بانوی تراز دفاع مقدس؛

بانوی مبارزی که قبل و بعد از انقلاب حماسه‌آفرین بودند

در اسلام، تمام تلاش‌ها در جهت حفظ حقوق زنان است و هیچ‌گونه تعصب و تبعیضی میان زن و مرد را نمی‌پذیرد. مصداق بارز این نمونه را می‌توان خانم مرضیه حدیدچی دانست.

بانوی مبارزی که قبل و بعد از انقلاب حماسه آفرین بودند. زندان‌ها و شکنجه‌های ساواک را متحمل شد اما دست از عقاید و آرمان‌های خویش برنداشت.

رهبری در توصیف مقام ایشان فرمودند: یک نمونه از الگوهای تأثیر‌گذار مرحومه خانم دباغ، از همدان است که همچون شهدا بود و وی می‌تواند به عنوان الگوی برجسته‌ی یک زن اسلامی به جامعه معرفی شود.

با توجه به مبارزات و فعالیت‌های گسترده اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی نظامی خانم دباغ، حتی پیش از انقلاب و بعد از آن، شخصیتی بود که در دوران مبارزات، همچون یک چریک مبارزه می‌کرد و در دوران حضور امام (ره) در پاریس، همراه امام مشغول فعالیت و تلاش بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز فرمانده سپاه همدان شد و در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی تا آن جا پیش رفت که امام (ره) وی را به عنوان یکی از اعضای هیأت سه نفره اعزامی به کشور مسکو برای دادن پیام به گورباچوف انتخاب کردند.

خانم دباغ، با طیف عظیمی از فعالیت‌ها نمونه یک زن اسلامی و انقلابی است، و همین یک نمونه می‌تواند مضمون و محتوای چندین کار هنری فعال باشد که تصویر واقعی از زن در نظام اسلامی را ارائه کند.

در حالیکه جمهوری اسلامی در موضوع زن در موضِع تهاجم است و نه دفاع زیرا غرب باید پاسخگوی لگدمال کردن عزت و شرافت زن باشد. (بیانات رهبری، ۱۴۰۲/۷/۱۶، در دیدار دست اندرکاران دومین کنگره ملی شهدای همدان)

دباغ؛ با رشادت خاصی در راه دفاع از اسلام قدم گذاشت و مبارزه کرد و در هشت سال دفاع مقدس از سرزمین خود دفاع کرد و بعد از آن هرکجا که لازم بود به شایستگی مسؤلیت‌های خود را انجام می‌داد.

وی یکی از شاگردان آیت‌الله سعیدی و آیت‌الله صالحی بود و درکسوت فرماندهی فرمانده، نقش مادری و همسری، همسری نمونه و وفادار بود و به عنوان یک هموطن به هرنحوی کمک‌حال مردم بودند. خانم مرضیه حدیدچی دباغ به عنوان شخصیتی بی‌نظیر در تمام ابعاد، یک بانوی کامل اسلامی که نه تنها در صحنه‌های دفاع از امام راحل و انقلاب و نقش‌آفرینی‌های بی‌نظیر و تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی داشت، حتی در خارج از مرزها نامی درخشان دارد.

جهان‌بانو