سندرم مسئله ‌پدر و تاثیر آن بر دختران

سندرم مساله پدر اصطلاحی روان‌شناسی است. این سندرم برای توصیف دخترانی به کار می‌رود که به دلیل عدم توجه و محبت پدر دچار اختلالات عاطفی متعددی می‌شوند. این مشکل به خصوص در خانواده‌های ترکیبی که با یک فرزند ناتنی دختر زندگی می‌کنند، وجود دارد.

برخی از دختر خوانده‌ها با همه وجود سعی می‌کنند تا نارضایتی خود را از حضور مادرناتنی در جمع خانواده نشان بدهند؛ به عنوان مثال دخترخوانده شما اغلب مکالمه شما با پدرش را قطع می‌کند، یا دائم خود را به پدرش می‌چسباند. در واقع دخترخوانده طوری رفتار می‌کند که انگار نقش‌ها برعکس شده و خودش مادر خانواده است.

رفتارهای زننده دخترخوانده این احساس را در شما ایجاد می‌کند گه گویی زن دیگری در رابطه شما و همسرتان وجود دارد، این رفتارهای آزاردهنده برای بسیاری از خانم ها که به عنوان مادرناتنی وارد جمع خانواده می‌شوند، غیر قابل تحمل و چالش برانگیز است. گاهی ممکن است این رفتا‌رها به قدری ادامه پیدا کنند که تصمیم بگیرید رابطه را قطع کنید و به طور کلی از زندگی شوهر جدید خود خارج شوید.

سندرم مساله پدر به وضعیتی گفته می‌شود که در آن دخترخوانده شما طوری رفتار می‌کند که انگار مادر خانواده است. این رفتار اغلب به دلیل شیوه اشتباه فرزندپروری و سابقه رفتار نادرست والدین و به خصوص پدر رخ می‌دهد.

دخترخوانده‌ها معمولا تمایل دارند نسبت به والدین خود مالکیت داشته باشند و در نتیجه باعث ایجاد حسادت و عدم اطمینان در مادرناتنی خود می‌شوند. بین حسادت و سندرم مساله پدر مرز باریکی وجود دارد که باعث سخت شدن تشخیص این دو وضعیت از هم می‌شود.

علائم سندرم مساله پدر

 دخترخوانده نقش جنسیتی زن را در خانه به عهده می‌گیرد. سعی می‌کند به جای مادرناتنی اش خودش به تنهایی وظایف و کارهایی مانند آشپزی و نظافت را در منزل انجام بدهد.  دخترخوانده به دنبال توجه زیاد پدر است و اگر به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرد، شروع به آزار مادرناتنی خود می‌کند. دختر خوانده اغلب به پدر خود می‌چسبد. دخترخوانده تمام تلاش خود را می‌کند تا مستقیماً در تصمیم گیری ها دخالت داشته باشد.

دخترخوانده رفتاری رقابتی با نامادری خود دارد. گاهی اوقات، این به رقابت صورت فیزیکی خود را نشان می‌دهد. به عنوان مثال دخترخوانده در سراسر خانه می‌دود تا اولین کسی باشد که در را برای پدرش باز کند اما این رقابت در برخی موارد نیز احساسی است به عنوان مثال، دختر ناتنی انتظار دارد پدرش همیشه تصمیم‌های او را در زندگی اعمال کند.

علت‌های ابتلا به سندرم مساله پدر

سندرم مساله با پدر در واقع یک مشکل تربیتی در خانواده‌ها است. این مشکل وقتی رخ می‌دهد که والدین از طریق فرزند خود به دنبال حمایت عاطفی هستند، درحالی‌که این حمایت را باید از رابطه با یک بزرگسالان دریافت کنند.

همسر شما به عنوان یک پدر در ابتلا فرزندش به این اختلال، نقش بسیار مهمی دارد. اغلب پدران با تربیت نادرست خود باعث ایجاد اختلالات عاطفی مختلفی مانند سندرم مساله پدر در فرزندان خود می‌شوند. از جمله رفتارهای نادرست پدران بر شکل‌گیری بروز این سندرم:

درددل‌کردن پدر با فرزند

والدین به جای کمک گرفتن از روان‌شناس یا در میان گذاشتن مشکلات با همسالان خود، کودک را در جریان مشکلات خانواده قرار می‌دهند. این رفتار مخرب می‌تواند منجر به توقف رشد سلامت روانی و عاطفی کودک و به خصوص دختر خانواده شود. این تأثیر منفی به خصوص زمانی تشدید می‌شود که درددل کردن‌های پدر با فرزندش در مورد همسر جدیدش باشد. دخترخوانده نمی‌تواند احساس وفاداری شدید خود به پدرش را از خود جدا کند.

ناراضی بودن پدر از همسر قبلی

هنگامی که شوهر شما از روابط خود، با همسر سابقش ناراضی است، به طور ناخودآگاه، دخترش را از نظر عاطفی طوری بزرگ می کند تا در نقش شریک زندگی او باشد.کودک از آنجایی دوست دارد والدینش شاد باشند، وارد نقشی می‌شود که به کمک آن پدرش کمتر احساس تنهایی کند.  پدر به جای اینکه حمایت لازم را از سایر بزرگسالان دریافت کند، بیشتر از طریق دخترش مورد حمایت قرار می گیرد.

تبدیل شدن دختر به همدم پدر

برخی از پدران، به جای همسر با دختر خود مجالس اجتماعی مختلف حضور پیدا می‌کنند. این یکی از نادرست‌ترین رفتارهای پدران است. حتی گاهی پدر طوری رفتار می‌کند که انگار با دخترش در یک قرار حاضر شده است. پدر با دخترش بیشتر احساس راحتی می‌کند مخصوصا زمانی که پدر از همسر سابقش طلاق گرفته و یا از گروه دوستانش طرد شده است، بیشتر به سمت دخترش کشیده می شود. این رفتار می تواند هم برای پدر و هم برای دختر مخرب باشد والدین باید یاد بگیرند که چگونه با بزرگسالان دیگر ارتباط برقرار کنند و دختر نباید مسئولیت عاطفی حمایت از والدین خود را به عهده بگیرد.

وابستگی پدر به دخترش

گاهی اوقات پدر دچار وابستگی شدیدی به فرزند دخترش می‌شود. گفتن جملاتی مانند نمی‌دانم بدون تو چه کنم و یا تو تنها کسی هستی که مرا درک می‌کنی جزء محرک‌هایی هستند که می‌توانند کودک شما را دچار اختلالات عاطفی شدیدی کنند. پدر خانواده باید احساس نگرانی و اضطراب خود را به جای کودک با بزرگسالان در میان بگذارد. کودک پس از شنیدن نگرانی های پدر همه سعی خود را برای رضایت و خوشحال کردن پدرش می‌کند. وظیفه یک فرزند در دوران کودکی شنیدن نگرانی‌های شما نیست. کودک باید در احساسات بچگانه خود غرق باشد. شنیدن نگرانی‌های والدین تاثیر منفی بسیار زیادی در رشد روانی کودکان دارد. تمرکز کودک باید روی برنامه‌های فوق برنامه و دوستانش باشد. کودک باید به تکالیف مدرسه اش فکر کند وظیفه دختر شما این نیست که نگرانی‌ها و مشکلات زندگی شما را گوش کند و به شما دلداری بدهد.

خوشبختانه سندرم مساله پدر یک اختلال عاطفی قابل درمان است. بنابراین شما مجبور نیستید به عنوان مادرناتنی خانواده برای همیشه با این مشکل زندگی کنید. راهکارهای زیر می‌تواند به بهبود این سندرم کمک کند:

دادن فرصت تنهایی به پدر و دختر

شما به عنوان یک مادرناتنی باید به پدر و دختر فرصت تنهایی بدهید تا خودشان با هم پیوند بخورند. پدر و دختر به وضوح پیوند نزدیکی با‌ هم دارند. از بین بردن زمان تنهایی دقیقاً همان چیزی است که دخترخوانده شما بسیار از آن می‌ترسد و سعی می‌کند هرگز در این موقعیت قرار نگیرد، برای پدر و دختر مهم است که به پیوند محکم خود ادامه دهند این کار به سلامت بیشتر رابطه شما کمک می‌کند.

مطرح کردن نگرانی‌ها با شریک زندگی

بدون پرخاش به همسر خود، احساسات ، نگرانی‌ها و اقدامات خاصی که باعث می‌شود احساس احترام بهتری داشته باشید را به اشتراک بگذارید. سپس، به شریک زندگی خود فضا و زمان بدهید تا هر طور که می‌خواهد این وضعیت را مدیریت کند.شوهر شما نقش بسیار مهمی در حل مساله دارد، او باید نقش شما را به عنوان مادر در خانه ارتقا دهد اگرچه در نگاه اول بدیهی به نظر می‌رسد، اما ممکن است کودک به راهنمایی شما نیاز داشته باشد تا بفهمد  که شما از او برتر هستید، نه همسان.

رقیب ندانستن دخترخوانده

دخترخوانده شما دوست دارد طوری رفتار کند که گویی در خانه قدرت بسیار زیادی دارد. اما با این حال شما به عنوان مادرناتنی و یگ بزرگتر باید این واقعیت را درک کنید که دخترخوانده شما رقیب شما نیست. شما در اینجا بزرگتر خانواده هستید. اگرچه گاهی ممکن است احساس کنید که در یک بازی قدرت هستید، اما به یاد داشته باشید که شما نقشی کاملاً متمایز از نقش دخترخوانده خود دارید.

کمک گرفتن از روان‌شناس

اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید از عهده مشکلات برآیید یا اگر حل این مشکل برای شما خیلی دشوار است، از یک متخصص روان‌شناس کمک بگیرید. همچنین می‌توانید به دنبال کمک از مشاور ازدواج یا خانواده باشید. این متخصصان می‌توانند در حل این مشکل و حفظ جمع خانواده به شما کمک کنند.

گذراندن زمان در جمع خانواده

برای تشکیل یک خانواده شاد و متحد باید برای پیوند همه اعضاء خانواده با هم ارزش قائل شوید و زمان بگذارید. هدف در اینجا این است که به دخترخوانده خود کمک کنید تا بفهمد که شما سه نفر اکنون یک خانواده هستید و قرار نیست که از هم جدا شوید. ایجاد خاطرات شاد می‌تواند در پویایی و اتحاد جمع خانواده به شما کمک کند. خاطرات خوش باعث می‌شود تا در کنار یکدیگر احساس آرامش و راحتی بیشتری داشته باشید و اعتماد بین شما سه نفر افزایش یابد.

سندرم مساله پدر اختلالی قابل درمان است. رفع این مشکل عاطفی فقط به صبر، زمان و حمایت شما از فرزندتان نیاز دارد. بنابراین اگر با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید، بدانید که امیدی وجود دارد.

پزشکت