سن حساب بانکی کودکان!

باز کردن یک حساب بانکی برای نوجوانان، مرحله‌ای در راستای مسئولیت‌پذیری آنها و همچنین آماده شدن برای رویارویی با مسائل مالی در آینده است که باید تحت نظر والدین و با رعایت شرایط خاصی باشد.

همه والدین آینده مالی با ثباتی را برای فرزندشان آرزو دارند. از آنجا که ایجاد یک ساز و کار مالی از دغدغه‌های آینده فرزندان محسوب می‌شود، بنابراین باید برای درک روش درست درآمدزایی و به خصوص افزایش سواد مالی به آن‌ها کمک کرد. پس از اینکه کودکان با استفاده از قلک‌های شفاف، مفهوم پس‌انداز کردن را درک کردند و توانستند ارزش پول و چگونگی افزایش آن را درک کنند، می‌توانید آنها را با مفهوم حساب‌های بانکی آشنا کنید.

البته که پدر و مادر می‌توانند از هنگام تولد کودک، حساب بانکی را به عنوان حساب پس‌انداز برای او باز کنند و هر ماه مبلغ کمی را به حساب او واریز کنند، با این وجود ایجاد یک حساب شخصی و همراه با نظارت برای کودک، می‌تواند روش نگهداری پول در بانک را به او آموزش دهد، رفتارهای اقتصادی درست را به او بیاموزد و او را برای تصمیمات اقتصادی‌اش در جوانی و بزرگسالی آماده کند.

سن مناسب برای باز کردن حساب

به طور کلی کودکان و نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال در تعدادی از بانک‌ها می‌توانند به همراه سرپرست قانونی خود، به نام خود حساب بانکی ایجاد کنند. در حقیقت برای راه‌اندازی حساب این دسته از نوجوانان، علاوه بر مدارک شناسایی نوجوان، مدارک شناسایی والدین یا قیم قانونی او نیز ضروری است. با رسیدن به ۱۸ سال تمام نیز نام پدر و مادر برای همیشه از روی حساب بانکی او حذف می‌شود.

البته امکان باز کردن حساب برای نوجوانان زیر ۱۸ سال به طور مستقل و بدون نیاز به والدین امکان دارد، با این شرط که می‌بایست از طریق دفاتر خدمات قضایی محل اقامت یا دادگاه خانواده «حکم رشد» دریافت کند. صدور حکم رشد به این معناست که نوجوان از نظر عقلی به بلوغ رسیده و بدون نیاز به سرپرست می‌تواند حساب بانکی شخصی داشته باشد.

به طور کلی نمی‌توان برای همه نوجوانان نسخه راهکار یکسانی را توصیه کرد و پدر و مادر می‌بایست طبق سطح بلوغ عقلی فرزند خود برای حساب بانکی باز کنند. در حقیقت ممکن است نوجوان در سن دوازده سالگی بتواند حساب بانکی شخصی را درک کند و همچنین ممکن است یک نوجوان در سن ۱۶ سالگی لازم باشد همچنان از والدین خود پول نقدی دریافت کند تا همچنان امکان نظارت بر هزینه‌های او توسط پدر و مادر وجود داشته باشد. در نتیجه گذشته از سن مجازی که قانون برای نوجوان در نظر گرفته است، پدر و مادر می‌بایست طبق بلوغ عقلی نوجوان، سن مناسب برای این کار را تشخیص دهند.

آشناسازی نوجوانان با کارکرد حساب بانکی

پس از اینکه اطمینان پیدا کردید سن کودکان برای باز کردن حساب مستقل مناسب است، کارکرد حساب بانکی را برای او توضیح دهید تا آگاه شود. همچنین دلایل نگهداری پول در بانک و تفاوت آن با داشتن پول نقد را برایش توضیح دهید. به عنوان مثال چگونه باید مخارج خود را مدیریت کند تا بخشی از پول او برای آینده‌اش پس‌انداز شود. هدف‌گذاری با نوجوان، انگیزه او را برای ذخیره‌سازی پول افزایش می‌دهد.

مسئولیت‌پذیری، پیامد مطلوب افتتاح حساب برای نوجوانان

نوجوانان با داشتن یک حساب بانکی برداشت و انتقال پول، نحوه واریز، محافظت از کارت اعتباری و روش نظارت بر مخارج خود را یاد می‌گیرند. آموزش این مسائل ساده قبل از ورود به محیط کار و دانشگاه، آنها را در حوزه مدیریت مالی موفق‌تر می‌کند. به عنوان مثال اینکه باعث می‌شود نوجوان به جای اینکه در ذخیره‌سازی پول با مشکل مواجه شود، خود را برای سرمایه‌گذاری و کارهای بزرگ‌ آماده کند، در نتیجه با نظارت و به صورت حساب‌شده، استقلال در امور مالی را به نوجوان خود آموزش دهید.

تبیان