مقاومت زنانه در پرده‌ی تئاتر

کارگردان گروه هنر مقدس گفت: بیشتر داستان‌های ایثار و شهادت مربوط به زمان اسلحه به دست گرفتن است و روایتی از زن خانه‌دار، زن پزشک یا زن خبرنگار مقاومت نداریم.

مریم شعبانی، کارگردان گروه هنر مقدس در نشست هم‌اندیشی گروه تئاتر هنر مقدس اظهار کرد: نوع نگاه مادران شهید که در تربیت فرزندان شهیدشان تاثیر داشته، نکته مهمی است و بررسی مضامینی که انسان‌ها را هوشمند می‌کند یا موضوعاتی که کمتر به آنها پرداخته شده، در قالب تئاتر می‌تواند به مخاطب آموزش داده شود. معتقدم که ما اینگونه آثار را کمتر داریم و بیشتر داستان‌های ایثار و شهادت مربوط به زمان اسلحه به دست گرفتن است و روایتی از زن خانه‌دار، زن پزشک یا زن خبرنگار مقاومت نداریم.

وی افزود: دوسالی است که اجرای نمایش به زبان عربی در عراق داشته‌ایم و واکنش‌ها از مخاطبان خارجی برای تئاتر «فاطمه (س)» ما را به کارهای بین‌المللی تشویق کرد. همچنین شرایط منطقه و بحث مقاومت موجب شد تا احساس وظیفه کنیم و کارهای تولیدی را با موضوع مقاومت اجرا کنیم.

شعبانی در ادامه گفت: تولید اثر نمایشی که به نقش زنان در جبهه مقاومت اشاره می‌کند، یکی از عوامل در برگزاری این نشست و شنیدن نتایج مطالعات و ایده‌های فعالان جبهه مقاومت است و ما با اطلاع از موضوعات، ایده‌ها و داستان‌ها هم کار پژوهشی خوبی انجام می‌دهیم و هم به ایده مناسب و اجرای حرفه‌ای برای سال آینده دست پیدا می‌کنیم.

هدی تسخیری، مدیر شبکه شهاب عراق و فعال حوزه مقاومت نیز در این نشست بیان کرد: اینکه کدام پرده از زن مقاومت را می‌خواهید در قالب تئاتر نشان دهید مهم است. چراکه همه مقاومت پشتوانه‌ای مثل یک مادر، خواهر و همسر داشته است و در این بین مراکزی هم وجود دارند که تاریخ شفاهی سوریه و لبنان را جمع‌آوری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هرچه اجراها چابک‌تر و قابل اجرا در مکان‌های بیشتر باشد، قطعا مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند، به اهمیت فاخر بودن سوژه تئاتر و قابل اجرا بودن در شرایط جهادی تاکید کرد.

امل شبیب، خبرنگار سابق شبکه المنار در جنگ ۳۳ روزه لبنان، شروع مقاومت زنان حوزه مقاومت در لبنان را از سال ۱۹۷۶ و از زمانی که اشغالگران جوانان را در میدان شهر به قتل رساندند، دانست و گفت: زنان لبنانی نه سلاح داشتند و نه از امکانات و پشتیبانی برخوردار بودند. در نتیجه فکر کردند که از محصول زمین‌های جنوب که باغ زیتون است، استفاده کنند و با روغن زیتون داغ با نیروهای دشمن که برای جستجوی مبارزان به خانه‌هایشان حمله می‌کردند، مقابله کنند. آنها همچنین درهای خانه‌هایشان را برای پناه گرفتن مبارزان باز می‌گذاشتند و در انتقال سلاح کمک می‌کردند. ضمن اینکه جابجایی نیروهای مقاومت از روستاها هم با پوشش زنان انجام می‌شد.

نهاد صیاد، دکترای ادبیات عرب و فعال حوزه مقاومت که از دیگر حاضران در این نشست بود، از پایان‌نامه خود که در سال ۱۳۹۵ به دانشگاه تهران ارائه کرده و رمان‌هایی که از زنان عراق در این پایان‌نامه آمده است، سخن گفت.

وی اظهار کرد: وقتی وارد انتخاب موضوع شدم، تنها یک رمان‌نویس عراقی را می‌شناختم اما وقتی به عراق رفتم، در این حیطه غرق شدم که چگونه در فضای اختناق این همه افراد برای جبهه مقاومت رمان‌ نوشته‌اند. من در آنجا با بیش از ۱۵۰ رمان مواجه شدم و فکر می‌کنم اگر بتوان از این رمان‌ها در تئاتر استفاده کرد، خوب است. البته من سوالی هم دارم و آن هم این است که چرا عراق؟

آیدا چوربو، فعال حوزه مقاومت از بوسنی و هرزگوین در این نشست ایده نمایشی متشکل از سه بچه فلسطینی، لبنانی و بوسنیایی را مطرح کرد که در گفتگو با خدا از نحوه شهادتشان می‌گوید.

مریم آذرچهر، خبرنگار شبکه پرس تی وی به لزوم پرداختن به زندگی زنان و شادی‌های آن‌ها در حوزه مقاومت اشاره کرد و گفت: اغلب افراد فکر می‌کنند داستان زندگی زن در حوزه مقاومت، پر از رنج و سختی است و ما باید شادی و موفقیت را هم نشان دهیم و از حوادث خوب و زنان موفق این حوزه هم سخن بگوییم.

ایرنا