تامپون‌های قاعدگی، آلوده به سرب و آرسنیک

بنا بر اعلام سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا، آسیب‌های احتمالی فلزات سنگین مانند سرب و آرسنیک موجود در تامپون‌ها برای زنان بررسی خواهد شد.

به دنبال انتشار یک مطالعه راهنمای کوچک در ماه ژوئیه توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا، مقداری آرسنیک و سرب در تامپون های آلی و غیرارگانیک یافت شد. به گفته آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده، اگرچه سطوح هر دو فلز پایین بود؛ اما چیزی به‌عنوان سطح ایمن برای قرارگرفتن در معرض سرب وجود ندارد.

بنا بر اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا بر اساس مطالعه انجام شده در ماه ژوئیه، فقط به وجود این فلزات پی برده شده اما اینکه آیا این فلزات در حین استفاده از تامپون‌ها آزاد می‌شود یا نه؟ ارزیابی نشده است.
بنابراین، یک بررسی مستقل از پژوهش‌های پیشین توسط سازمان غذا و داروی آمریکا سفارش داده شده و یک مطالعه آزمایشگاهی را برای ارزیابی فلزات در تامپون‌ها آغاز کرده است. بر طبق این آزمایش، سازمان غذا و داروی آمریکا برای تعیین میزان رهاشدن احتمالی فلزات در بدن انسان استفاده عادی از تامپون را شبیه‌سازی می‌کند.

در این بیانیه خاطرنشان شده است، برآورد ایمنی و اثربخشی قبل از اینکه تامپون‌ها بتوانند به طور قانونی در ایالات متحده فروخته شوند، الزامات سازمان غذا و داروی آمریکا را برآورد می‌کند. باید محصول و مواد تشکیل‌دهنده آن توسط تولیدکنندگان قبل، در حین و بعد از ساخت آزمایش شود.

فلزات سنگین در تامپون
در مطالعه ماه ژوئیه، آزمایشی روی ۳۰ عدد تامپون از ۱۴ برند مختلف که از خرده‌فروشان و فروشگاه‌های آنلاین بزرگ در ایالات متحده بریتانیا و یونان خریداری شده بود انجام شده و محققان با استفاده از روش مطالعه کور، (از برند تجاری تامپون‌های مورد آزمایش اطلاع نداشتند) مطالعاتی انجام داده‌اند.

دراین‌رابطه، نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار علوم بهداشت محیط در دانشکده بهداشت عمومی میلمند دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک، کاترین شیلینگ، عنوان کرد: ۱۶ فلز سنگین آرسنیک، باریوم، کلسیم، کادمیوم، کبالت، کروم، مس، آهن، منگنز، جیوه، نیکل، سرب، سلنیوم، استرانسیم و انادیوم و روی، توسط محققان مورد آزمایش قرار گرفت.

به گفته دکتر شیلینگ، در هر گرم در تامپون‌ها به طور متوسط ۱۰۰ نانوگرم سرب و دو نانوگرم آرسنیک پیدا کردیم. وی افزود: به‌خاطر وجودنداشتن هیچ سطح قابل‌تشخیص از کروم و جیوه، این را نشانه خوبی می‌دانیم.

بنابراین، مطالعه میزان بالاتری از آرسنیک در تامپون‌های ارگانیک، درحالی‌که هیچ سطح ایمنی از قرارگرفتن در معرض سرب وجود ندارد و مشکلات سلامت باروری در زنان ایجاد شده، وجود دارد.

به نظر انجمن شیمی آمریکا، وجود یک ماده شیمیایی صرف، نشانه خطر یا اثر نامطلوب نیست. 

معیار قرارگرفتن در معرض یک ماده شیمیایی، اندازه‌گیری آن در خون یا ادرار یک فرد است. اما به‌خودی‌خود، این ماده شیمیایی باعث بیماری یا اثر نامطلوب نمی‌شود.

چرا باید بیشتر نگران تامپون‌ها بود؟

دانشیار سلامت جامعه در دانشگاه جورج میسون در فیرفکس ویرجینیا، آنا پولاک که در این مطالعه آزمایشی شرکت نداشت به طور جداگانه اظهار کرد: به دلیل نفوذپذیری بیشتر بافت واژن نسبت به سایر قسمت‌های بدن، درصورتی‌که مطالعات نشان‌دهنده نگران‌کنندگی نفوذ آن به بدن باشد، مشکل بزرگی خواهد بود.

دکتر پولاک معتقد است: بیشترین نگرانی من در مورد محصولات بهداشتی دوران قاعدگی است که در بدن استفاده می‌شود. وی افزود: ” فعلاً هیچ دلیلی برای ترس از استفاده محصولات قاعدگی وجود نداشته و فقط در مورد این موضوع توصیه به هوشیاری و زیر نظرداشتن هر تحقیق جدیدی که منتشر می‌شود، شده است.”

توصیه تولیدکنندگان تامپون و سازمان غذا و داروی آمریکا، خطر ابتلا به سندروم شوک سمی یا گندخونی که یک عفونت باکتریایی کشنده است و در صورت عدم درمان، توانایی نارسایی اندام و مرگ را دارد، توصیه به عدم استفاده از تامپون‌ها در شب یا بیش از ۸ ساعت نموده است.

به عقیده کارشناسان، برای هر کسی که نگران وجود فلزات سنگین یا مواد شیمیایی در محصولات بهداشتی دوران قاعدگی خود است، این توصیه نیز صدق می‌کند.

شستن دست‌ها قبل و بعد از گذاشتن یا برداشتن تامپون برای به‌حداقل‌رساندن انتشار باکتری تعویض تامپون هر ۴ تا ۸ ساعت و استفاده از تامپون‌های باقدرت جذب کمتر توصیه شده است.

نیاز به مراقبت فوری پزشکی در علائم شوک سمی که شامل تب شدید ناگهانی، اسهال، سرگیجه، استفراغ یا بثورات پوستی شبیه آفتاب‌سوختگی، وجود دارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا علاوه بر این توصیه کرد: استفاده از تامپون در مواردی که احساس ناراحتی، درد یا سایر علائم غیرمنتظره مانند: ترشحات غیرمعمول در هنگام قراردادن یا پوشیدن تامپون دارید یا در صورت واکنش آلرژیک، ممنوع است.

یورونیوز