پدر و مادر کودکان یتیم لبنان و غزه شوید!

وقتی بمباران‌های بی‌رحمانه رژیم صهیونسیتی کودکان غزه را بی خانه و کاشانه کرد، داوطلبان زیادی از ایران اعلام آمادگی کردند تا برای کودکان غزه پدر و مادری کنند؛ کاری که به واسطه قرارگاه انصارالزهرا ممکن شده است.

لب‌های پسرک کش آمد و خندید. خون تازه بر زخم گوشه لبش نشست. این اولین باری بود که محمد ۷ساله پس از مدت‌ها دوباره می‌خندید. بعد از آن که مادرش زیر آوارها به شهادت رسید و پس از آنکه یکی از خیابان‌های غزه بمباران شد و پدرش در ماشین سوخت، دیگر هرگز نخندیده بود. چند وقتی می‌شد که در چادر آوارگان زندگی می‌کرد، خانواده‌ای نداشت، خودش بود و صدای جنگنده‌های اسرائیلی که گاه‌وبیگاه سر و کله شان پیدا می‌شد و آتش بر سرشان می‌ریختند. هر بار که بمب و موشکی فرومی‌آمد، یکی را با خودش می‌برد؛ بابابزرگ، دایی، خاله، عمو و…

آن روز وقتی مردی از حماس نامش را خواند و گفت: محمد بسته‌ای برایت آمده! لبخند بر لبانش نشست. احساس کرد هنوز در این شهر ویران و خرابه آشنایی دارد. آشنایی که برایش نگران است. شبیه پدرش مراقب اوست و شبیه مادرش دلسوز است. آشنایی از ایران که چند وقتی است برای محمد و کودکانی شبیه او از راه دور پدر و مادری می‌کند.

اوایل طوفان الاقصی، وقتی بمباران‌های بی‌رحمانه رژیم صهیونسیتی کودکان غزه را بی خانه و کاشانه می‌کرد، داوطلبان زیادی از ایران اعلام آمادگی کردند تا برای کودکان مظلوم و بی‌پناه غزه پدر و مادری کنند. هر چند امکان انتقال کودکان به ایران نبود اما کمی بعد گروه انصار الزهرا این لطف پدرانه و این مهر مادرانه را از طریق دیگری ممکن کرد. طوری که مرزها مانع از این نبودند که ایرانیان داوطلب از کیلومترها دورتر برای کودکان مصیبت‌زده و تنهای غزه و لبنان پدر و مادر باشند.

داود شقاقیان، مسئول قرارگاه محرومیت‌زدایی انصار الزهرا است. قرارگاهی که با همکاری حماس و جهاد اسلامی کودکان یتیم شهدای مقاومت را شناسایی کرده و کفالت آنها را به خانواده‌های ایرانی می‌سپارند.

کنجکاوم بدانم این سرپرستی از راه دور به چه شکل انجام می‌شود و کنجکاوی‌ام را به‌عنوان نخستین سؤال از داوود شقاقیان می‌پرسم: «اطلاعات هر کودک به‌صورت عکس، کد کفالت و اسم در گروه منتشر می‌شود و افراد به انتخاب خود می‌توانند مسئولیت یک کودک را بر عهده بگیرند. کفالت کامل یک کودک یتیم ۳ میلیون تومان در ماه است، با این وجود افراد می‌توانند حتی با سهم‌های ۵۰ هزارتومانی هم در کفالت تجمیعی شریک شوند. گروه انصار الزهرا مبالغ را به ریال دریافت می‌کند و پس از تبدیل به ارز به‌حساب جهاد اسلامی یا حماس واریز می‌کند. نمایندگان جهاد اسلامی و حماس نیز مبالغ نقد یا ارزاق و اقلام ضروری را به دست این کودکان می‌رسانند.»

ماجرای زمین و ساعت قیمتی که سهم کودکان یتیم شد

بین صحبت‌هایشان متوجه می‌شوم تجربه سرپرستی کودکان را پیش‌تر نیز در به کفالت گرفتن کودکان یمنی داشته‌اند. سه سال قبل وقتی در مسیر پیاده‌روی اربعین با گروه جهادی اویس قرنی آشنا شدند، تصمیم گرفتند علاوه بر محرومیت‌زدایی در ایران، فعالیتشان را فراتر از مرزها انجام دهند و مراقب کودکان بی‌پناه یمنی هم باشند. برای همین هم در مسیر مشابه چراغ همکاری با گروه اویس قرنی را که به‌عنوان تنها درگاه رسمی ارتباط با یمن فعالیت می‌کند، روشن کردند.

نخستین تجربه همکاری‌شان عالی بود و توانستند در بخش ایتام شهدا و حوزه تجهیزات پزشکی و دارویی مبلغ قابل‌توجهی را در کنار گروه اویس قرنی جمع‌آوری کنند. کار برای یمن و به‌خصوص کودکانشان تجربه لذت‌بخشی بود که باعث شد همکاری‌شان با این گروه ادامه‌ پیدا کند. ۷ اکتبر سال قبل وقتی طوفان الاقصی شروع شد و حملات وحشیانه اسرائیل افزایش پیدا کرد، قرارگاه انصارالزهرا تصمیم گرفت سرپرستی ایتام شهدای مقاومت را به‌صورت مداوم و مستقل بر عهده بگیرد. حالا انصارالزهرا ۷۰ کودک در فلسطین را به سرپرستی گرفته است، ۷۰ کودکی که در ایران برایشان مادر و پدر پیدا کرده است.

دنبالهٔ حرف‌هایش را می‌گیرم و از خاطرات شیرینی می‌پرسم که از فعالیت در غزه و یمن برایشان به‌یادگارمانده است. خاطرات شیرینی که کم نیستند و آقای شقاقیان چندتایی‌اش را برایم بازگو می‌کند: «چند وقت پیش یکی از مخاطبانمان پیام داد و گفت که یک ساعت عتیقه دارد و می‌خواهد تمام پول آن را به ایتام هدیه کند و یا فردی را داشتیم که دو سال قبل نیت کرده بود که مبلغی از فروش زمینش را در راه مقاومت هزینه کند. جالب است بدانید که ما پس از دو سال کاملا فراموش کرده بودیم با این وجود ایشان چند روز قبل، پس از فروش زمینش  ۳۰۰ میلیون به‌حساب مجموعه واریز  کرد. افراد زیادی هم هستند که با سهم‌های کوچک ۵۰ هزارتومانی از کودکان غزه و یمن حمایت می‌کنند. خیری را داشتیم که مدت‌ها ۶۰ هزار تومان هر ماه به حسابمان واریز می‌کرد و ما به‌تازگی متوجه شدیم که ایشان بیمار اعصاب و روان هستند و همسرشان هم سرطان دارند و داروهای خاص مصرف می‌کنند و شرایط اقتصادی خوبی هم ندارند.»

قصه تلخ کودکانی که از لیست خط می‌خورند

چند وقت یک‌بار اسم‌هایی از بین فهرست کودکان یمنی کنار گذاشته می‌شود، اسم کودکانی که شهید شده‌اند. دادن خبر شهادت این کودکان به پدر و مادرهایی که کفالت آنها را بر عهده گرفته‌اند، از تلخ‌ترین بخش‌های کار این گروه جهادی است. شاید باورش سخت باشد اما خانواده‌های ایرانی این کودکان را مانند فرزند خودشان دوست دارند هرچند حتی یک‌بار هم از نزدیک آنها را ندیده‌اند. گواهش هم اشک‌هایی است که پس از شنیدن خبر شهادتشان بر چهره جاری می‌شود.

از آقای شقاقیان درباره غزه می‌پرسم؛ از کودکانی که در خرابه‌های شهرشان توسط اسرائیل بمباران می‌شوند، از شهادت آنها و داغی که بر دل خانواده‌های ایرانی‌ می‌نشیند. می‌گوید: « خدا را شکر تابه‌حال اسمی از کودکان فهرست غزه حذف نشده است اما وقتی سرپرستی کودکی را به خانواده‌ای می‌سپاریم، از آنها رضایت می‌گیریم که در صورت نیاز این مبلغ صرف کودکان غزه شود. چرا که ممکن است زمانی که هدیه این خانواده به دستش می‌رسد، او به شهادت رسیده باشد.»

سمت‌وسوی حرف‌هایمان به لبنان می‌رسد، متوجه می‌شوم گروه جهادی اویس قرنی و انصار الزهرا بارها کمک‌های مردمی را به دست آوارگان لبنانی رسانده‌اند و در تلاش هستند تا طرح سرپرستی کودکان لبنانی را هم راه‌اندازی کنند.

منبع:

فارس