه ندارند به صراحت ترجیحات جنسیتی را در آگهی‌های شغلی مشخص کنند. به طوری‌که جمله‌بندی‌ها از نظر جنسیتی باید خنثی باشند. به گفته پروفسور الکساندرا از دانشکده جامعه شناسی دانشگاه بیلفلد، زبان در فهرست مشاغل می تواند به تقسیم بندی های جنسیتی شغلی وارد شود. او به یورونیوز گفت: هنگام انتخاب فرصت‌های آموزش حرفه‌ای پس از مدرسه، زنان طیف کوچک‌تری از مشاغل انتخاب می‌کنند. هنوز در مدرسه با پسران و دختران متفاوت رفتار می‌شود. مطالعات جدید نشان می دهد حتی اگر دختری نمرات یکسانی در ریاضیات با پسران داشته باشد، تمایل ندارد خود را در این درس خوب بداند. بنابراین این کلیشه از قبل در آموزش وجود دارد.

او ادامه داد: زنان تمایل دارند در آگهی‌های شغلی حرفه‌هایی را انتخاب کنند که صلاحیت‌های موجود آنها را داشته باشد.کسانی که به دنبال جانشینی حرفه ای هستند اغلب از قبل شخصی مانند آنها را در ذهن دارند. و اگر این نقش قبلا توسط یک مرد انجام شده بود، احتمالاً دوباره به دنبال یک مرد می‌گردند. به گفته وی، فراگیرتر کردن زبان تنها یکی از جنبه‌های مقابله با کلیشه‌های جنسیتی است که باعث عدم تعادل حرفه‌ای در آگهی‌های شغلی  می‌شود.

یورونیوز