هر تخمک ۲۰میلیون تومان!

نکته قابل تامل، فارغ از پول‌های هنگفتی که در این‌ میان انتقال داده می‌شود، ردپای برخی پزشکان در صفحات مجازی دلال‌های رحم و تخمدان است!

 افزایش ناباروری و گسترش فقر و بیکاری، موجب رشد قارچ‌گونه فروش تخمک و رحم اجاره‌ای و داوطلبان انجام این کار شده است.

 تا سال ۱۳۹۸ بر اساس پیمایش ملی شیوع ناباروری در ایران، حدود ۳میلیون و ۲۶۰هزار زوج نابارور در کشور وجود داشته که اکنون‌ نزدیک به چهارمیلیون‌ زوج یعنی ۲.۳ درصد جمعیت زوج‌های ایرانی نابارورند. درآمد اجاره رحم‌ در حال حاضر بین ۴۰۰تا۹۰۰ میلیون تومان‌ برای ۹ماه که برای بسیاری از زنان‌نیازمند وسوسه انگیز است برآورد می‌شود!

هر تخمک ۲۰ میلیون

 آگهی تبلیغاتی اهداکنندگان‌ و داوطلبان انجام‌این ‌کار که شامل اطلاعات ظاهری آنها بوده و بسته به شرایط ظاهری و سنی،به طور کلی هر تخمک‌ بین ۱۵ تا ۲۰میلیون قیمت دارد.

دریافت تخمک، ۱۰۰میلیون ناقابل!

 بر اساس توضیح یکی از این صفحات، در صورت تایید شرایط اهداکننده از نظر پزشک، هزینه ۹۰تا ۱۰۰ میلیون دریافت تخمک، با دریافت ۳۰میلیون توسط واسطه و ۱۵ میلیون هم پزشک، تقسیم می‌شود.

نسخه اهدا کنندگان‌ در دست دلالان

 استفاده از روش رحم اجاره‌ای به عنوان یکی از دستاوردهای علمی، قابل ستایش است. اما خارج شدن از هدف اصلی و گرفتن بعد تجاری، خود مسئله ساز است.

 به گفته دکتر جلیل پاک‌روش، استاددانشگاه شهید بهشتی، اهداکننده تخمک باید در ابعاد مختلف موردبررسی قرار بگیرد. اما‌ متاسفانه بسیاری از قوانین این‌حوزه ازسوی وزارت بهداشت بصورت آیین‌نامه ابلاغ نشده و بسیاری از واسطه‌ها در انجام‌آنها نقش دارند.

بازار داغ اهدای تخمک در سایه نبود سیستم ثبت در وزارت بهداشت

 به عقیده عضو بورد تولیدمثل وزارت بهداشت، به دلیل نبود سیستم رجیستری و ثبت اطلاعات در زمینه اهداء تخمک،بسیاری از افراد با اهدای دائمی، کیفیت تخمکها را کاهش داده و منجر به سقط جنین‌در دریافت کننده می‌شود. وی در ادامه، به وجود قوانین در تعداد دفعات اهدای تخمک در کشورهای خارجی که با ایجاد ۲_۳فرزند، از این چرخه خارج می‌شوند اشاره نمود.

قوانین، قربانی سوء مدیریت

 به گفته پاک‌روش، سالهاست پروتکل‌های خاص گیرندگان و دریافت‌کنندگان تخمک نوشته و راهکارهای ساماندهی این وضعیت داده شده است. اما به دلیل سوء‌مدیریت برخی مسئولان، پای دلالان به این عرصه بازشده و حتی پزشکان متخصص نیز کار انتقال تخمک را در قالب پلی بین‌بیمار و دلال، بی‌هیچ ضابطه‌ای انجام می‌دهند!

 شفا آنلاین