‌زنان امیدوارترند!

اگرچه میزان امید به زندگی زنان در مقایسه با مردان طولانی‌تر است، با این وجود بیماری‌های مزمن و محدودیت‌هایی مانند ناتوانی و فقر را در مدت طولانی‌تری تجربه می‌کنند.

اعضای شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت فرهنگستان علوم پزشکی ایران، در آستانه روز جهانی سالمندی ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی سلامت سالمندان و زنان و نحوه حکمرانی در این حوزه را در نشستی بررسی کردند.

بتول احمدی، عضو گروه سلامت زنان فرهنگستان علوم پزشکی ایران در این نشست اظهار کرد: در جریان بررسی موضوع توانمندسازی زنان در دوران کهنسالی و تدوین سند سلامت زنان، بر نکاتی که وجه تمایز مردان و زنان را مشخص می‌کند، تاکید شد.

وی اضافه کرد: اگرچه میزان امید به زندگی زنان در مقایسه با مردان طولانی‌تر است، با این وجود بیماری‌های مزمن و محدودیت‌هایی مانند ناتوانی و فقر را در مدت طولانی‌تری تجربه می‌کنند. همچنین آنها مسئولیت مراقبت از دیگر اعضای پا به سن گذاشته خانواده را نیز بر عهده دارند و دوران تنهایی طولانی‌تری را تجربه می‌کنند، در نتیجه افزایش سواد سلامت در این گروه هم به خودمراقبتی آنان و هم به رشد سلامت اعضای محله، جامعه و خانواده کمک می‌کند.

احمدی با بیان اینکه بسیاری از افراد میانسال از پدر و مادر سالمند خود نیز مراقبت می‌کنند، گفت: هزینه‌های زیاد نگهداری سالمندان آنها را با مشکل مواجه می‌کند و اگر نسل سالمند سالم باشد و درگیر ناتوانی و بیماری نباشد، می‌تواند الگویی برای نسل جوان باشد.

علی حائری، عضو پیوسته و رئیس گروه سلامت و همکاری‌های بین‎‌الملل فرهنگستان علوم پزشکی ایران نیز بیان کرد: تفاوت فلسفی کودکی و سالمندی در قرآن نیز مورد توجه قرار گرفته است و کودکی نهایت رشد و حالتی پیش از کمال انسان است و سالمندی نیز دوران نقصان پس از کمال محسوب می‌شود، چراکه افراد بالای ۶۵ سال ممکن است به طور ناگهانی در جریان خون عروق کوچک مغزی دچار وقفه و علائمی شوند و با جریان مجدد خون به حالت طبیعی، مشکل برطرف شود که این مفهوم قرآنی «نکسه» به معنای نقصان دوباره پس از کمال در دوران میانسالی است.

عبدالرحمان رستمیان، عضو فرهنگستان علوم پزشکی نیز در این نشست یادآور شد: شهرداری تهران در انجمن سالمندان خود عملکرد خوبی داشته است و می‌توان از امکانات و تجربیات دیگر نهاد‌ها از جمله شهرداری‌ها استفاده کرد، به عنوان مثال اماکنی برای آموزش سلامت به سالمندان در پارک‌ها راه‌اندازی شود که در صورت راه‌اندازی می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند، همچنین خود مراقبتی همراه با فعالیت بدنی و تغذیه سالم از مهم‌ترین عوامل به تأخیر انداختن پوکی استخوان در دوران پیری است.

وی تصریح کرد: همه نهاد‌های اجرایی، کمیسیون‌های مجلس و وزارت راه و شهرداری باید به این حوزه بیشتر توجه کنند.

در پایان محمد علی محققی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران در جمع‌بندی مباحث مطرح شده گفت: یک ارزش محوری در این حوزه و مسائل دیگر از نگاه فرهنگ اسلامی وجود دارد که «بصیرت» نام دارد و بصیرت قدرت مشاهده چیزی است که در نگاه ساده قابل دیدن نیست و به خردمندی نیاز دارد و حل مشکلات حوزه سالمندان به چنین رویکردی نیاز دارد.

محققی افزود: پنج اقدام و هفت راهبرد برگزیده از این جلسه جمع آوری و تبدیل به یک مجموعه راهکار قابل اجرا می‌شود.

معاون علمی فرهنگستان تصریح کرد: اسناد فرهنگستان پس از بررسی یک موضوع ضروری نظام سلامت و طبق برونداد‌های آن نشست تنظیم می‌شود، بنابراین مستند حمایت طلبی طبق این نشست با رویکرد فارغ بودن از هیجانات و قابل اجرا بودن تهیه می‌شود و به منظور بررسی بیشتر در اختیار حاضرین در جلسه نیز قرار می‌گیرد و از مسئولان نظام سلامت دعوت می‌کنیم که به این نشست نگاه کاربردی داشته باشند.

آنا